Hej!
Jag håller på att sätta ihop en batteriladdare till dom batteripaket som jag har till mitt modellflygplan. Tanken är att ackpaketen(2500mAh) ska laddas med 2A, tills det att temperaturen når runt 40grader(mäts med en arduino och en DS18s20. För att arduino kretsen ska bryta laddningen tänkte jag använda en TIP102, darlingtontransistor.
Arduinon ska öppna transistorn genom att sätta logisk "1", 5v TTL på basen på transistorn, på collectorn sitter strömkällan(12DC) och på emittern sitter en LM350t som reglerar strömmen till 2,5A.
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... s/5261.pdf
Kan jag använda denna kretsen som ett relä på detta sätt?
//Alexander
Transistor TIP120 från TTL
Re: Transistor TIP120 från TTL
Den borde funka.
Är det inte bättre att koppla regulator -> pluspol på batteriet och minus på batteriet på kollektorn
Bas till pinne (via lämpligt motstånd) och pulldown till jord samt emitter till jord.
För övrigt utgår jag från att det är NIMH eller NICD celler vi pratar och inte LiPO för annars så skall du avbryta övningen omedelbart.
Metoden att mäta temperaturen är inte den lämpligaste eller vanligaste.
Fundra allvarlit på "DeltaPeak" istället.
Att ladda med 100C är ju inte heller det mildaste mot cellerna och ställer krav på dessa, men jag antar att det är snabbladdning du vill åt och har koll på vad som gäller då.
Är det inte bättre att koppla regulator -> pluspol på batteriet och minus på batteriet på kollektorn
Bas till pinne (via lämpligt motstånd) och pulldown till jord samt emitter till jord.
För övrigt utgår jag från att det är NIMH eller NICD celler vi pratar och inte LiPO för annars så skall du avbryta övningen omedelbart.
Metoden att mäta temperaturen är inte den lämpligaste eller vanligaste.
Fundra allvarlit på "DeltaPeak" istället.
Att ladda med 100C är ju inte heller det mildaste mot cellerna och ställer krav på dessa, men jag antar att det är snabbladdning du vill åt och har koll på vad som gäller då.
Om det är NiMH/NiCD kanske MAX713 kan vara intressant. Med den kretsen slipper man göra skitgörat (med temperaturkoll och liknande) själv.
Hej
Det fungerade, bortsett från att 5v inte verkade orka öppna TIP102 fullt, funkade med 12v. Tog omvägen genom en optokopplare, då funkade det. Det är NiMh batterier som ska laddas.
Skulle man med hjälp av att PWM reglera laddströmmen och då kunna välja fritt från 0-2,5A? Optokopplaren och TIP102 borde vara tillräckligt snabba, men vad tycker batteriet?
//Alexander
Det fungerade, bortsett från att 5v inte verkade orka öppna TIP102 fullt, funkade med 12v. Tog omvägen genom en optokopplare, då funkade det. Det är NiMh batterier som ska laddas.
Skulle man med hjälp av att PWM reglera laddströmmen och då kunna välja fritt från 0-2,5A? Optokopplaren och TIP102 borde vara tillräckligt snabba, men vad tycker batteriet?
//Alexander
Nu har jag testat att ladda ett batteri och logga spänning och temp under tiden. Det blir nog svårt att upptäcka ett delta V på ett par mV med den inbygda ADomvandlaren. Temperaturen verkar dock ge ett bra tecken på samma sak.
Diagram.
Laddat ett ack på 4,8v NIMH 1800mAh med 830mA, tog ungefär 2h 20min att ladda helt fullt, från urladdat.
//Alexander
--
Gjorde om bilden till en länk eftersom den var bredare än 700 pixlar. Läs gärna reglerna.
//Jimmy
--
Diagram.
Laddat ett ack på 4,8v NIMH 1800mAh med 830mA, tog ungefär 2h 20min att ladda helt fullt, från urladdat.
//Alexander
--
Gjorde om bilden till en länk eftersom den var bredare än 700 pixlar. Läs gärna reglerna.
//Jimmy
--
Hej.
Som du beskrev kopplingen i början så fungerar det inte. Det ger 4 volt ut. Om du vill ha 12 volt ut behöver du koppla emitter till jord och din last mellan +12V och kollektor.
Men nu har du ju löst det med en optokopplare. Det går ju också.
Kolumn B är väl temperaturen?
Du kan filtrera temperaturmätningen digitalt med ett lågpassfilter så blir den inte så brusig. Det gör du genom att spara föregående temperaturer , och när du läser in en ny temperatur så tar du ((gamla värdet * 7) + nya värdet ) / 8
Gör du likadant med spänningsmätningen kanske du får så pass bra noggrannhet där att det blir användbart.
Som du beskrev kopplingen i början så fungerar det inte. Det ger 4 volt ut. Om du vill ha 12 volt ut behöver du koppla emitter till jord och din last mellan +12V och kollektor.
Men nu har du ju löst det med en optokopplare. Det går ju också.
Kolumn B är väl temperaturen?
Du kan filtrera temperaturmätningen digitalt med ett lågpassfilter så blir den inte så brusig. Det gör du genom att spara föregående temperaturer , och när du läser in en ny temperatur så tar du ((gamla värdet * 7) + nya värdet ) / 8
Gör du likadant med spänningsmätningen kanske du får så pass bra noggrannhet där att det blir användbart.