Touchplattorna från MrMister. Vilken sida är upp och utåt?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Touchplattorna från MrMister. Vilken sida är upp och utåt?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag vet att man brukar behöva kalibrera touchplattor, så det kanske kvittar vilken sida som är uppåt?

Men vilken sida ska vara utåt mot mig?
Är det samma sida av glasplattan som "flatkabeln" sitter på?

Lyckas inte riktigt se det på touchplattan eftersom det verkar sitta en ingjuten film på båda sidorna.
Hm.. det är inte så att den är kapacitiv och att det kvittar vilken sida som är utåt?

Det gäller som sagt touchplattorna från MrMister (de i touch.pdf-filen),
så jag har inte ens en siffra att söka på i jakt efter datablad.

Hoppas någon har svar inom räckhåll så jag kan testa nu i kväll. Skärmen är redan öppnad. :)

edit: Lyckades tillslut. Skriver detta genom att trycka på Skärmtangentbordet. :D
(Berättar mer senare. Tänkte lägga upp en liten tråd om det.)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Touchplattorna från MrMister. Vilken sida är upp och utåt?

Är det ingen av er som köpte touchplattor som har använt dem? De kanske hamnade på bra-att-ha-hyllan. :)
Vet inte om det är någon idé att jag skriver det här inlägget, men jag gör ett försök så får vi se...

Min ena är nu inbyggd i min arbets-skärm i lab-rummet.
Det fungerar fint bortsett från att touchplattan ibland inte reagerar.
Har testat en längre stund i Photoshop nu.

Ibland när man ritar så slutar den att reagera.
Muspilen följer med, men det är precis som att den "släpper vänster musknapp".

Jag använder mest Desktop-läget. Har provat med både fingertopp och en penna som är till just touchplattor.
Har varit väldigt konsekvent när det gäller hur "hårt" jag trycker, så det kan inte vara det. Ibland vägrar den bara.
Jag är lite osäker på om kallibreringen även ställer in hur hårt man trycker, men jag har inte märkt någon skillnad iallafall.

En lite småjobbig detalj är att touchplattan är riktigt blank. Jag ser taklampan reflekteras hur tydligt som helst. Dumt!
Måste skaffa någon form av skyddsfilm, som då både skulle kunna skydda själva skärmen och mina ögon...

Sedan verkar det som att både WinXP (som jag kör) och touchplatta + elektronik ska klara flera tryckpunkter samtidigt.
Hur kommer man åt de funktionerna i såfall?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag köpte ingen platta från Mister så jag vet inte riktigt vad du köpt, är det för vanliga monitorer eller, typ 17"? Jag har såna själv (i kartong) men jag har provat dom och jag minns inte att det var problem att se bak och fram, om jag inte minns fel sitter det klisterlappar som säger front eller nåty sånt på mina... :vissla:

Funkar det att rita på båda sidor? Känns det lika stabilt/ostabilt på båda sidor? Kan dom vara felaktiga/bristfällig kvalité?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Touchplattorna går ju egentligen att ha till vad som helst, men jag byggde in den i min 17" monitor.
(Den andra jag köpte ska senare in i en 22" skärm, men den skärmen har jag inte köpt än.)

Det sitter ingen märkning på vad som är bak och fram.
Men det jag kom fram till var att sidan som flexikabeln sitter på är fram.
(Först satte jag den fel och märkte då att det inte gick att rita alls.)
Så det fungerar bara att rita på ena sidan på dessa.

Hur kontakten från flexikabeln skulle sitta var också en chansning.
Ingen som helst märkning. Ingen ledtråd. Kontakten gick utmärkt att vända fel.
Men här satte jag den rätt på första försöket.

"Kan dom vara felaktiga/bristfällig kvalité?"

Ingen aning. När jag gjorde tråden så hoppades jag på att få höra om andras erfarenheter, men så blev det ju inte...
Efter att ha suttit några timmar i natt och testat och ändrat saker så misstänker jag att det rör sig om mjukvaru-problem.
Muspilen följer som sagt med utan problem, men det är precis som att "vänster musknapp" (dvs när man ritar/markerar) är glapp.
I mjukvaran som hör till (med kalibreringsverktyg mm) så kan man test-rita. Där släpper den också vänster musknapp ibland,
men det går bra mycket snabbare/stabilare/mer precist att rita/markera där än i t.ex Firefox, Photoshop, WinXP skrivbord, Eagle, osv.
Borre

Inlägg av Borre »

Jag köpte en till den där lilla 7" skärmen, har bara testat lite och det verkar fungera precis som det ska.

Vilken sida som är vilken är ju lätt att lista ut med en multimeter. Hur kabeln vänds spelar ingen roll eftersom har någon plus och minus, eller hur man säger.
Skriv svar