Hej!
Håller på med en utbildning i mekanikkonstruktion, tidigare verktygsmakare, och har högst elementära kunskaper i elektronik/ellära. Är ultraseriös hobbyist, dock inte inom elektronikgamet. Har dock en bror som är mkt duktig (högskolenivå elektro). Kommer alltså INTE att ge mig till att koppla starkström utan att veta vad jag gör (detta betyder att om jag dör el. skadas pga felkoppling och slarv så har ingen som svarat i tråden el. via PM el. vadsomhelst något ansvar...) Dessutom vet jag att man s.a.s. inte snackar strunt med vare sig Herr HögSpänning, och än mindre Herr HögStröm.
Jag har ett antal svetsar, men har kommit över ett MONSTER, för ungefär inte så mycket pengar. Det är en AGA MIG, modellen är okänd, tidig. Grå och inte orange. Extremt fint skick. Den har en voltmeter som går till 50 volt, och en amperemeter som går till 500 ampere. Separat matarverk, två drossel (induktansuttag) och en omställare för hög/låg effekt. Dessutom verkar den ha "+" och "-" som återledare...inte sett det förut på MIG/MAG. Separat matarverk och i mycket gott skick som sagt. 25 A handske på, men ägaren har provkört den på 16A..."men då inte gått över 230 A!" Kan iofs vara total lögn! Det är en transformatorsvets, old school. Har inte bilder på märkplåten just nu, men har ett minne att den maxar 17,9 kVA, väger ~450 kg. Har en AGA MIG 200 och en AGA MIG 300, båda extremt bra maskiner, otroligt stabila ljusbågar. Är därför intresserad av att få igång denna best. Har i dagsläget 16A, men kan säkra upp till 25A utan problem (men det kostar...)
Jag har några frågor:
Kan man på något sätt komma undan startströmmen/impulsen då kärnorna/transformatorerna ska laddas? Kan en duktig elektronik/elwizard bygga ngt som jämnar ut startpulsen eller vad det kan kallas?
Om jag ställt svetsen på låt säga 250 A/25 v, blir startströmmen/pulsen då lägre än om jag ställt den på ett högre värde? M.a.o. om jag ställer svetsen på en kraftig inställning, kopplar in den och slår på, löser en klen säkring ut då, redan innan jag tänt bågen? "Suger" maskinen i sig s.a.s....
Om jag driver en, i det här fallet mkt stor och kraftig svets på en låt säga 16A säkring och "klenkör", får jag sämre prestanda än om jag har fullt spett på säkringen (~35-63A) och "klenkör"?
Sen en sista grej, puls-mig. Återigen, newbie och till viss del NOOB-fråga, men det är inte så lätt att söka då man har dålig koll på terminologi...måste en puls-mig apparat vara byggd från grunden för detta, eller kan man köpa en "pulstillsats" eller låta någon bygga en sådan?
Vän av ordning kan säga "fråga brorsan om han är så duktig!", och det stämmer. Men, han är en rätt tjurskallig och upptagen småbarnsfar, så jag vill försöka kolla av litet innan.
Det är mycket möjligt, snarast sannolikt, att jag använt fel terminologi i mina frågor här ovan. I sådana fall ber jag er som svarar att rätta mig där det är fel och ha litet överseende. Jag har hyfsad koll på elementär fysik och ellära, och har via tips av en kompis som är elektroniker fått låna böckerna Allmän elektronik 1-2, Jan Soelberg. Jag har förstått att detta är klassiker.
Jo förresten, om det öh. är möjligt att göra en "pulstillsats" (vilket jag gissar att det iofs inte är) så är jag mer än gärna beredd att betala komponentkostnad+arbete, förutsatt att slutprodukten blir open source.
Det vore verkligen vänligt att få feedback, även om det är första postningen och utan att jag tillfört något innan. Behöver någon hjälp med att räkna på sträckgränser ställer jag gärna upp:)
Monstersvets-Pulsmig?-Mättning kärnor-Newbie/NOOB-varning
-
Re: Monstersvets-Pulsmig?-Mättning kärnor-Newbie/NOOB-varning
välkommen till forumet
mjukstarter finns det av olika modeller
enklast är motstånd i serie och sedan koppla förbi dom efter en sekund
att hitta rätt motstånd kan vara dyrt
finns ntcmotstånd med
elfa
60-290-16, men borde vara en modell med lite högre ström, men dom kostar inte mycket så dom kan man prova
går att bygga tyristorstyrt, men motstånd är vettigast för trafo
pulsstyrning, går att byga till efter likriktaren, men då gäller det att hitta transistorer som klarar maxströmmen + spänning med fakter 2 till 4 x mera
är det bara on off eller ska det vara polaritetsväxlande med?
sistnämnda 4 transistormoduler istället för 1
inte särskillt svårt, men kan vara dyrt i delar
mjukstarter finns det av olika modeller
enklast är motstånd i serie och sedan koppla förbi dom efter en sekund
att hitta rätt motstånd kan vara dyrt
finns ntcmotstånd med
elfa
60-290-16, men borde vara en modell med lite högre ström, men dom kostar inte mycket så dom kan man prova
går att bygga tyristorstyrt, men motstånd är vettigast för trafo
pulsstyrning, går att byga till efter likriktaren, men då gäller det att hitta transistorer som klarar maxströmmen + spänning med fakter 2 till 4 x mera
är det bara on off eller ska det vara polaritetsväxlande med?
sistnämnda 4 transistormoduler istället för 1
inte särskillt svårt, men kan vara dyrt i delar
Re: Monstersvets-Pulsmig?-Mättning kärnor-Newbie/NOOB-varning
Hej jag har en gammal ESAB svets jag kör den på 20A säkring men enligt spec ska den ha 35A det funkar att starta den, jag kan ju inte köra den så klart på 400A.... men för mig räcker det med 100-160A, visst blinkar det rejält vid uppstart .