@X-IL:
Främsta anledningen till att det inte blev så snyggt var att jag inte hade rätt storlek på borret. Ska man göra ett 25mm hål med ett 10mm borr blir det inte så snyggt. Men det gick bra med lite sticksåg och våld! För dyrt att köpa ett så stort borr för att göra 2 hål...
Borrtips,
Köp en sån här Stegborr för passande diametrar. De är guld värda och borrar i ca 4-5mm tjockt stål, alu, mässing, plast mm. Blir kanonfina hål, bara man borrar / matar sakta och lungt. Man kan med fördel börja borra direkt utan förborrning eftersom de har en mycket vass och effektiv spets. Funkar perfekt både i pelarborr och batteridriven.
Senast redigerad av CNC Viking 30 april 2010, 15:58:45, redigerad totalt 1 gång.
Ingen aning, han skriver ju inte ens vad han redigerat, men jag såg det iaf, men jag är inte snabbast i värden.
Om det var det han la till, så ber jag om ursäkt för mitt inlägg.
Jonas>>> Jag förstår, men som de andra skrivit, ibland är lösningen varken krånglig eller speciellt dyr. Men man lär sig av misstagen. Hoppas verkligen inte du tog illa upp, jag har som sagt skrotat mycket innan jag fått till det bra.
Jag har varit upptagen med annat ett par veckor nu, men igår fick jag äntligen lite tid att bygga vidare.
Plattan till z-axeln:
z-axeln är klar :
Nu börjar det se ut som det ska:
Kul när man börjar se resultat av allt jobb. Nästa steg blir att montera kulskruvarna i y-axeln. Sedan är det dags för stegmotorerna och kabeldragning.