Påvisa materialet järn!
-
Påvisa materialet järn!
Tja Forumet!
Jag ska göra spolar till en elmotor, och behöver en metod där man kan ta reda på om en skruv är gjord i järn eller inte. Jag har en hög med lösa skruvar, och ingen tid att ta mig någonstans idag.
Finns det något enkelt experiment man kan göra hemma så att jag kan ta reda på om en skruv är gjord i järn eller inte?
Tack på förhand
Fredrik
Jag ska göra spolar till en elmotor, och behöver en metod där man kan ta reda på om en skruv är gjord i järn eller inte. Jag har en hög med lösa skruvar, och ingen tid att ta mig någonstans idag.
Finns det något enkelt experiment man kan göra hemma så att jag kan ta reda på om en skruv är gjord i järn eller inte?
Tack på förhand
Fredrik
-
Re: Påvisa materialet järn!
Ja, men det är många av skruvarna som är magnetiska. Finns det något speciellt man kan göra?
Eh, jag fattar inte.masatomega skrev:Ja, men det är många av skruvarna som är magnetiska. Finns det något speciellt man kan göra?
magnetisk == järn
inte magnetisk != järn
kunde det bli enklare??
/johan
-
Är det bara järn som är magnetiskt av alla material man tillverkar skruvar av?
Well, I'll be damned.
Tack för hjälpen!

Well, I'll be damned.
Tack för hjälpen!

Kan väl vara någon legering också? Är det rent järn du är ute efter eller även rostfritt stål? (båda är magnetiska, kanske också räknas som järn båda två, är lite "rostig" på området
)

Magnetisk skruv = järn!
Icke-magnetisk skruv = kan vara rostfritt, är då gråblank. Övriga icke-magnetiska skruv = icke järn.
Icke-magnetisk skruv = kan vara rostfritt, är då gråblank. Övriga icke-magnetiska skruv = icke järn.
fast jag anser ju att järn != stål, och skruvar är normalt sett gjorda av stål och inte järn.
Fast jag antar att TS klarar sej bra med stålskruvar
Fast jag antar att TS klarar sej bra med stålskruvar

Skulle som Glenn misstänka att inte en enda av skruvarna är av järn.
OK, jag skrev lite fel dock med ett undantag: plåtskruvar från BilTema är efter min bästa överbevisning gjord av mjukjärn eller en blandning av 10% zink och 90% papp.
-
Vi hittade tre mörka skruvar att använda istället för de blanka. Nu fungerar vår likströmsmotor.
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!

Stål består väl ändå till största delen av järn. Är inte mycket som har högre järninnehåll.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Rostfritt ja... Morsan och farsans diskbänk från 90-talet är i rostfritt, men magneter fastnar på den.
Min diskbänk från 40-talet är i rostfritt, men är inte magnetisk alls. Om deras nu inte var i äkta rostfritt, varför rostar den inte trots massa repor?
De här mässingsfärgade "jungfrubenen" man sätter ihop pappersbuntar med, de är magnetiska. Det är alltså en järnlegering?
Min diskbänk från 40-talet är i rostfritt, men är inte magnetisk alls. Om deras nu inte var i äkta rostfritt, varför rostar den inte trots massa repor?
De här mässingsfärgade "jungfrubenen" man sätter ihop pappersbuntar med, de är magnetiska. Det är alltså en järnlegering?
Det finns både magnetiskt och omagnetiska rostfria stål. Dom omagnetiska har en austenitisk struktur vid rumstemp.