Nersänka trimpottar/döljbara reglage

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glader

Nersänka trimpottar/döljbara reglage

Inlägg av Glader »

Hej allesammans! Jag spånar lite på ett projekt då jag inte hittar det jag letar efter och undrar då om någon vet om detta finns.

Det jag letar efter är en trimpotentiometer/strömreglage eller monterings-sats till dom som går att "trycka ihop". Gamla spisar brukade ha detta på reglagen så att man kunde trycka på dom som en knapp för att få fram dom och sen trycka in dom för att gömma undan dom.

Jag letar efter detta för att kunna få ihop ett fläktreglage för dator-fläktar som passar ihop med chassin som har dörrar i vägen för allt som skulle sticka ut.

kort och gott letar jag alltså efter något som gör att man kan fixa något sånt här, fast med intryckbara reglage:

Bild
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Re: Nersänka trimpottar/döljbara reglage

Inlägg av toffie »

Du menar såna som exempelvis finns på diskmaskiner.

Bild
Bild

Jag skulle också vara intresserad om man hittar nåt sånt här spännande någonstans :D
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Kan du inte ta skjutreglage ala equalizer istället? Det kan bli snyggt det med.
Nerre

Inlägg av Nerre »

barbarossa, hur skulle det hjälpa honom? Läste du inte vad han skrev utan bara tittade på bilden?
Jag letar efter detta för att kunna få ihop ett fläktreglage för dator-fläktar som passar ihop med chassin som har dörrar i vägen för allt som skulle sticka ut.
Glader

Inlägg av Glader »

Nerre: det skulle möjligtvis kunna gå med skjutreglage, det skulle inte riktigt bli lika snyggt i mina ögon men jag tror att dom skulle vara tillräckligt små för att inte vara i vägen.
Frågan är bara vart man får tag på dom, jag hittade inget på elfa när jag sökte på "reglage". :humm:
johano

Inlägg av johano »

Kanske en touchpanel med +/- "knappar" och display som visar aktuellt värde?

/johan
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är det panelen i bild som du vill modda?

Montera den lite djupare i chassiet så är det problemet med utstående rattar fixat.
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

nerre, skjutreglage är lättare att sänka in i panelen.

glader, du kan ju alltid plocka från någon gammal transitorradio eller dylikt.

edit:

exempel elfanr 64-872-27
Glader

Inlägg av Glader »

tecno: Jag har ingen kontroller alls just nu, just eftersom att det inte finns någon som är tillräckligt slimmad.

barbarossa: tack för exemplet! Jag undrar dock hur en lösning med dom där rackarna skulle se ut, dom är ju hemskt långa så man får inte plats med speciellt många på en 5.25" plats.
Nerre

Inlägg av Nerre »

På vilket sätt är skjutreglage lättare att försänka? Man måste ju ändå sätta en knopp på den?

Det går ju att göra rattar som inte bygger på höjden, man kör liksom T-formade rattar där överdelen på T:t ligger jäms med panelens yta.

Fast det vore onekligen intressant att veta var man kan hitta pop-up-rattar.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Många idéer men det besvarar inte den *ursprungliga* frågan :doh: Varför ska alltid en designönskan besvaras med en massa alternativa och enkla lösningar. Tänk om alla designer fick dessa råd när dom tar fram nya prylar... Om man har visualiserat ett visst utseende och frågar efter hjälp för detta är det väl det man ska lösa, inte hur funktionen skall lösas! Annars är det ju bara sätta pottarna på baksidan, eller innuti, eller på toppen eller styra allt via mjukvara, eller göra så att dom automatiskt ändrar hastigheten eller... eller... :sick:

Design är enligt mig MINST lika viktigt som funktionen, allt annat är "labbruskor" och "quick fixes" som mycket väl kan fungera i en verkstad men inte i ett fräscht vardagsrum, kök eller annat rum med lite stil 8)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Bara en nyfiken fråga: varför i all sina dagar ska man ha sån fläkt-kontroll?
Jag är nog låg-teknologisk men mina datorer har fläktar som styrs automatisk då jag har annat att göra än att sitta o skruva på dessa, för mig verkar det vara samma nivå som att sätta ett dyrt (läs: många Watt) musikanlägg i en skruttig bil och sedan "glida runt" och låta folk höra varje basslag få bilen att skramla för att den håller på att rasa ihop.

Jag ser liksom inte nyttan... kanske någon kan förklara nyttan för mig?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ibland kan man kanske tycka att den automatiska regleringen inte gör sitt jobb, endera flåsar det för mycket trots att inga komponenter är i fara, eller så är det tvärtom. Sen är det många "moddare" som sätter in fläktar i parti och minut i sina egenbyggda/moddade chassin, och då kanske man vill styra dessa separat. Bara mina funderingar.
Migrus

Inlägg av Migrus »

Min erfarenhet är som X-IL skriver, att den automatiska kan vara lite för begränsad eller dumt gjord. En enkel lösning är då att själv kunna styra, och det handlar kanske inte om något man ändrar när det väl är rätt inställt (så behovet av rattar på utsidan kan diskuteras).

Enligt de som frekventerar ställen så som http://www.silentpcreview.com/forums/ så är det tystare per mängd luft de transporterar med flera fläktar som är långsammare än färre snabbare. Men sätter man in extra fläktar för att göra det tystare vill man säkert ibland kunna ställa ner deras varvtal från max.

Men egentligen borde man kanske bygga en egen som både är automatisk och gör rätt ... Kunde vara ett kul och lagom svårt projekt med lite olika saker (PWM styrning, kolla varvtal, mäta temp, skicka information till ditt OS).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det borde ju vara ganska enkelt att mäta temperaturen där man vill kyla, sedan ha en liten PID-reglering på till att styra fläkthastigheten och sedan strunta i en massa kontroller...

Nåja, mina 5 öre, för mig verkar det bara vara bling bling.
Skriv svar