Thevenin ekvivalent
Re: Thevenin ekvivalent
Skolarbete är inte populärt att få löst här.
Beskriv heller var du sitter fast och hur långt du har kommit, då kommer det nog hjälp.
Beskriv heller var du sitter fast och hur långt du har kommit, då kommer det nog hjälp.
Jag säger samm som i den andra tråden:
1. Beräkna tomgångsspänning och kortslutningsström för tvåpolen.
2. Ersätt tvåpolen med en thévenintvåpol (spänningsgenerator med serieresistor).
3. Dimmensionera spänningskällan och resistansen så att tomgångsspänning och
kortslutningsström blir samma som för nortontvåpolen.
Du ska få ett par extra tips också:
En ideal spänningsmätare har oändlig inimpedans.
En ideal strömmätare har 0 Ohm inimpedans.
Med ovanstående borde du kunna reducera nätet så det blir lätt att räkna.
1. Beräkna tomgångsspänning och kortslutningsström för tvåpolen.
2. Ersätt tvåpolen med en thévenintvåpol (spänningsgenerator med serieresistor).
3. Dimmensionera spänningskällan och resistansen så att tomgångsspänning och
kortslutningsström blir samma som för nortontvåpolen.
Du ska få ett par extra tips också:
En ideal spänningsmätare har oändlig inimpedans.
En ideal strömmätare har 0 Ohm inimpedans.
Med ovanstående borde du kunna reducera nätet så det blir lätt att räkna.
Tob du är verkligen en ängel, men jag är en nybörjare på det här.
Visa mig hela utträkningen är du snäll
Visa mig hela utträkningen är du snäll
-
danielr112
Ingen vill hjälpa dig med din skoluppgift genom att ge dig facit. Du får faktiskt räkna lite själv.
Ska du klara din Elkrets A kurs så försök åtminstone tänka själv i 5 minuter och posta när du kört fast, du lurar bara dig själv och din lärare genom att presentera andras lösningar.
Dels är jag väl svag för smicker men framför allt ser jag att jag var lite snabb i förra inlägget och läste inte frågan riktigt. Så för att kompensera lite får jag väl hjälpa dig lite till. Men det är en svår balansgång, jag vill ju inte göra mig ovän med de andra här på forumet heller. 
Uppgiften går ut på att ersätta kretsen med en ekvivalent kret bestående av enbart en spänningskälla med ett seriemotstånd. De båda kretsarna är ekvivalenta i den meningen att från terminalerna A och B så har de samma tomgångsspänning och samma tomgångsström.
Om vi börjar med att beräkna potentialskilnaden A-B:
Vi ser att ingen ström går genom 8-Ohms-motståndet, altså har vi samma spänning A-B som vi har över 40-Ohms-motståndet, vi kan då bortse från 8-Ohmaren för tillfället. Nu använder vi oss av formeln för spänningsdelning. Den kan antingen härledas genom att vi vet att strömmen är lika genom de två återstående motstånden eller så tjuvtittar man på nätet någonstans.
För att beräkna kortslutningsströmmen gör vi som det låter, vi kortsluter tvåpolen (mellan A och B). Den sökta strömmen (A till B) är samma som strömmen genom 8-Ohmaren.
För detta behöver vi veta den totala strömmen i kretsen, vi ser att 8-Ohmaren är parallellkopplad med 40-Ohmaren så vi kan ersätta dem med en ekvivalent resistans (formel för parallellkopplade resistanser finns på nätet). Denna nya resistansen är kopplad i serie med 10-Ohmaren, beräkna en ny ekvivalent resistans. Nu är det en trivial uppgift att beräkna strömmen genom källan (och genom 10-Ohmaren).
Vi återgår nu till den koppling vi har i figuren och med hjälp av Kirchoffs strömlag (som också finns att hitta på nätet) kan vi beräkna den sökta strömmen, d.v.s den ström spm går gen om 8-Ohmaren.
Nu är det bara att välja en spänningskälla och en serieresistan som ger de önskade värderna.
ENKELT!
Uppgiften går ut på att ersätta kretsen med en ekvivalent kret bestående av enbart en spänningskälla med ett seriemotstånd. De båda kretsarna är ekvivalenta i den meningen att från terminalerna A och B så har de samma tomgångsspänning och samma tomgångsström.
Om vi börjar med att beräkna potentialskilnaden A-B:
Vi ser att ingen ström går genom 8-Ohms-motståndet, altså har vi samma spänning A-B som vi har över 40-Ohms-motståndet, vi kan då bortse från 8-Ohmaren för tillfället. Nu använder vi oss av formeln för spänningsdelning. Den kan antingen härledas genom att vi vet att strömmen är lika genom de två återstående motstånden eller så tjuvtittar man på nätet någonstans.
För att beräkna kortslutningsströmmen gör vi som det låter, vi kortsluter tvåpolen (mellan A och B). Den sökta strömmen (A till B) är samma som strömmen genom 8-Ohmaren.
För detta behöver vi veta den totala strömmen i kretsen, vi ser att 8-Ohmaren är parallellkopplad med 40-Ohmaren så vi kan ersätta dem med en ekvivalent resistans (formel för parallellkopplade resistanser finns på nätet). Denna nya resistansen är kopplad i serie med 10-Ohmaren, beräkna en ny ekvivalent resistans. Nu är det en trivial uppgift att beräkna strömmen genom källan (och genom 10-Ohmaren).
Vi återgår nu till den koppling vi har i figuren och med hjälp av Kirchoffs strömlag (som också finns att hitta på nätet) kan vi beräkna den sökta strömmen, d.v.s den ström spm går gen om 8-Ohmaren.
Nu är det bara att välja en spänningskälla och en serieresistan som ger de önskade värderna.
ENKELT!
Ärligt talat, om du inte kan/orkar lära dig lösa en så här enkel uppgift (och den andra tråden du skapade) så kommer du att ha seriösa problem med resten av kursen.
Dessutom har du i princip fått facit av ToB flera gånger...
Dessutom har du i princip fått facit av ToB flera gånger...
Japp, men då får jag känna mig duktig också. 
(hittade ingen doktorshat så det fick li en gloria istället)
(hittade ingen doktorshat så det fick li en gloria istället)