Jag har satt ihop en batteriladdare för att kunna ladda batterierna till mitt flygplan. Det är ett 9,6 V sändarack, ett 4,8 V mottagarack och ett glödack på 1,2 V. Samtliga är på mellan 1800mAh och 2500 mAh, NiMH. Laddarna som följde med var av "ladda i 14 timmar" modellen, och jag har ibland inte lust att vänta.
Laddaren styrs av en Arduino Duemillanueve, och laddningnen sker med 1A via en LM350. Urladdning sker genom 3st olika effektmotstånd(laddaren väljer motstånd baserat på spänningen i acken). 5/10/20ohm. Arduino kretsen styrs via HyperTerminalen, vid uppstart kan man välja mellan Ladda/ladda-ur/cykla. Slutspänningen är satt till 1V och laddningen begränsas än så länge genom att en DS18B20 mäter tempen och stoppar när den når 35 grader.
Laddaren skickar var 5.e sekund uppgifter om spänning över cellen och temperatur. På så sätt kan man få lite trevliga kurvor att titta på.
Denna graf visar laddningen av ett batteripack på 1800mAh och 4celler. Man kan tydligt se temperaturstegringen och DeltaV.
Batteripack laddning
Samma batteripack under urladdning
Batteripack urladdning
Här har jag laddat samma batteripack efter att bara ha laddat ur ca 400mAh

Tyvärr har jag spänningsdelat lite och så har ADomvandlaren på ARduinon bara 10bitar, så jag har bara en upplösning på ungefär 5mV. Så jag tänkte kombinera DeltaT/V
Nu är jag tyvärr inte så insatt i programmering i allmänhet av datorer. Men finns det något program där jag relativt enkelt skulle kunna få dessa kurvor presenterade för mig i realtid? i nuläget copy-pastar jag in det i Excel. Det hadevarit smidigt om jag kunde göra inställningar för diverse parametrar i samm aprogram.
//Alexander
Max 700 pixel bildbredd /adm