Labbagg
Re: Labbagg
Det skulle kunna vara intressant. Vad ska du ha för dem? Jag vet i dagsläget inte hur många jag behöver 3-4 kanske?
- Mizzarrogh
Jag hittade följande schema och kommer i princip bygga efter det http://www.thebackshed.com/windmill/FOR ... =2249&PN=1
men jag kommer lägga in en diod mellan output+ och gnd. En 2n3055 kommer istället att sitta på den fasta +12V.
Fasta spänningar kommer vara +12V +5V -5V och -12V med enkla 78/79 05/12
Jag plockade ett trafo från en trasig stärkare, det har utspänningar 13-0-13 och 16-0-16 (alltså två sekundärer med mittapp).
Problemet är att (13+13)*1.4=36.4V Läskigt nära gränsen på 40V när det är liten till ingen load på det.
Är det nåt jag bör tänka på, och vad är bästa sättet att lösa det på?
men jag kommer lägga in en diod mellan output+ och gnd. En 2n3055 kommer istället att sitta på den fasta +12V.
Fasta spänningar kommer vara +12V +5V -5V och -12V med enkla 78/79 05/12
Jag plockade ett trafo från en trasig stärkare, det har utspänningar 13-0-13 och 16-0-16 (alltså två sekundärer med mittapp).
Problemet är att (13+13)*1.4=36.4V Läskigt nära gränsen på 40V när det är liten till ingen load på det.
Är det nåt jag bör tänka på, och vad är bästa sättet att lösa det på?
kolla först vad tomgångsspänningen verkligen är
om en är över 40v så kan man göra på olika sätt
exempel, ett bleedermotstånd över glättningskondingen, så det blir lite strömförbrukning, på småagg kan det sänka tomgångsspänningen en volt eller två
en extra diod mellan likriktare och konding - 0.7v ev flera
mät först ,handla sedan
om en är över 40v så kan man göra på olika sätt
exempel, ett bleedermotstånd över glättningskondingen, så det blir lite strömförbrukning, på småagg kan det sänka tomgångsspänningen en volt eller två
en extra diod mellan likriktare och konding - 0.7v ev flera
mät först ,handla sedan
-
Om man märker att spänningen blir lite för hög kan man enkelt i stället välja L146 som tål betydligt högre spänning.Ett annat alternativ är ett litet motstånd och en 37-40V zenerdiod på Vcc.
Några små kommentarer-R7 och R8 onödigt låga värden.Nästan 1W bränns i det ena.Säkring förstås,och gärna en skyddsdiod baklänges över serietransistorerna.Ett litet R på ingången till strömbegränsningen är också bra.Liten HF-konding direkt på utgångsklämmorna.
Några små kommentarer-R7 och R8 onödigt låga värden.Nästan 1W bränns i det ena.Säkring förstås,och gärna en skyddsdiod baklänges över serietransistorerna.Ett litet R på ingången till strömbegränsningen är också bra.Liten HF-konding direkt på utgångsklämmorna.