#Det programmet som du har till NC-systemet, kopplas det till remsläsarkontakten via parallellporten?#
Jag har både och.
Två maskiner är anslutna via printerporten och ett optokopplarkort som adapter.
Signaltider och liknade styrs då från PC-programet.
Det här har en nackdel, signaltiderna blir beroende av PCn's hastighet. Det innebär att det är problem att uppdatera till en annan dator som är snabbare. Kör nu med 286-10MHz. Ingen buffring alls.
På en tredje maskin sitter den hemgjorda BTR (liknande er) som jag nämnt tidigare i tråden.
Till den används en variant av PC-programet som skickar till serieporten. Här styrs signaltider helt av BTR-boxen.
Boxen buffrar
ett block.
På den nu aktuella maskinen sitter en fabrikstillverkad BTR-box med 1Mb buffert.
Det gör att jag inte kan använda PC-programet, utan laddar upp hela programet i BTR-boxen. Sedan får man köra "i blindo".
Programen är för stora för att få plats i CNC-systemets minne, så jag kör i
tape mode.
Min tanke är att använda PC-programet med serieöverföring för detta projekt.
#Om man gör en BTR som fungerar utan buffer så som jag skrev så kommer man att behöva skriva ett helt nytt program till datorn#
Ok. Jag hade hoppats det skulle fungera med det jag har för serieöverföring.
Här kommer lite bilder.
Styrsystemet Fanuc-7M.
Två knappar för reset och urtankning av minne. Dessa är anslutna till BTR-boxen.
Remsläsaren.
Läshuvudet. Det ser ut att vara en helt optisk läsare. Jag kan inte se något sprockethjul. Däremot ett glas för sprockethålen.
BTR-box. Dom tre kablarna är
serial, puncher, reader samt fyra trådar som går till tryckknapparna.
Kontaktdonen ser ut som vanliga datamaskinskontakter.
Flatkabel mellan BTR och styrsystem.