El-Installation i Villa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rayzer

El-Installation i Villa

Inlägg av Rayzer »

Hej, har en fråga jag tror att det finns några här som kan hjälpa mig med.
Håller på att bygga hus och funderar kring hur jag skall göra med elinstallationen.
Jag vill dra från ena sidan av huset till andra sidan och tänkte sätta en
dubbeldosa där jag sprider ut till 3st olika rum, med 2st faser per rum (en för lyse, en för uttag)
Det blir 6st faser som skall dras, men vad jag undrar är hur jag skall göra med nolla och jord.
Räcker det med en jord/nolla per rum eller hur skall jag göra?

Det är inte jag som skall koppla, det kommer det en elektriker som skall göra.
Men jag skall sätta alla dosor och rör, och jag vill dra i tråden innan han kommer och skall jobba.

/Micke
Användarvisningsbild
Icecap

Re: El-Installation i Villa

Inlägg av Icecap »

Jord (som i skyddsjord) ska bara dras dit ni vill ha det vilket betyder alla "våta" rum, alltså där det finns vatten i rummet som exempel köket, toan, källaren osv.

Ja alltså - om inte ni vill ha med skyddsjord till precis alla rum.

Och strömmen som går ut är samma som kommer tillbaka varför fas och noll ledningar ska hålla samma dimension. Vill du alltså dra 6 fasledare ska du även dra 6 nollor.

Skyddsjord är ett lite annat problem, den får det i princip inte gå ström i varför det rimligt säkert går att använda en ledning till alla uttag.

Men detta är baserat på vad jag vet och kan tänka mig till, jag hade tagit en snack med el-nissen som skulle koppla det hela och fråga hur h*n ville ha det, i annat fall blir det omdragning iaf och kraftigt höjt kostnader.
Rayzer

Inlägg av Rayzer »

Tackar för svaret Icecap.

Då får det bli:
6x1,5 mm² (faser)
6x1,5 mm² (nollor)
2x1,5 mm² (skyddsjord)

Blir totalt 14st trådar och då kan jag dra det i 2st 20mm luboflexslangar.
Kan tillägga att det är ett nybygge och det skall dras skyddsjord till alla uttag.

edit:
Gör ett snabbt tillägg bara och förtydligar att kabelarean är dimensionerad för 10A säkring,
ifall någon hittar denna tråd om ett år eller så och är osäker på dimension.

/Micke
ezz

Inlägg av ezz »

ett rör per fas så 3x1.5 per fas från centralen
enligt regler får du inte göra någonting själv på instalationen inte ens lägga rör så låt elektrikern sköta jobbet så blir det rätt från början och han slipper göra om....
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Rayzer, du är ute på VÄLDIGT tunn is, har du inte större kunskaper än du visar här så ska du BÖRJA med att ta kontakt med en elektriker, sedan eventuellt så tillåter han att du sätter dosor och drar rör men du får räkna med att han kommer att göra om en del. Att hantlanga åt elektrikern ger dig nyttig erfarenhet och kapar kostnader bättre än att göra fel och göra om.

Grundregeln är ett rör en grupp. så dubbla 20 och 14 trådar är helt fel
Att dra egen säkring för takbelysningen är fullständigt överarbetat.
Egen säkring för uttag i varje rum är också överarbetat.

Om det är ett nybygge, har du ingen EL-ritning?

IceCap, det är minst 15 år sedan det blev lag på skyddsjordade uttag ÖVERALLT.

Sådana här frågor är inte rätt på detta forum, det finns en del med kunskap men det är betydlig bättre på www.byggahus.se /forum/el.

Protte
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Som sagt, grundregeln är EN GRUPP = ETT RÖR

MEN det finns ju varianter som jag sett används och det är att dra en trefasgrupp till en dosa och sedan sprida ut den till flera enfasgrupper. Alltså 5st 1.5mm2 fram till en dosa och sedan ut till ett antal enfasgrupper.

Jag har däremot ALDRIG någonsin sett att man drar flera nollor från centralen i samma rör eller att man skulle använda EN skyddsjord till fler än en grupp (enfas eller trefas). Dessa två är vad jag förstått BIG NO-NO...

Man skall väl enligt någon gammal praxis ha minst två grupper i varje rum. Om EN säkring går så skall inte allt i rummet slockna. Elektriker jag känner brukar säga att om man bara har EN matning till ett rum så ser man att det är en hemmafixare som varit i farten...

Så i TS exempel så skulle jag dra 2st 20mm rör med vardera 5st 1.5mm2 kablar. 3xL, 1xN och 1xPE Sedan fördelas dessa 6 grupper till alla förbrukare med minst två till varje rum.

//B1N4RY
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är inte bra i en nyproduktion att dela upp en trefasgrupp, det är en nödlösning man tar till när det inte på ett snyggt och praktiskt sätt inte går att få fram fler rör.
Ska det vara enfas så är det en grupp ett rör.

Att dra fram så mycket ström som TS tänkt sig tyder på hempuleri.
Däremot en grupp till vägguttag i ALLA rummen och en grupp för belysning i alla rum är en mera måttlig fördelning och man får 2 faser/olika säkringar i varje rum.

Sedan är det vanligt att matningen går till takdosan och fördelas till vägguttagen så det är inget självklart tecken på hempuleri om det bara är en säkring för ett rum.

Protte
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Jag förstår mig inte på argumentet att man inte vill ha allt i ett rum på samma säkring. Det finns ju inget som säger att man har några lampor inkopplade utöver taklampan ändå, så mörkt kan det ju bli i alla fall. Om detta leder till att man slår ihop alla uttagen i olika rum på samma säkring känns det ju ganska dumt? Då får man en i princip obelastad belysningssäkring men samtidigt riskerar att blåsa den andra säkringen om två oberoende högförbrukare används av olika personer i olika rum.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

prototypen: Precis, dela upp en 3-fas grupp är ju mer eller mindre en nödlösning men något som man får göra iaf.

Tittar man på elritningar över lite äldre hus (70-80 tal) så är det iaf ofta så att taklampan i ett rum går på grupp A och uttagen i det rummet går på grupp B medan i rummet jämte så går taklampan på grupp B och uttag på grupp C. Ser rätt slumpartat ut.

I nyare hus tenderar man ju iaf att ha betydligt fler grupper än man hade förr. En del nyproducerade hus har ju enorma elcentraler. Även om man inte har bussystem eller liknande. Men så har man ju mer och mer förbrukare nu för tiden oxå.

Min syster med familj bor i ett hus från början på 80-talet. Där gick det säkringar rätt ofta men pensionärsparet som bodde där tidigare hade inga problem. Pensionärerna körde ju säkert inte dator, flera TV-apparater, massor med lampor, disk, tvättmaskin, torktumlare samtidigt. Jag har fått flytta runt lite större förbrukare mellan faserna så nu verkar det fungera. Antagligen lutar det väl åt uppsäkring när mina två systerdöttrar blir lite äldre och skall duscha varje dag, och skall ha egna hårtorkar, tv, datorer, stereo, läslampor m.m.... ;-P

Jag skall lyssna lite med en duktig elkonsult som jag skall träffa i veckan om vad föreskrifterna säger om hur grupperna i ett rum skall fördelas. Eller så får jag väl bläddra lite i böckerna på jobbet...

//B1N4RY
beavy-o

Inlägg av beavy-o »

Jag är i grunden installationselektriker, men har ej jobbat ute på ett tag.
Även om jag känner att jag har koll så skulle jag aldrig få för mig att dra kabel "privat".
Har man inte vanan inne är en tankemiss lätt hänt, särskilt i stora projekt som nybyggen och jag skulle inte vilja hållas ansvarig för att min anläggning tar kål på någon.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är så enkelt med självbygg: utan behörighet får man inte installera något el. Ingen snack.

Hade jag varit i samma situation hade jag kontaktat en el-nisse med behörighet och tagit en snack om hur det skulle lösas, haft med planritning och önskemål.

Sedan hade det kanske fungerat vid att jag meddelade el-nissen när det var dags att komma, hade märkt ut dit jag ville ha uttag osv och låtit honom dra allting eller lägga rören eller hur det skulle ordnas varefter han fick pysa igen till väggar osv. var på plats.

På det vis ville det inte vara några tveksamheter.

Och ville el-nissen inte vara med ville jag prata med nästa.
beavy-o

Inlägg av beavy-o »

Icecap: Ska man vara krass så räcker det inte att nissen i fråga innehar allmän elbehörighet, han ska också arbeta från ett företag för att försäkringar osv ska gälla. Sen är väl risken att en elektriker med allmän elbehörighet gör fel på ett svartjobb relativt liten, men som sagt, slarvfel och tankemissar kan hända, oavsett hur erfaren eller behörig man är.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dessutom måste installatören var godkänd av EL/Nät leverantören, så det räcker inte med att vara behörig elinstallatör.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Sedan innebär det ju inte att det är korrekt utfört bara för att en elektriker (med alla papper i ordning) har gjort jobbet.
Jag har erfarenheter av fem elektrikers jobb (från olika firmor och orter).
Det var bara en som gjorde ett jobb som såg ut att ha utförts av en elektriker.

I ett av de andra fallen så var jag rädd att det skulle bli kortslutning vilken sekund som helst.
På pappret var allt rätt (det var ju en "riktig elektriker"), men vid en eventuell brand så hade garanterat inte brandförsäkringen gällt
eftersom det såg ut som en vilsen hemmafixare hade kopplat, så då skulle man sitta i soppan iallafall.
Kort sagt: Det är inte bara papper som avgör om en installation eller försäkring är ok. Saker går fel i *verkligheten*...

Jag hade gjort det många gånger bättre själv, men det får jag inte.
Man måste lägga hela sin trygghet (både när det gäller brandsäkerhet och personsäkerhet) i en elektrikers händer,
oavsett om de kan något eller inte. Sedan måste man själv kolla så att de har gjort jobbet ordentligt,
även om man själv saknar behörighet. Något märkligt...
Det roliga är att det är tack vare dessa elektriker som jag lärt mig reglerna och hur man gör en korrekt installation.
Vore det inte för arbetställningen (jag har redan haft tillräckligt problem med nacke och axlar) så hade jag nog varit elektriker. :)

I vårt hus finns väldigt mycket klantigheter. Inget livshotande, bara saker som en elektriker borde känna till.
T.ex så har elektrikern kopplat lysknapparna uppochner på fel sida om dörrarna
och satt taklampa-uttagen knappt 30cm från väggarna, istället för att göra som ritningen visade.
Han skulle även ha satt jordade uttag överallt. Istället är det bara uttagen i köken som är jordade.
Men kabel för skyddsjord finns däremot draget fram till alla uttag i hela huset.Bra början iallafall... :roll:

Hur som helst så tycker jag att trådskaparen borde rita upp hur han vill ha uttag mm och kontakta en elektriker.
Det är inte alls säkert att elektrikern vill ha rör och dosor på det sättet som trådskaparen har tänkt sig.
Ett hett tips är att inte vänta med det tills innerväggarna är på plats. :)
För att undvika liknande erfarenheter som mig så bör du även vara med när elektrikern börjar jobba,
så du kan säga "stopp" ifall det börjar se galet ut.
Rayzer

Inlägg av Rayzer »

Skall väl kasta in lite mer info nu när tråden verkar ha sansat sig lite.
Jag har redan kontakt med en elektriker och har fått "go ahead" med att dra rör och sätta dosor,
men innan jag döljer något med skivor så vill (och ska) han komma på besök för en besiktning.
Detta med reservation från elektrikern med att "det är alltid något som måste ändras"
Angående el-schema för huset så finns det inget färdigt att tillgå (huset är ett lösvirkeshus)

/Micke
Skriv svar