Trafolindning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 27230
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Trafolindning

Inlägg av Nerre »

Problemet är ju att om du värmer så pajar du troligen isoleringen på lindningstråden, så om den ska återanvändas så är det inte så bra att värma.

(Och E och I ligger såvitt jag vet alltid varannan, det är därför de måste "bladas" isär. Vi har plattjärn som är slipade till egg på ena sidan som vi slår in mellan plåtarna för att bryta isär dem.)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Trafolindning

Inlägg av prototypen »

Det finns transformatorer med E från ena sidan och I från andra, men det är inte vanligt.

Protte
bandit1200
Inlägg: 8
Blev medlem: 6 augusti 2009, 17:46:26

Re: Trafolindning

Inlägg av bandit1200 »

Den tråd som vi använder hos mig på den lindningsverkstad där jag jobbar har en lack som tål minst 180 grader celsius kontinuerligt och högre temperaturer kortare stunder.
Om det är samma typ av lack på plåtarna i en trafo som i en elmotor så tål den säkert minst 300 grader.
På en del lindingsverkstäder så används en urbränningsugn för att lätt kunna ta ur kopparen och bränna bort den inlagda isoleringen, dock ej bränna sönder lacken på plåtarna.
Temperaturen i denna ugn är över 200 grader, skall kolla upp mer exakt då den ugn vi använder bara används till uthärdning av lack när man lackar en färdiglindad stator.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Trafolindning

Inlägg av Norpan »

> Det finns transformatorer med E från ena sidan och I från andra, men det är inte vanligt.

Tycker det är väldigt vanligt idag, men de är svetsade i skarven mellan E och I.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24632
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trafolindning

Inlägg av Henry »

Större har det inte för sällan men normalt inte mindre vad jag sett som tex trafoladdare till mobil och generella trafos i ungefär den storleken.

Svetsningen kostar lite extra pengar så det vill de säkert undvika såvida det inte är absolut nödvändigt.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Trafolindning

Inlägg av prototypen »

Tror ändå det är billigare med lite automatisk TIG svets än att blad in varannan E och I.

Protte

Hittade en transformator där alla E plåtar var från samma håll UTOM de yttersta så var instoppade från andra hållet.
Senast redigerad av prototypen 14 maj 2010, 17:09:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Re: Trafolindning

Inlägg av ebfr »

Vidare trafolindning, Någon som vet var man hitta en bra beskrivning på hur man beräknar och lindar utgångstrafos?
Luftgap? Hur och varför? :humm:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24632
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trafolindning

Inlägg av Henry »

Har läst det en gång kommer dock inte ihåg var men det var en del uträkningar så inte kärnan blir mättad, lindningarna överhettade osv. Luftgap på en 50Hz trafos är däremot ingenting jag varken hört eller sett någon gång men existerar kanske i vissa fall som i all fall jag i så fall inte känner till.


Tror ändå det är billigare med lite automatisk TIG svets än att blad in varannan E och I.

Kanske tills du ser filmen under. Tänkte att laminering av trafos måste vara automatiserat och fick detta bekräftat när jag tilll slut hittade denna:



Gissar på att det kanske tar ungefär lika lång tid att TIGa ihop en E I kärna men med denna maskin så slipper man kostnaden med hela utrustningen för detta och Argon gasen för att inte prata om roboten som gör det såvida det inte är enkelt mekaniserat. Det finns sedan säkerligen även bra snabbare maskiner än denna då ju tid är pengar och säkerligen även helautomatiserade anläggningar så det hela kan ingå i en komplett process med lindning av bobin laminering av kärnan osv så man får en komplett trafo i slutet av bandet.
Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Re: Trafolindning

Inlägg av ebfr »

Har läst det en gång kommer dock inte ihåg var men det var en del uträkningar så inte kärnan blir mättad, lindningarna överhettade osv. Luftgap på en 50Hz trafos är däremot ingenting jag varken hört eller sett någon gång men existerar kanske i vissa fall som i all fall jag i så fall inte känner till.

Jag menade utgångstrafo till rörslutsteg :wink:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Trafolindning

Inlägg av prototypen »

Luftgapet behövs för att inte mätta kärnan med likströmmen.

Protte
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Trafolindning

Inlägg av Norpan »

Det var väl en pp du höll på med, isåfall behövs inget luftgap om dina rör ligger någorlunda lika i tomgångsström.
Är det däremot en se är det nödvändigt med luftgap, eller en kompensering antingen med permanentmagnet eller en lindning som matas från en matning med hög impedans, för att hålla magnetfältet som bildas av tomgångsströmmen väldigt nära noll.
Vet inte om permanentmagneter har använts i rörvärlden, kan tänka mig att det är knöligt att få till ett lagom värde på magnetflödet
Herr Van der Veen har lekt med kompensationslindning med, enligt honom, bra resultat förutom lite brum och så.
http://www.mennovanderveen.nl/eng/project25.html
Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Re: Trafolindning

Inlägg av ebfr »

Tack för upplysningarna.
Skulle vara kul att få tag i formler för beräkning om man skulle försöka sej på att linda själv.
Den P&P som jag bygger har jag trafos till.
Men det kan ju bli fler.... 8) :jimmyhacker:
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Trafolindning

Inlägg av Norpan »

Jag letar för eget bruk, lägger upp här om jag hittar nåt vettigt.
Skriv svar