Idé till backvarnar system! Behöver hjälp med skiss!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Fors

Idé till backvarnar system! Behöver hjälp med skiss!

Inlägg av Fors »

Hej! Ny här och kommer hänga här en del!
Jag och en kompis har fått en sjutusans go idé!
Vi hade tänkt göra våran egna backvarnare till en bil, ända problemet är att vi är lite osäkra på hur vi skall koppla detta spektakel!
Det är tänkt att vi skall använda ultraljuds sändare och mottagare till en processor som i sin tur skall tända en liten diod beroende på vilken sändare/mottagare som ger utslag!
Kommer sitta på kofångaren fram och bak och kommer i våran teori använda totalt 4 sändare och 4 mottagare! (En på varje sida av kofångarna så man får med hela bakdelen/fronten rakt bak/fram!)

Hur tycker ni experter/proffs/ljushuvuden att vi skall knåpa ihop detta spektakel?
Har gjort en skiss i Paint så som vi har kommit fram till nu, har dock inte lagt in för dioderna men dem är inga problem för oss :) (En diod för varje mottagare!)
Programmering är inte heller några problem.

Vill inte skryta om mina färdigheter i paint! ;)
Bild

Är det något som jag behöver förklara lite bättre eller gå djupare in på så fråga! Jag bits inte.

MVH//
Henrik

Edit: ändrade titeln e till é i ordet idé. //lgrfbs
Plutonium
Kontakt:

Re: Idé till backvarnar system! Behöver hjälp med skiss!

Inlägg av Plutonium »

Arduino med ping sensorer. Väldigt enkelt att sätta upp och koda ihop.
Anton321

Inlägg av Anton321 »

Kan tillägga att vi redan har en picprogrammerare och tänkte använda den :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Problemet är väl att få ultraljudsdelen att fungera över ett så brett område rent fysisk, de brukar ju ha rimlig smal "stråle".

Om man sedan antar att ni får den bit med vinkeln att fungera finns det ett annat problem:
Saker som är mitt emellan sensorerna kommer att verka som om de var t.ex. 50 cm bort fastän de ligger mot kofångaren. Det finns en anledning till att bilindustrien har 4 sensorer eller fler i vardera ända, ni kan vara alldeles säkra på att hade det gått med färre hade de tagit färre! Kan en fabrik spara 10 öre på en bil gör de det, inget snack!

Så det känns som att jag sågar er idé och jag gillar inte vara negativ så mitt förslag är: få UL-delen att fungera i det tilltänkta område, resten är inte svårt alls.
Skriv svar