Jag skulle behöva en push i rätt riktning.
Jag planerar att bygga ett gäng "Jumping water jets" till trädgården vilket är enkelt förklarat en konstant sprutande vattenstråle som man styr genom att blixtsnabbt klippa strålen men någon slags skovel eller liknande. Jag har byggt en prototyp (cutter) av en solenoid men har funderingar på att använda stegmotorer istället.
Hur som helst, solenoider eller stegmotorer så behöver jag någon slags styrning.
Kan någon tipsa om någon programerbar microprocessor eller liknande?
Jag är nybörjare på den fronten så gärna någon med något enkelt interface. Jag var inne på en Arduino men vet inte hur många stegmotorer den klara.
Jag vill kunna styra minst 6 stegmotorer eller 6 solenoider.
Tacksam för input.
Nybörjare på stegmotorer (jumping water jets)
Re: Nybörjare på stegmotorer (jumping water jets)
Solenoider blir nog billigare samt kräver inte en extern drivkrets på samma sätt som stegmotorer ...
En Arduino kan lätt driva 6 solenoider ...
schema : http://www.arduino.cc/playground/upload ... driver.pdf
En Arduino kan lätt driva 6 solenoider ...
schema : http://www.arduino.cc/playground/upload ... driver.pdf
Ok, tack för informationen och för kopplings schemat.
Hur som helst så kan jag lugnt skaffa mig en Arduino och sätta igång att testa.
Hur som helst så kan jag lugnt skaffa mig en Arduino och sätta igång att testa.
Låter som ett spännande projekt, har du någon mer info? Har länge varit sugen på att ha en vattenbåge över plattgången till entren. Har sett nåt sånt på Tivoli i Köpenhamn. Tips på munstycken, pumpar osv?
Dom är grymt fascinerande att titta på iaf, finns en bra i nåt köpcentrum i helsingborg som jag kan stå och kolla länge på 
Lär väl dock bli rejäla krafter ? antar att trycket måste vara ganska högt, sen klipper man strålen rakt av bara..

Lär väl dock bli rejäla krafter ? antar att trycket måste vara ganska högt, sen klipper man strålen rakt av bara..
Heroin City hade iaf en som man kunde styra själv.