Hur att bäst avlöda RJ45 kontakter?

Användarvisningsbild
jesse

Hur att bäst avlöda RJ45 kontakter?

Inlägg av jesse »

Hej.

Jag har ett 30-tal monterade kretskort där det sitter 2 st RJ45 kontakter utefter ena kanten. Nu är det så att jag måste modda korten och dessa rj-45or ska lödas bort. En av dem är dessutom skärmad, med skärmed väl lödad i sina "hål". Eftersom de inte kommer att användas igen gör det inget om jag skadar hålen där den skärmade kontakten sitter, men hålen till den andra kontakten fungerar som vior på kortet och får inte förstöras, så jag vill jag inte misshandla det hur som helst.

Har testat med varmluftspistol, men då smälter bara kontakterna sönder ... har jag haft för bråttom ? Vad är knepet?

Det kunde vara bra att kunna återanvända kontakterna om jag får ut dem hela. På kopparsidan finns inga andra komponenter, ock på komponentsidan är det ganska glest just vid rj-45:orna. En kondensator och en diod strax intill, en 74HC på 15 mm avstånd... och en stor 26-polig IDC-kontakt i plast drygt 22 mm bort...

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Hur att bäst avlöda RJ45 kontakter?

Inlägg av Glenn »

ingen bild på lödsidan ?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

jo, här kommer den:
Bild

har avlödat två kort, och det går ju, men det känns som om jag steker allt på kortet. jag har en tjock aluminiumplåt med nerböjd kant som skyddar resten av kortet, sen blåser jag på varmluft tills de lossar. Sen får jag bända försiktigt med en skruvmejsel på kontakterna en och en så de trillar ur. Men det känns lite jobbigt. Får doppa al-plåten i vatten efteråt. Det räcker att tennet inte har smält i en enda punkt för att en kontakt ska bli förvriden.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag skulle försökt med en avlödningsstation med vaccumsug, och i andra hand lödkolv och tennsug, det är ju inte så skoj men jag tror det är enklare än varmluft i det där fallet.

Finns ju en tråd nånstans med länkar till billiga sådana stationer på ebay, blev lite sugen på att köpa en då :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det brukar inte fungera optimalt med lödsugar, blir ofta lite tenn kvar mellan benen och väggen i genompläteringen. Tar man i följer genompläteringen med. Det bästa är nog tyvärr att försiktigt klippa sönder RJ45 kontakten så att bara en bit av benen sticker upp från kortet. Man lägger sedan på lite tenn samtidigt som man försiktigt drar ur ett ben i taget med exempelvis en pincett, när alla ben är borta kan man ta tennsugen eller en lodfläta. Notera att det är ganska stressande för kortet att bli behandlat på detta vis, men med träning (rutin) funkar det faktiskt riktigt bra att ta bort komponenter genom att lägga på mer tenn (den håller då värmen längre och gör att komponenten kan tas loss utan att genompläteringarna följer med).

Annars kanske det är läge för dig att agera försökskanin för "lowmelt" tenn åt oss i forumet (se länk).
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Normalt skulle detta inte vara något större problem med en "riktigt" varmluftskolv, altså ingen sån där stor hårtorksvariant.
Fast med de två styrpluppar av plast kan det bli svårt utan att smälta kontakten.
Man måste ha lite tålamod då det tar tid att få upp tempen på de två stora lödöar, hela kontakten ledar bort värmen.

Vacuum är svårt - som PeterH säger, det sittar alltid lite tenn kvar. Även här är det dock en fördel att först komma på lite extra tenn, det ger lite bättre "schlurp" i suget ;-)

Men då du redan hittat en, om än lite knepig, väg att få bort dem, kanske du ska fortsätta så och förfina tekniken lite efterhand.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

En bra tennsug så är det där gjort i ett nafs
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jo, det är lättare med riktiga grejjor men jag har suttit många år med proffsprylar (tennsug kopplade till central vaccumpump) och det kan fortfarande strula. Problemet är ju att komponentbenen vid monteringen i vissa fall ligger mot väggen i en genomföring, hur bra sug du än har så är risken stor att kapilärkraften får tennet att sitta kvar vid denna "kontaktpunkt" (mellan väggen och benet i en genomföring). Det behöver inte vara mycket för att hela eller delar av en genomplätering skall följa med. Är det ett 2-lagers kort går det att fixa, men är det 4-lagers (eller fler) så kan man ha sån otur att kontakten med ett mellanlager försvinner, och det är i princip omöjligt att laga (om man inte har ett schema/layout underlag som visar var man kan lägga en strapp).
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bara man tar det snällt och inte tar till våldsamheter så kommer kontakterna ut utan att skada korten.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

More is less!
Ett knep jag ofta använder är att dränka in bena i tenn. Dvs. ta på så mycket tenn att det blir en stor flytande klump som har kontakt med alla benen. På så vis kan du värma alla vior på samma gång. Då burkar komponenterna lossna utan problem. Skärmen kan dock ställa till problem. Om man inte vill spara på kontakten kan man klippa sönder skärmen innan för att underlätta.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det klart lättaste är att ta det i lödgrytan. (om man nu har en :D )
Lödgryta = ett minibadkar fyllt med smält tenn... 4x10cm

Swech
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Ta på en handske och greppa RJ45 urtaget ordentligt.

På 2 sekunder värmer du alla 8 pinnarna samtidigt med den här:

Bild

Så faller kontakten ur direkt. Brutalt men snabbt. Funkar mycket bra för kondensatorer på moderkort, strömbrytare med många ben osv osv...

http://www.jula.se/vinklad-lodkolv-100-w-125453
(givetvis bara för snabb avlödning och inget annat.)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Mycket tack för alla tipsen. Har inte hunnit testa mer då jag varit på elektronikmässan. Ska jobba ne massa i helgen nu, så jag får se när det blir av att testa.
Ett knep jag ofta använder är att dränka in bena i tenn. Dvs. ta på så mycket tenn att det blir en stor flytande klump som har kontakt med alla benen. På så vis kan du värma alla vior på samma gång.
Låter väldigt smart faktiskt. Och jag har också en ganska fet lödkolv (typ 12 mm bred spets eller nåt) som jag "ärvt" från svärfar. Har ej använt den, men ska prova. Även tennsugen ska få visa vad den duger till.

RJ45 kontakterna ska ändå inte vara skärmade, så skärmen klipper jag bort först, så den delen är fixad. plastplupparna tycker jag inte heller är så noga om dom förvrids. kan alltid limmas lite vid behov.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det blev att jag fortsatte att blåsa på med varmluftpistolen; Jag kör tills tennet smälter, då tar jag en skruvmejsel och drar loss kontakten. Det var bekvämast så, orkade inte testa andra metoder. Det visade sig att inga andra komponenter tog skada... Lade en tjock aluminiumprofil över resten av kretskortet som skydd - fick doppa den i vatten mellan varje kort. (ungefär som smeden som stoppar glödande hästskor i vattnet :razz: ) Lade även vatten på delar av kretskortet som inte skulle värmas och baddade efteråt med våt svamp.
Kontakterna överlevde förutom någon enstaka...
Skriv svar