Hejsan,var ett tag sen jag var och hälsade på här på forumet men jag har ett litet problem som säkert är vardagsmat för de som är lite mer erfarna inom elektronik.
Jag har en dator i bilen som jag har ett program till som gör att när datorn startat upp färdigt, så lägger programet en 12v spänning på en utav datorns com portar. Denna spänning skall vara remote till mina slutsteg. Dvs slutstegen skall starta när datorn har startat, och stänga av när datorn stängs av.
Problemet är att comporten ger en spänning på runt 7 volt då programet är "AV" och 12 volt när programet slår är "PÅ"
Jag behöver någonting som gör att vid 7volt släpps 0volt igenom till slutstegens remote, och vid 12volt så släpps just 12 volt igenom.
Har enbart grundläggande kunskaper inom el. Ett vanligt relä är jag rädd ska överbelasta och bränna modekortet, samt så vet jag ej var gränsen för ett relä som är till eller från går.
Det fungerade utmärkt förut då jag hade 2st slutsteg utav samma sort och dessa var just av vid 7volt och på vid 12volt. Har dock bytt ett utav dessa och det räcker med 7volt för att det skall vara påslaget vilket skapar problem för mig.
Mvh
Bryta under 10volt, ge ström vid 12volt.
Re: Bryta under 10volt, ge ström vid 12volt.
Använda en zenerdiod, en npn transistor och en pnp transistor + några resistorer
Zenern bör vara över 7 volt och aktivera npn transistorn som i sin tur startar pnp transistorn.
Zenern bör vara över 7 volt och aktivera npn transistorn som i sin tur startar pnp transistorn.
med din beskrivning så känns det som att jag försa mig när jag sa att jag hade grundläggande kunskaper. nåväl. Tänker jag rätt såhär?

Zenerdioden gör den att strömmen enbart släpps igenom när det kommer över ett visst antal volt? Isåfall kanske det bara räcker med en sådan? eller är det så att den bryter strömen vid en viss volt och det är därför man måste krångla till det med transistorer?
Väldigt tacksam för hjälpen jag får.
Mvh Martin

Zenerdioden gör den att strömmen enbart släpps igenom när det kommer över ett visst antal volt? Isåfall kanske det bara räcker med en sådan? eller är det så att den bryter strömen vid en viss volt och det är därför man måste krångla till det med transistorer?
Väldigt tacksam för hjälpen jag får.
Mvh Martin
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Den börjar leda över 7 volt, men saken är den att det också "försvinner" 7 volt över den, så det är där transistorerna kommer in i bilden och får agera strömbrytare.