Formler för omlidning av transformator? (Trimma svets!)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PeterNacka

Formler för omlidning av transformator? (Trimma svets!)

Inlägg av PeterNacka »

Har en sådan som är kanon för bilplåt vanligtvis då den har en max effekt på 90 ampere. De 10 ampere intervallen gör att den blir super för tunnplåt då jag kan justera med 9 ampers steg. Behöver dock svetsa balkar i helgen, ca 0.8cm tjocka och då duger inte min trotjänare som den är i dagsläget! (Kikat på pinnsvets .Billiga men behöver ingen vanligtvis och där jag är i ÅR, inte Nacka, känner jag typ ingen då jag bara varit här 3 mån å kan därför inte låna. Hyra är lika pris som köpa en enklare pinnsvets på ca 160 amp vilket enligt en lärare i Svetsning säger räcker för 10mm balkar enligt skolböckerna. Svetsat 10mm balkar förr med ca 150 amp MIG/MAG å det bränner igenom fint. Får då lägga flera strängar vilket man även måste göra med en Pinnsvets för att det skall uppfylla alla ISO och andra standarder).

Ser att min Luna migatronic svets har stora syskon som ser identiska ut men har upp till mer än dubbla max effekten i ampere räknat. De verkar även ha samma chassi och storlekt på chassit. Ser likadana ut invändigt vad jag kan se på bilderna. Så med min Ellära A och B bör ända skillnaden vara transformatorn samt tjockare kablar efter transformatorn, ev även två eller tre fas innan transformatorn då min har en fas fram till transformatorn. (Ser inte transformatorn på stora syskonen, inte heller hur många faser de har och kan inte heller avgöra om de har 1.5mm kablar eller 2.5mm. Inga 6mm har de i alla fall :)

Så vart får man tag i en kraftigare transformator alt, hur räknar jag ut hur jag lindar om transformatorn för att nå ca 150 ampere inkl tjocklecken på koppartråden?

Hittade ingen tabell för att finna ut hur vilken tjocklek jag skall ha på mina nya grövre tablar, någon som har en sådan eller kan länka till en?

"TRIMMA BÖR MAN ANNARS DÖR MAN", "EN RIKTIG MAN REDER SIG SJÄLV I ALLA LÄGEN" Två av mina ideal/motton i livet som ibland ger dålig ekonomi i projekten men donar inte för att bara tjäna pengar, större drivkraften är nog att ha gjort det själv. Antar det ger någon slags trygghet då erfarenheten ger ny kunskap som gör att jag blir än mer självständig för projekt :)

Tackar på förhand!
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Formler för omlidning av transformator? (Trimma svets!)

Inlägg av prototypen »

"trimma" går nog inte, det behövs mera järn och koppar i transformatorn och då är det nog lika bra att köpa nytt.

90A låter som en leksaks, jag hade en 140 A MIG en gång i världen och det var inte mycket att köra med.
Men kom och låna min 400 båge eller 315 MIG, för små snabba jobb har jag en 180 A växelströmmare.

Protte
PeterNacka

Inlägg av PeterNacka »

Hej där "granne"! Hm, låter som du bygger broar på din fritid efter vad jag läser om svetsar å ampere :) Hörde mig för med en svetslärare som sa att 120-130amp med pinnsvets å 2.5-3.5mm elektroder räcker för att svetsa 0,8cm balkar enligt ISO standard om man la 3 strängar som i en V form där de två översta bygger på den understa och man då även slipat fasning på balkarna!???

Mera järn oxå. Så det räcker inte med mera koppar säger du. Tycker bara mera koppar borde räcka väldigt långt. Visst magnetismen å "transformismen" blir ju än större med mera järn men tänker inte täva i VM i svetstrimning, typ :P

Snäll du är som erbjuder dig å låna ut. Får låna en pinnsvets som klarar 160 AMP i helgen. Köpte pinnar nyss. Hör gärna av mig om det inte duger till då jag måste få upp balken för porten, samt porten i helgen!!! (Hört att deras svets inte klarar 160 AMP som det står att den skall klara av nämligen ikväll). Tänkte punkta upp den så kan jag kanske hyra in svets nån timma i veckan i värsta fall. Har ingen licens men svetsat rätt mkt på bilar å projekt å gått en 2v kurs där jag tydligen imponerade i alla svetsmetoder på lärarna å Certifieringsmannen. Kanske inte var tydlig nog med att jag svetsat allt möjligt bara för att jag kunnat ibland å för att det är roligare å göra det själv så de trodde jag hade mer begåvning än jag har...

Har du något telenr du kan pm:a ifall att? (Kan inte lämna hål i väggen då jag har lite saker där som är stöldbegärliga nämligen...

Hälsningar
Peter, i år i Ume.
Rofhök

Inlägg av Rofhök »

Hej peternacka

Nu är jag inte helt säker men 8mm balk med fasning (8mm är ganska tunt) så ska det räcka med en a4 eller a5
ta mig inte på orden nu, men jag är "nästan" helt säker på detta.

Med p48 pinnar är det inte svårt att lägga en femma, och jag rekomenderar 80-90amp på dessa.
Dock kommer jag inte ihåg formeln för det hela, men på vår firma är det godkänt beroende på vad balkarna sitter.

Mvh Micke (smed)

och ja, är det någon som tycker annat så utveckla gärna!
PeterNacka

Inlägg av PeterNacka »

Hej Smeden, vad är a4 och a5?

Omskolar mig till biltekniker pga hjärnskada som gör enstaka muskler här å därbrän nande å svidande pga för högt "tonus", läkarspråk, börjar smärta om jag inte rör dem så mjölksyran försvinner. (Känns nu som tur i oturen men tog 1 år att komma dit då jag hade en lång plan jag följd med långa studier å karriär vilken jag uppnådde när hjärnskadan blev känd. Gammal, haft sedan barn, cykel olycka utan hjälm som gav 28h koma å mkt klagand av värk å stelhet samt problem med att stitta å stå samt gå som de andra barnen kunde göra sedan dess). Ingår 2v svetsstudier i den utbildningen som jag tog superseriöst å därför både skapade tid för att lära mig alla svetsmetoder i alla vanliga material och med goda resultat. Tog ingen licens. Körde inte alla svetsmetoder å material i alla vinklar men räknar med att ha gjort det innan jag dör i mina hobbie projekt bara för att jag nu vet att det är många som kan det å att det är viktigt för hållbarheten och ett måste i praktiken om man inte har en egen smedja där man kan snurra runt gigantiska byggnader i å svetsa allt horrisontellt :)

(Anekdot, för 10 år sedan hade jag ett sommarjobb i en fabrik där man i vissa moment svetsade för hand å andra moment svetsade robotarna. På den linjen jag stod svetsade jag inget men tyckte ibland att de som svetsade gnällde å hetsade dem då jag donat en del med svetsning i mina hobbie projekt som nämnt. Linjen gick ner å de två svetsarna direkt såg att jag kunde göra deras jobb tills linjen kom igång igen. De trodde nog att jag var lite skicklig för de var inte så kaxiga mot mig å jag trodde jag kunde svetsa rätt hyfsat. Nåväl, på med utrustning å upp med produkterna i deras fixturer/jiggar å fullt av adrenalin av nyfikenhet å glädje i kroppen att få chansen. Tryckte på svetsknappen å kom kanske max 1cm. PANG, stort hål i rörets båda ända. Punktade igen hålet. Skulle lägga ny sträng, PANG igen efter, typ, 1cm å igenom även på under sidan. Tog av mig hjälmen å sade åt dem å skärpa sig å ställa in svetsen på normal trådmatning å strömstyrka. De började skratta å stod kvar. Skulle pilla på inställningarna när de hindrade mig å sa att den var bra å rätt inställd. Jag höjde på ögonbrynen å knuffade bort dem. Då berättade de att inställningen var normal för att de skulle hinna att svetsa i linjens tempo. Trodde inte dem å sa att de fick visa mig. Pang, så hade de snurrat röret 180g för hand å lagt en snygg sträng. Ena tittade på mig å för att se min reaktion. Kontentan är att de helsvetsade i 360g i det tempot rör efter rör där de snurrade med ena hande å svetstade med andra. Bad då om ursäkt å sa att jag trodde jag var hyfsad. Sa att jag är mkt imponerad över deras flinkhet å tog tillbaka mitt hetsande. De svetsade i robotarnas tempo!!!
Min vision är att komma dit, men bara vision. Eller ja, är nog halvvägs i just det momentet men finns liknande moment i typ 72 olika lägen å 72 material typer till :)

Vad är p48? Köpte både basiska å rutila pinnar igår i 2.5mm å 3.25mm. Fick då googla med personalen då de säljer mkt å så klart inte kan kunna allt. Såg inte sådan beteckningar eller hört dem förr.

Uppskattar att ni delar med er av eran kunskap!!!

Peter
Rofhök

Inlägg av Rofhök »

Hej peter,

Ursäkta dröjsmålet, har haft väldigt mycket jobb på senare (citytunneln malmö)

Angående P48s, det är pinnar som jag anser är störst bredd på, jag använder alltid dessa, eller rättare sagt jag har alltid tillgång till dessa, de klarar alla knepiga situationer, jag kör dem på 80-100 amp sällan över, har dock någon gång behövt köra 110-120, men då pga av att de inte var riktigt lämpliga till godset.

Elga P48s

Sen undrar du angående A-mått, ett A-mått är höjden på själva svetsen kan man säga, alltså hur mycket svets som sitter i båda bitarna.

Fasning är någonting man gör för att kunna få ner svetsen ordentligt i materialen.

Kod: Markera allt

---\/----
Man fasar båda balkarna i detta fallet (inklusive liven)
Vad är då liv på en balk?

Kod: Markera allt

-----
  | detta är livet på balken
-----
Jag är kanske otydlig, och du är kanske färdig med projektet, men snälla om du undrar över nått så skriv det här så ska jag försöka förklara så tydligt jag kan, jag är inte speciellt pedagogisk, men jag ska försöka hjälpa dig ändå.

Angående din anekdot.
Ja, att svetsa på line kräver ganska mycket av mannen bakom masken, jag antar att det var vanlig homogen tråd ni körde där, det är ett helvete med det, tycker även jag, jag kör bara rörtråd nu för tiden, så till vida att jag inte ska svejsa bilplåt. Sen är jag ingen svetsare i den bemärkelsen, jag går under smed, vi gör inga stora serier av någonting och "pinnen" är våran bästa vän, klart, står man hemma på firman så kör man givetvis inte med varken pinne eller rörtråd för att hålla tillverkningskostnaderna nere och timmarna nere.

Fråga på, jag ska svara så gott jag kan!

mvh
Havsskata

Inlägg av Havsskata »

håller med om att Elga p48 gör jobbet, en 3.25a skulle vara mumma men traggla 2.5a funkar också...Vill du ha en lätt tänd och lätt svetsad elektrod kan du prova en rutil elektrod men dessa brukar för det mesta bara funka i läge PA och helst med växelström, ett måste för rutil med vanlig likriktare brukar vara att polvända.

haha äntligen en tråd jag kan vara med och disskutera i och känna mig hemma....
Rofhök

Inlägg av Rofhök »

ja 48orna är helt underbara och om jag inte minns helt fel så finns de ända upp till 6, jag har alltid en caddy 16amp när jag är ute, men har även en enfas kempi med mig, tro mig, men på vissa byggen är det helt omöjligt att få tag på en 16kontakt, 32 finns oftast, men då är det smidigt att ta med lilla kämpen, funkar bra upp till 2,25.

Anekdot, jag har varit inne på firman nu ett tag, igår fick jag uppgiften att lägga A-18, detta tyckte han jag skulle göra med 4 strängar?? det är en fotplatta på 100 mm och balken är en HEB 800, om någon kan förklara för mig hur man ska kunna bränna igenom samtidigt bygga arton millimeter med en rör-tråd på 1,2mm i fyra strängar, ja då får ni ringa mig, jag la 14 strängar och hade genombränning på alla, två killar var där och ljudade allt gick igenom, men basen tyckte jag slösade på tråd.

Jag blev arg och förklarade att hade jag haft stora pinnar, visst då hade jag kunnat klara A-måttet men det hade aldrig blivit godkänt av ljudkilllen, och nu var mitt enda alternativ 1,2mm rör-tråd. Ska man svetsa efter krav, så ska man göra det ordentligt, ska man svetsa hemma så spelar det ingen roll. Så ni kan lita på att nya hissen i trelleborgs hamn håller
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Biltemas 140'a klarar det (med fasning av plåten)
Skriv svar