Stort tryckkänsligt golv
Stort tryckkänsligt golv
Jag har ett stort rum (10x15m) där det ska läggas in ett nytt trägolv om några veckor och kom just på idén att man kanske skulle lägga in trycksensorer under det nya golvet. På så sätt kan man kanske få ut signaler om någon går, springer, hoppar på golvet.
Vad tror ni? är detta möjligt? vad för slags sensorer kan man tänkas vilja använda?
Jag är tacksam för alla svar och frågor.
Vad tror ni? är detta möjligt? vad för slags sensorer kan man tänkas vilja använda?
Jag är tacksam för alla svar och frågor.
Re: Stort tryckkänsligt golv
En enklare lösning tror jag kan vara någon form av vibrationssensor(-er) ute i kanterna, kanske gömda bakom någon golvlist. Ett trägolv vibrerar normalt ganska mycket när man går på det så någon form av g-sensor eller rent av bara en mikrofon monterad mot golvet. Man får ju givetvis inte ut någon information om var i rummet personen befinner sig, men behövs inte det tror jag detta blir både billigare och enklare än trycksensorer under mer eller mindre hela golvytan.
Sensorer i kanterna låter ju onekligen smidigare än att lägga ut sensorer under hela golvet. Jag får fundera vidare.
-
Skippa tanken att lägga något under golvet. Varför inte en PIR-deckare i något hörn av rummet. Anledningen att inte ha en PIR-deckare måste väl vara om det ska vara alldeles osynligt eller att det måste signalera även om ingen rör sig men ändå befinner sig i rummet. Ska det larma om du ställer in en tung möbel t.ex. Är det bara rörelse som ska signalera så är PIR det vettigaste.
Kom på en "smart" idé som ni andra kan såga;
Om man tar sån foam som man vanligtvis har under laminat/klick-golv sen lägger man folie (typ vanlig hushållsfolie) på vardera sidan. Borde man då inte kunna mäta kapacitansen och EVENTUELLT kunna detektera huruvida denna ändrats.
Någon som har beräkningar på huruvuda det skulle kunna fungera?
Nästan så man skulle prova med multimetern
Om man tar sån foam som man vanligtvis har under laminat/klick-golv sen lägger man folie (typ vanlig hushållsfolie) på vardera sidan. Borde man då inte kunna mäta kapacitansen och EVENTUELLT kunna detektera huruvida denna ändrats.
Någon som har beräkningar på huruvuda det skulle kunna fungera?
Nästan så man skulle prova med multimetern

statisk tryckmätning vore kul, hänga upp golvet i dom fyra hörnen och ha lastceller där
dyrt men funkis
annars vore mikrofoner som klarar väldigt låga frekvenser och triangulera stamp och alla ljud i golvet vettigast
dyrt men funkis
annars vore mikrofoner som klarar väldigt låga frekvenser och triangulera stamp och alla ljud i golvet vettigast
Visst, vill man veta positionen också är ju triangulering en vettig metod, och kan nog också funka hyffsat om man lägger ner lite tid på det, men endast om sensorerna/mikrofonerna är monterade direkt mot golvet. Mikrofoner ut mot rummet skulle vara ganska omöjligt att positionsbestämma med med tanke på alla reflektioner från väggar och möbler.
Kika på denna tråd "Trampmatta"..
(Designprojekt hos textilhögskolan i Borås)
Trilateration med mikrofoner:
(Designprojekt hos textilhögskolan i Borås)
Trilateration med mikrofoner: