Labbagg

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Pajn
Kontakt:

Labbagg

Inlägg av Pajn »

Jag ska bygga ett labbagg då jag inte har pengar till att köpa ett. Efter att ha kollat på nätet så ser jag att det finns många olika sätt att göra det på.

Jag lutar lite åt något som klarar ung. 30V och 3A.
Krav är:
  • Steglös inställning av spänning och strömbegränsning
    Kommer ner till 2V, gärna lägre
    Hyffsat lågt rippel
    Ska klara nästan full ström även på lägre spänningar
    Kortslutningskyddad
Jag tänker att färdiga kretsar gör det hela enklare, även om den inte behöver bestå av det. Tex. lm350 kan ju ge 1.2-30V 3A och går även att koppla så att den begränsar strömen, databladet sidan 10 "3A Current Regulator". Men jag funderar på motståndet, är det inte lite lågt med 2w?

Jag tänkte även ha några fasta utgångar, 5 och 12V och möjligtvis någon/några negativa, vi får se.

Har ni några bra kopplingar eller annat som jag kan ha nytta av?
Tror ni det räcker med 3A eller bör jag sikta högre?
Användarvisningsbild
Andy

Re: Labbagg

Inlägg av Andy »

Om du inte har delarna redan i bra att ha lådan så är jag inte säker på att det blir billigare att bygga ett aggregat själv med dina specs.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Jag byggde ett eget runt en LM723, och några effekttransistorer. Tyvärr så blir regleringen inte helt 100% vid låg utspänning och låg belastning. Hurvida det blev billigare att bygga än att köpa vet jag inte heller. Till det positiva kan väl sägas att det klarar i alla fall av från 7 till 25 volt och strax över 7A. Hittade ritningen här på EF, det var en medlem som designat den. Jag gjorde själv lite små modifikationer för att passa mitt ändamål. Men jag vet inte, det kan ju vara de modifikationerna som ställde till problemet jag har. :P

Edit: Även om det inte blir billigare, så är det roligare. Plus att man kan impa på folk när man byggt saker själv! :mrgreen:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En enkel krets om man inte måste ha steglös strömbegränsning är denna: http://www3.telus.net/chemelec/Projects ... pply-1.png
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

grym skrev:http://www.electronics-lab.com/projects ... index.html

kan vara värt att kolla på

Det finns en tråd i E-lab forumet om detta agg. där det blir ett bra och tillförlitligt aggregat efter ganska omfattande ändringar.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

@Andy ett man köper kostar ju runt 1500, jag kan inte se hur tex. gryms förslag kan dra iväg så mycket?
Är det nått/några av mina "krav" väldigt svårt/dyrt att tillfredställa?

Kollade snabbt på länken grym postade, ser bra ut. Jag ska kolla noggrannare imorgon dessutom ska jag leta upp forumtråden Andy pratar om.

Hittade dessa
http://electronics-diy.com/ICL7107_volt_meter.php
http://electronics-diy.com/ICL7107_digital_ammeter.php
Dem verkar ha helt godkänt noggrannhet. Billiga var dem dessutom, både ICL7107 och 7660 gick att sampla gratis ifrån intersil :P
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det beror lite vad man har för krav. :)

Om man inte har något alls i ”bra att ha ” lådan så…

En trafo kostar 3-400 kr
En snygg låda 2-300 kr
Ett par panelmätare digitala ca 300 kr
En kylfläns ca 200 kr
Alla övriga komponenter ca 350 kr

Då blir det plötsligt mycket billigt med t ex ett sådant här fint agg: http://www.electrokit.se/stromforsorjni ... d_41000349

Men då missar man ju förstås allt det roliga! :wink:
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Den i din länk var billigare än vad jag har sett (undrar vart jag tittade?? ung. samma pris på kjell också).

Aja det blir till att bygga ändå. Kylflänsar kan jag troligtvis fixa någon/några cpu kylare för moderna cpuer. Men förutom det så är "bra att ha" lådan tom.
För panelmätare så testar jag med de ovan och ser hur dem funkar, en fråga bara som jag glömde i förra posten.
Behöver dessa galvanisk avskiljning? På sidan står det
For highest accuracy it is recommended that the ICL7107 ampere meter module should be supplied with its own voltage supply. If measurement of the current of the same supply is needed, ICL7107 ampere meter would have to sample negative not positive voltage supply.
Betyder det att jag kan klara mig med en 7805 till mätarna?

Jag hittade forumtråden och har kollat lite i den och jag kommer att bygga efter det senaste schemat som postades
Bild
Bild

Men jag funderar lite över 2n3055, har för mig att jag läst att dem är väldigt gamla och ineffektiva. Är det nått man ska tänka på och kanske använda nån annan?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Angående 2N3055, tja de gör sitt jobb och är billiga även om det finns de som klarar högre ström och spänning och har en högre förstärkning tex så är dessa då dyrare vilket ibland kan göra att flera 2N3055 gör jobbet lika bra eller bättre än en kraftig trissa men för ett lägre pris. Tror detta är lite av osaken till att de fortfarande är kvar, jag använder de tex forfarande friskt i aggregat.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Du kan spara in några kronor på panelmätarna om du ändå ska handla prylar hos Kjell Co.
Omöjligt att bygga själv för den summan!

http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,561500000
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

^^Ganska säker på att man hittar ännu billigare på eBay. Där betalade jag typ 7 dollar för en voltmätare med LED-siffror :D
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Jag hittade sidan http://home.swipnet.se/herbalifeinfo/El ... tronik.htm som innehåller mycket matnyttig info.
Byggena där inspirerade mig mycket och jag väljer att slopa den tidigare planen och istället göra en kombination av "Enkelt Labbaggregat med kretsen L200" och "Kraftigt aggregat".
Jag kommer att använda L200 kretsen samt strömbegränsningen från samma bygge tillsammans med ett effektsteg från det andra bygget ("Kraftigt aggregat").

Det är enkelt att bygga (färre komponenter som är lätta att få tag på) samt enkelt att bygga ut vid senare behov.

Vad tror ni om det?

EDIT: På L200 kommer inte strömbegränsningen att fungera med ett effektsteg så jag kommer att använda lm723 istället.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Jag har gjort ett schema över hur jag tänker mig det hela, vad säger ni om det?
http://pici.se/586654/

Det finns några komponenter utan värde, detta pga. att jag inte tagit reda på vad det ska va/hur man räknar ut det eller bestämt vad jag ska ha för trafo.

Jag är medveten om att ingen likriktare är utritad, detta tänkte jag inte på när jag ritade schemat och kan inte fixa det nu.

Diodstegen är till för att kunna gå ner ända till 0V när (om) det behövs, annars kopplar man förbi den med switchen.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har många helt nya 2N3055 om det skulle vara av intresse.
Skriv svar