Enkla larvband till 4wd robot. (mkt bilder)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Enkla larvband till 4wd robot. (mkt bilder)

Inlägg av squiz3r »

Tjena elektronikforumister!

Idag har det varit regnigt och ruskigt hela dagen, så jag bestämde mig för att göra något som jag har tänkt göra väldigt länge...

Jag har en Mini-T robot (Finns i byggsats på hobbytronik.se för en billig slant :wink:) och jag har ända sen jag byggde den funderat över hur cool den hade varit med larvband. Så jag har gjort ritningar i mitt huvud på hur jag ska bygga ett par larvband utav gummiduk och aluminiumdelar, men innan jag byggde det så tänkte jag bygga ihop ett par fullt funktionella larvband utav saker som alla har hemma, eller som går lätt att köpa lokalt. Detta gjorde jag sedan till en guide som jag lade upp på min hemsida, men jag tänkte att folk här är säkert också intresserade!

För att bygga larvbandens trampdynor använde jag kork från grytunderlägg. Ett trepack med grytunderlägg betalade jag lite över 20kr för, och bara hälften av dem gick åt.
Bild

Korkbitarna monterade jag sedan på ett band av eltejp. Eltejpen behöver vara 3cm bred, min var 5cm så jag fick klippa av den.
Bild

Sen behöver vi såklart Mini-T roboten som ska få larvbanden. (se länk ovan..)
Bild

När vi monterar våra stora larvband kommer robotens andra våning att vara i vägen, så den plockade jag helt enkelt av. Eftersom den bakre motormodulen är fäst i samma distanser som andra våningen får man byta ut distanserna mot antingen två vanliga M3 muttrar (kostar under 1kr styck i en järnhandel) eller så tar man de två skruvarna och plaststången som följde med motormodulerna men som inte användes när man byggde ihop roboten. Jag gjorde det sista.
Bild

När jag plockat bort den övre våningen och skruvat fast motorn i tvärbjälken där bak så drog jag 1 lager med tejp mellan de två hjulen. Jag tog den klibbiga sidan inåt eftersom hjulen får bättre fäste mot larvbanden då, och av samma anledning så spände jag tejpen ganska bra. Eftersom min tejp var 5cm bred klippte jag av den så att den blev lika bred som hjulen (3cm).
Bild

För att få loss tejpbandet så fick jag lossa det ena hjulet (det är bara att dra det rakt utåt). Att göra banden i eltejp kan kännas konstigt, men eltejp är (lagom) elastisk (till skillnad från många andra tejpsorter) och den är faktiskt väldigt hållbar.
Bild

Sedan tog jag en vanlig häftapparat och satte en häftklämma i tejpskarven för att hålla ihop den och fortsatte sedan hela varvet runt för att hjulen ska greppa bättre (de kommer inte spinna lätt när det är häftklammer under dem). Tänk bara på att sätta dem på tvären mot banden, annars kommer de göra att banden inte kan böjas lika mjukt längst hjulen.
Bild

"Trampdynorna", dvs dem som kommer ligga mot marken, gjorde jag som sagt av grytunderlägg i kork. Dessa målade jag ut kvadrater på 2x5cm. 5cm breda för att jag ville att dem skulle sticka ut 1cm utanför bandet på var sida (du kan göra dem bredare eller smalare som du vill)
Bild

Bästa sättet jag kom på att dela korken med var att försiktigt skära med en mattkniv. (Ta inte för hårt/djupt på samma gång, då blir det lätt kornigt. Och akta fingrarna!)
Bild

Jag använde 12 dynor för varje larvband. Om du gör dem smalare så får du mjukare gång, men du behöver flera.
Bild

Trampdynorna limmade jag med smältlim fast på tejpbanden. Du kan använda ditt favoritlim; superlim, epoxi, smältlim osv.
Bild

När ena sidan var monterad såg det ut såhär. Men det är inte klart än! Kör man med dem såhär så kommer de glida i sidled tills de trillar loss från hjulen, så vi måste ha något spår som håller fast dem mitt över hjulen.
Bild

Det löste jag genom att skära ut små bitar i samma kork, 2x0,5x0,5cm...
Bild

...Som jag limmade fast på bandens insida med ett lagom stort mellanrum för att hjulen precis skulle få plats där emellan. Nu sitter larvbandet fast så länge hjulet gör det!
Bild

Sen är det bara att göra exakt samma sak på den andra sidan...
Bild

Så har man en färdig Mini-T med larvband som man kan ha mycket kul med!
Bild
Bild

Eftersom den nu står på larvbanden så har frigången ökat med över 5mm vilket gör väldigt stor skillnad i terräng. Resultatet blir en robot som tar sig fram i princip överallt!
Bild

Då jag fortfarande inte har hunnit sätta mig in i orangutanmodulen som kan styra roboten kopplade jag bara motorerna (seriekopplade) direkt till ett LiPo batteri på 3,7v-0,9Ah. Detta gör att motorerna kör på 33% av specificerad spänning men det var lagom för mig till detta.
Bild

Tillslut kommer såklart en film där den kör i terräng såväl inne som ute!
LÄNK TILL YOUTUBE

Så, vad tycker ni? Inte så illa för en 20-lapp va? ;)
tgr

Re: Enkla larvband till 4wd robot. (mkt bilder)

Inlägg av tgr »

Vi vill se ett test i badkaret!!!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Haha, har också funderat på det, men risken är nog rätt stor att lyftkraften i korken inte räcker :mrgreen:
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Sjukt cool film! :tumupp:
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Den behöver större batterier så den blir tyngre, den fasnar ju i vinkelvolten! :)

Du som har cnc har väl sett dom här länkarna:

http://woodgears.ca/tracked_vehicle/plans.html
http://woodgears.ca/tracked_vehicle/index.html
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

POS: Den har jag inte sett! Nackdelen med den tekniken är bara att det är svårt att få bredare larvband vilket kan vara nödvändigt ibland. Annars är det ju jäkligt coolt!

kankki: Tack! :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu har jag testkört den i lite tuffare terräng också, och det förvånar mig själv hur mycket den kan ta sig över! Jag har gjort en till film med det, där är även en snutt när jag kör med en onboard-camera på den :)
http://www.youtube.com/watch?v=xQMh6PGDq1c

Sen såg jag nu att roboten har kommit med på PCBHeaven.com under Hacks n' mods :D. Rätt kul att se sin robot där!
http://pcbheaven.com/
BJ

Inlägg av BJ »

Den verkar ha bra grepp.

Kul att den drar med sladden ett varv
på filmen på pcbheaven. :)
Skriv svar