Bygga egen (seriös) tatueringsmaskin

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
tattoonick

Bygga egen (seriös) tatueringsmaskin

Inlägg av tattoonick »

Hjälp.
Jag jobbar som tatuerare, sedan 2000, och har kommit på att jag vill bygga mina egna maskiner från grunden.
Vad jag behöver hjälp med är det elektriska. det sitter en kondensator mellan spolarna, vad gör den för nytta? hur fungerar egentligen en kondensator?
Spolar: funderar på att linda egna spolar. men kan inget om teorin bakom en spole.
tex olika diametrar på kärnan, vad händer om jag har en större eller mindre diam? eller längd? grovlek, kvalitet, på lindningen...
Vet hur maskinen fungerar men vet inte vad jag skall ändra för att få den att gå tex saktare, mjukare, bli starkare etc.
Finns det någon vänlig själ som kan lysa upp min mörka tillvaro i elektronikens dunkla värld??

och vart, på nätet, kan man inhandla behövda produkter?

Nicklas
tattoonick

Re: Bygga egen (seriös) tatueringsmaskin

Inlägg av tattoonick »

ett par bilder på eget bygge med cannibaliserade delar från en billig maskin. Har gjort ramen själv.
trodde jag! hur f-n lägger man upp bilder?? hjälp, snälla...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 12&t=35605

välkommen till forumet

spolar är lätt att linda, material finns på flera ställen, ebay , elfa o.s.v

kraften i spolen är varv gånger amper, och strömmen är beroende på spänningen till spolen

sedan måste man hålla koll på värme och likande

enklast är att kopiera en befintlig, ändra lite och se hur det beter sig
tattoonick

Inlägg av tattoonick »

har du gjort några själv, kanske rentav till tatueringsmaskin?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

spolar och elektromagneter har jag gjort många

sällan några problem

tatueringsmaskiner har jag inte ens sett på nära håll

hur är kontakterna?

för om jag inte förstårr det fel så är principen, ström genom spolen drar nål, och samtidigt släpper en kontakt i ovandel,strömmen bryts och nålen åker tillbaka av fjäderkraft, kontakten sluts och allt börjar om från början igen
tattoonick

Inlägg av tattoonick »

Rätt upfattat.

vad händer om man byter ut tråden till en grövre?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Förmodligen lägre resistans kontra annan kraft. Beror på tråden man väljer o.s.v
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Tjockare tråd ger färre varv men högre ström. Vad man ska välja beror också lite på vilken spänningskälla man har.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Finns det några pengar att hämta i detta?
Vad det verkar som är att tatueringsmaskiner inte har ändrat sig funktionellt sett ett skit från 1877 (T. A. Edison patent) och framåt.
Huden är ju inte särskilt tjock eller hård att penetrera, så krafterna är antagligen inte särskilt stora.
Med "lite"++ modern elektronik, förbättrad strömförsörjning samt helt ny mekanik så borde man kunna ta ned vikten och balansen till motsvarande en grov reservoarpenna.
Funktionellt sett så tänker jag mig en "penna" med dubbla spolar och en rörlig järnkärna emellan, styr och driv elektronik i en extern låda som även driver en kylfläkt som matar luft till pennan för kontinuerlig kylning av "pennan". Rattar för frekvens, anslagsenergi, djup mm. Antagligen bör man komplettera med anslutning för en fotpedal som ställer någon parameter.
Men det torde kosta rätt många timmar att konstruera om ALLT från grunden samt tämligen höga prototypkostnader, all EMC testning, CE märkning för LVD mm.
Antagligen så hamnar man i intervallet 500k till 2M SEK bara för utvecklingen, sen så tillkommer marknadsföringskostnaderna.
Finns dom pengarna?
Vad kostar en riktigt bra maskin?
Hur många säljs per år?
Livslängd?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag funderade på samma sak, finns det redan maskiner med dom egenskaperna som du söker (saktare, mjukare, bli starkare)? Eller försöker du fylla ett behov som finns men som inte säljs än? Om det redan finns så är det väl bara att kopiera/duplicera dom, finns det inte så blir det som limpan skriver ett ganska omfattande arbete med att utveckla och få dom testade och godkända...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nu tycker jag att ni är sura :badgrin:
klart man ska prova lite om man känner för det, hur skulle våra världar vara om man inte provade något?
jag hadde haft urtråkigt

det är en sak att prova sig fram till något man vill ha, och en annan att börja massproducera och sälja

vad matas en tatueringsmaskin ifrån?
gissar på en trafo , kanske 24v växel?

grövre tråd ger mera ström men mindre varv, krasst sett så beöves en rent fysiskt större spole för att få större effekt
om det är så att spolen från början var optimerad för den effekt man kan få ut ur den, vilket inte alltid är fallet
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det är skrämmande billigt med kina-tatueringsmaskiner, typ 500:-!
Här kan ni få ett hum om funktionerna/(komponenterna i alla fall:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.23807
Senast redigerad av dar303 14 maj 2010, 13:58:36, redigerad totalt 1 gång.
tattoonick

Inlägg av tattoonick »

det finns "nya" modeller, sk rotary maskiner. dessa e väl egentligen en förfining av dom gamla rakmaskinsbyggena..
En bra maskin kostar mellan 4-5 tusen.
En traditionell maskin med spolar har många fördelar mot en rotary, du kan justera slaglängd, du har mycke bättre känsla etc. även det estetiska, jag tycker dom e bra mycket snyggare! kina maskiner finns för 30:-. men de e lite som att delta i ett formel 1 lopp med en folkrace bil...
Varför jag bygger en maskin? för att det är lärorikt men mest för att de e kul. Har inga som helst planer på att käna pengar på det, men allt handlar ju inte om det! de e mycket roligare att använda en sak som man byggt med sina egna händer från grunden, tycker jag.
hoppla hoppla
tattoonick

Inlägg av tattoonick »

några saker till..
det finns en maskin, kommer inte ihåg vad den heter nu, som ser ut som en penna ungefär..
har provat några olika rotarymaskiner, fördelen med dem e att de är tysta, men man tappar helt känslan..
livslängd på en vanlig maskin.. har använt min i tio år, fem dagar i veckan, och den går fortfarande kanon. så dom håller ett tag..
funderade på en sak till: vad kan bli skillnaden mellan en kondensator på 25v 47mf och en på 35v 47mf ( förrutom att den ena klarar mer )?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

inte mycket, den ena klarar högre spänning, kapacitansen är lika

sedan finns det lite saker som inre resistans o.s.v , men det är datablad som gäller , ofta är det inte så noga
Skriv svar