max3222

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
frejo

max3222

Inlägg av frejo »

Sitter här med en max3222 som jag tänkte använda för kommunikation mellan en atmega och datorn.
Enligt denna bild behöver man 4 st 0.1uf polariserade kondensatorer:
http://www.elfa.se/images/highres/h7007.jpg

Virrig som jag var lödde jag dit icke polariserade, antar att det inte kommer fungera?

Har dock 4 st 22uf elektronlyter liggandes, kommer dessa att funka? det är ju en "chargepump" lär väl inte ta skada av lite större kapacitans?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Polariserade = funkar inte åt fel håll. Det går utmärkt även med "vanliga" (alltså såna som funkar åt båda håll).
frejo

Inlägg av frejo »

Tack, grymt snabbt svarat... hann inte ens gå och köpa middag, bara att forsätta mecka då ;)

Men varför rita ut polariserade om man kan köra med opolariserat?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tja, om det är polariserade på schemat är det generellt så att man kan använda vilket som. Tvärtom kan man inte veta däremot.

Fast jag gissar att det är historiska skäl här, gamla vanliga MAX232 kräver 10uF och då är det oftast elyter som gäller (dvs polariserade), alltså ritade man såna på bilden. Sen gjorde man nyare varianter som klarar sig med mindre kapacitans och använde samma bild. Min teori åtminstone :)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Sedan är det väl så, vad jag förstår, att polarisering är inget man strävar efter, utan ett "fenomen" som blir om man vill ha hög kapacistans. Rätta mig om jag har fel. :)

Mvh
speakman
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Ja precis, det är en begränsning och inte en fördel. Elektrolytkondensatorer har ett tunnt oxidlager som isolator (dielektrikum) och om man applicerar för mycket spänning i fel riktning så försvinner det lagret och PANG.
frejo

Inlägg av frejo »

Hm, sitter här och funderar på hur jag ska koppla in den mot serieporten. Antar att man får utgå från samma princip som används vid noll-modem. Hittade t.ex. detta:
http://www.nullmodem.com/NullModem.htm

Men där förutsätts det ju att det är två serieportar som kopplas samman. Här har jag ju en serieport och en max3222, dvs på ena sidan har jag ju bara RD och TD.

Fast kollar man här:
http://www.iguanalabs.com/adc2051.htm

Så är TD (tx) från uC kopplad direkt mot RD på datorn, dvs inga andra kopplingar. Är det så enkelt om man nu bara vill skicka data? Jag vill i och för sig ta emot också men det skulle isåfall bara bli en extra koppling.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

TxD på µC´n till T1in på 232:an.
RxD på µC´n till R1out på 232:an.
Txd på datorn till R1in på 232:an.
RxD på datorn till T1out på 232:an.

Så Rxd på µC´n går till TxD på datorn via 232:an och tvärtom sedan.
frejo

Inlägg av frejo »

Så det var så enkelt ändå :)
Inget krånglande med clear to send och sånt som man gör med noll-modem med andra ord.

Tackar.
Skriv svar