Elcykelprototyp

Berätta om dina pågående projekt.
1802

Re: Elcykelprototyp

Inlägg av 1802 »

Du har inte funderat på en övertemp kännare? Får man ut full spänning från FET? Eller sänker den lite typ en diod(0,8V)?
bearing

Inlägg av bearing »

Leon23 skrev:Shuntresistansen är nu borttagen (men allt annat är kvar) Dvs ett RC filter med 1k motstånd i serie med drain (och 0.1uF kondning) kopplad till en analog ingång till uC och en zenerdiod för extra skydd.

/Oscar
Resistansen måste vara högre. Tänk på att spänningen på drain blir batterispänningen när transistorn inte leder.

Kondensatorn kan inte användas, eftersom att medelspänningen över kondensatorn kommer blir batterispänning*(1-duty) eller Uzener, beroende på vad som är minst.

Mjukvaran måste vara gjord så att den tar en ström-sample varje PWM-period, strax efter att transistorn slås på.
Leon23

Inlägg av Leon23 »

Ursäkta jag skrev lite snabbt. RC filtret ligger över source kopplad till den analoga ingången, inte drain. :-)

Hmm börjar på känna mig osäker men tror du det funkar i praktiken att mäta upp denna strömförändring? Sen vet jag inte heller hur man gör i programvaran då jag i mikro-c anropar en färdig pwm funktion.. Jaja, får väl försöka mig på först i alla fall. Hör av mig vid förändringar, just nu är det eagle och lite cruise control och annat bös som ska in i programmet. Ska lägga upp ett flödesschema för att demonstrera hur det ser ut.

/Oscar
bearing

Inlägg av bearing »

Om filtret är kopplat till source, och shuntmotståndet är borttaget, är ju filtret kopplat till jord =)

För att mäta under varje PWM-period använder man enklast ett overflow-interrupt på PWM-timern. I interruptet triggar man helt enkelt en AD-omvandling (eventuellt med några klockcyklers fördröjning så att FET:en hinner öppna helt, och dioden hinner återhämta sig). Om AD-omvandlaren ställs in att ge interrupt när den är klar kan man lägga koden som justerar pulsbredden beroende på ström i AD-omvandlarens interrupt.
Skriv svar