Funderingar kring ett rejält analogt nätaggregat

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PERfect

Funderingar kring ett rejält analogt nätaggregat

Inlägg av PERfect »

Jag håller på att planera ett rejält nätaggregat hitintills har jag samlat en massa idéer och länkar, skaffat transformatorer, kondensatorer, transistorer, kylflänsar, reläer och något som ska bli en låda. Förr eller senare ska detta bli ett dubbelt nätagg med strömbegränsning. Det är 6 transformatorer som vardera ger 20 V 5 A efter likriktning. Det ska vara analogt dvs. inget switchat.

Just nu står jag i ett vägskäl designmässigt. Man tänker sig att labbagget ska vara en ideal spänningskälla så om man har två stycken kan man lägga en last mellan dem, se figur. Detta innebär att det kommer att gå en ström in i det nätagget som är inställt på 5 V.

Bild

Det går inte att klara detta med den vanliga konstruktionen med en transistor mellan Vcc och Vout, lite likt en LM317.

Det man får göra är att bygga ett klass B eller AB slutsteg som fungerar för DC. Vilket är lite mer avancerat men fortfarande fullt möjligt enligt mig.

Nu undrar jag om man någonsin kommer att köra in ström i ett nätagget?
Jag har inte kommit på något sådant fall hitintills, och i så fall fungerar den enklare konstruktionen.

Kan det ha andra fördelar att bygga nätagget som ett AB slutsteg mer än att man då kan använda det som förstärkare?
Till exempel om man vill göra nätagget kortslutningssäkert.

Inlägg rörande andra aspekter på projektet uppskattas självklart också.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Funderingar kring ett rejält analogt nätaggregat

Inlägg av Glenn »

att ladda batterier är väl en klassiker då man kör in ström baklänges.
Användarvisningsbild
PERfect

Inlägg av PERfect »

Det har du rätt i, men då är det i batteriet strömmen går baklänges så det påverkar inte designen av nätagget. Fast om man skulle vilja ladda ur ett batteri till en viss spänning kanske man kan använda ett nätaggregat som man kan köra in ström baklänges. Kanske lite långsökt dock?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En transistor som inte har någon basström leder inte och fungerar som en diod på andra hållet om den leder så ingen ström skall gå tillbaka in på något vis. Dock finns det en viss gräns hur hög spänning en trissa tåler i backriktingen och den är inte alltid samma som fram. Att agera urladdning så får man ändra om konstruktionen lite då det fungerar på ett annat sätt men är rätt lätt att fixa med att man tex kopplar om vissa grejer med en enkel strömbrytare tex så att trissorna agerar kontrollerad kortslutning mha tex en op och ett antal komponenter.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har ett agg som klarar det, med en tda2030 effektförstärkare så kan jag få +-15 v ut och den klarar att ta emot ström med

behöver man ha det?, sällan

på ett kraftigare agg så hadde jag nog undvikit den komplikationen om jag inte specifikt vet att man måste ha det

ev så kan man förbelasta aggregatet som ska ta emot ström med ett motstånd så den blöder bort lagom med ström, ganska enkel modell, och lätt att bygga in ett extra motstånd eller två, med strömbrytare så man kan välja bort det
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

”Kör in ström i aggregatet” gör man ju t ex om man försörjer en krets som innehåller en kondensator och sedan skruvar ner utspänningen på aggregatet.
Användarvisningsbild
PERfect

Inlägg av PERfect »

grym – Du skriver att funktionen används sällan. Innebär det att du aldrig använt den eller är det så att det finns något exempel då den är användbar?

Som sagt har jag inte kommit på någon exempel själv ännu. Jag vet idag inte allt som nätagget kommet att användas till, förhoppningen är att jag ska ha nytta av det under en lång tid.

Andy - Den strömmen kan ju gå genom kretsen självt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det beror på flera olika faktorer var den tar vägen, en kondensator ansluten till aggregatet får samma effekt som ett anslutet batteri när man sänker utspänningen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det finns tillfällen då det kan annvändas, exempelvis om man ska köra större dcmotorer som kan leverera ström tillbka i aggregatet

det finns en annan modell med, att ha en shuntregulator som liggar en halv volt ovanför inställd utspänning , som shuntar ner och gör av med inkommande spänning om den bli högre än inställt värde
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Man brukar lägga den diod över utgången på aggregatet och dioder över regulatorn som skydd, det hjälper i de flesta fall.
Många typer av spänningsregulatorer är nästan oförstörbara utom just om man skickar backspänning i dem för då dör de omedelbart.
J10

Inlägg av J10 »

Jag är själv lite sugen på att bygga något liknande. I princip ett klass AB-slutsteg bara, som klarar DC.

Applikationer jag tänker mig är att man kan bruka det som dels förstärkning till funktionsgenerator, att man modulerar utspänningen med funktionsgeneratorns signal. Då får man en variabel AC-källa, variabel både i frekvens och spänning.
Eller som slutsteg till stereon.
Eller konstlast. När man ska testa andra labbaggregatsbyggen eller felsöka saker. Jag vet att jag velat ha något sådant vid något tillfälle men kan inte just nu komma på till vad.
Eller simulera ett batteri, som både ger ström och tar emot laddning. (när det nu skulle behövas)
Användarvisningsbild
PERfect

Inlägg av PERfect »

J10: Att använda nätagget som konstlast låter intressant men jag är inte riktigt med på hur man ska göra och hur pass bra man kan få den att fungera som konstlast.
Användarvisningsbild
PERfect

Inlägg av PERfect »

På en redovisning i analoga projekt dök ett användningsområde för ett nätaggregat med ett utgångsteg i klass AB. En grupp som byggt en klass D förstärkare hade nämligen noterat att matningsspänningen till utgångssteget hade ökat över den inställda spänningen då MOSFET:arna stängdes av. Detta hade ju ovan nämnda nätaggregat reglerat bort. I diskussionen efteråt konstaterades det att det troligt vis är som så att energi lagras i spolen i utgångsfiltret vilket i sin tur laddar upp kondensatorbanken i nätaggregatet (som var av konventionell typ med en transistor) via skyddsdioderna när transistorerna stängs av. De hade alltså lyckats bygga en enkel DC-DC omvandlare.
Skriv svar