PanasonicTV, ljud/bildstörningar vid ljus bild
PanasonicTV, ljud/bildstörningar vid ljus bild
Här kommer ännu en TV-fråga...
Min kompis har en TV som krånglar...
Problem:
När det blir en väldigt ljus bild (mycket vitt) uppkommer ett relativt högfrekvent tjut (men jag tycker det låter betydligt lägre än 15kHz) och ibland blir de vita partierna aningen olika förskjutet i sidled (varierande...).
När TVn är avstängd (standby) händer det att bildskärmen blinkar till (blir ljusa partier i den normalt svarta bildrutan) men uppkommer kanske var 10min. eller så...(vild gissning)
Modell:
Panasonic TX-24W1S
Chassi: Alpha2W (enligt div. googlingar)
Är det någon som har någon idé vad det kan vara? (jag har inte öppnat TVn ännu, men har naturligtvis möjlighet till det för att ex. ta lite bilder om det skulle hjälpa).
Jag har googlat, men inte hittat något liknande problem på detta chassi.
Tack på förhand
// Xyzzy
Min kompis har en TV som krånglar...
Problem:
När det blir en väldigt ljus bild (mycket vitt) uppkommer ett relativt högfrekvent tjut (men jag tycker det låter betydligt lägre än 15kHz) och ibland blir de vita partierna aningen olika förskjutet i sidled (varierande...).
När TVn är avstängd (standby) händer det att bildskärmen blinkar till (blir ljusa partier i den normalt svarta bildrutan) men uppkommer kanske var 10min. eller så...(vild gissning)
Modell:
Panasonic TX-24W1S
Chassi: Alpha2W (enligt div. googlingar)
Är det någon som har någon idé vad det kan vara? (jag har inte öppnat TVn ännu, men har naturligtvis möjlighet till det för att ex. ta lite bilder om det skulle hjälpa).
Jag har googlat, men inte hittat något liknande problem på detta chassi.
Tack på förhand
// Xyzzy
-
- Kontakt:
Sannolikt en dålig videoprocessor, det är ett mycket vanligt fel på panasonic med det och andra liknande chassin. Just det symptomet du beskriver är ganska vanligt, men även andra bildrelaterade fenomen har jag stött på. Det finns ett ombyggnadskit innehållande videoprocessor, eprom samt extra kondensatorer till klockkristallen att köpa. Det är dock inte billigt, det kostar i storleksordningen 500-600kr.
-
- Kontakt:
Hmm, är inte den här TV:n nyare? Om videoprocessorn heter TDA3505 så måste apparaten vara från slutet på åttiotalet. Är inte Alpha 2W ett nyare chassi? Då måste jag ha blandat ihop det.
I såna fall tror jag inte på videoprocessorfel, i såna fall är det nog som DeeJayPa säger möjligt att HS-trafon är sönder. Men glöm inte att löda om den lilla trafon som driver HS-trissan om du ändå har öppnat upp apparaten.
I såna fall tror jag inte på videoprocessorfel, i såna fall är det nog som DeeJayPa säger möjligt att HS-trafon är sönder. Men glöm inte att löda om den lilla trafon som driver HS-trissan om du ändå har öppnat upp apparaten.
-
- Kontakt: