pickit2 eller pickit3 vad välja? (nybörjare)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.

pickit 2 eller pickit 3 till en nybörjare

pickit2
12
43%
pickit3
11
39%
annan enhet
5
18%

Antal röster: 28
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: pickit2 eller pickit3 vad välja? (nybörjare)

Inlägg av PHermansson »

Men snälla? Måste du också känna till bilens alla detaljer och hur de fungerar för att kunna köra??
Visst är det viktigt att ha läst en del, Sodjans sammanställning är bra. Men inte kunna allt utantill... Jag har inte läst mycket av databladet för ATTIny461, kanske 10 sidor, men har ändå lyckats bygga en USB-ansluten volymkontroll till datorn. Jag har heller aldrig läst ett helt datablad för Pic, som mest kanske jag har läst det Sodjan nämner, men har trots det lyckats med ett antal olika byggen. Och manualen till Mplab? Var finns den??
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Alla manualer finns att ladda ned på www.microchip.com...

Nu är det så att alla blir saliga på sin fason, men samtidigt kan vi gråskägg bli litet trötta då någon är för lat att läsa databladet. Dvs man hjälper hellre någon som aktivt visar att de försöker. Personligen har jag skrivit ut databladen till samtliga PICs jag använder (jo, jag har dubbelsidig skrivare på jobbet) samt manualerna till MPLAB, MPSIM, C18, MPASM etc. Jag kan inte dem utantill, men jag har en hyfsad pejl på var jag hittar saker.

För att återgå till gallupen så är frågan oväsentlig. Typ skall jag använda en gul eller röd hammare för att slå in en tvåtumsspik....
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag tycker att TomasL's inlägg är lite onyanserat. Jag anser inte att man
måste kunna allt i databladet utantill. Det viktiga är att man känner sig
hemma med/i databladet. Att man vet var de olika sakerna står så att
man hittar dom när man behöver o.s.v. Jag gjorde en sammanfattning som
visar vad jag tycker att man bör kunna skapligt respektive vad som
sannolikt kan vänta tills det blir aktuellt.

Självklart behöver man inte veta hur varenda register står default vid reset,
bara som ett exempel, men man bör veta var man hittar svaret när man behöver.

> Och manualen till Mplab? Var finns den??

Det kanske kommer som en överraskning, men den finns på MPLAB sidan.
"MPLAB IDE User's Guide"
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 51519c.pdf
Lite märkligt fråga faktiskt. Hur menar du igentligen?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Visst, kan det vara lite hårt, men, Om man inte kan hur de olika periferienheterna, samt övriga enheter i processorn fungera, hur skall man då kunna använda dem.
Det är dessutom rätt bra att känna till de elektriska specarna, då alla portar till exempel inte funkar riktigt på samma sätt, elektriskt, vilket kan skapa oanade problem.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

sodjan skrev: > Och manualen till Mplab? Var finns den??

Det kanske kommer som en överraskning, men den finns på MPLAB sidan.
"MPLAB IDE User's Guide"
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 51519c.pdf
Lite märkligt fråga faktiskt. Hur menar du igentligen?
Det var lite retoriskt, naturligtvis förstår jag var jag kan hitta den. Men poängen är att jag inte minns att jag har behövt den någon gång, så avancerat är inte programmet. Därav att det känns onödigt för TS att lära sig den utantill, vi ska väl inte få det här att verka som någon raketforskning?

Visst måste man veta hur en periferienhet fungerar för att kunna använda den, men man måste inte lära sig det utantill innan man behöver den. Inte då heller förresten, det räcker med att man vet att det står i databladet och sedan kan hitta det i innehållsförteckningen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, då förstår jag ännu mindre. MPLAB eller manualen till MPLAB har
aldrig varit uppe till diskussion. Den är dock inte helt fel, det finns
en inledande del som är ganska bra (såg jag nu, jag har inte kollat
tidigare).

MPLAB manualen anser jag att man i stort sätt kan klara sig utan,
det som eventuellt inte är självklart finns i online hjälpen. Det beror
mer på vilken vana man har från liknande utvecklingsmiljöer (IDE'er).

MPASM/MPLINK manuelen *kan* man klara sig utan, även där finns
det mästa i online hjälpen i MPLAB. Manualen är dock en bra referens
och även där finns det lite introduktionsmaterial som kan vara bra.

Databladen till processorerna är dock en helt annan sak! Det är
praktiskt taget helt omöjligt att göra någonting alls utan databladet.
Och det är bara databladen som i alla fall jag har diskuterat i denna tråd.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det beror ju iofs på vilket språk man väljer att skriva i, det går att göra ganska mycket i ett högnivåspråk utan att känna till så mycket om hur det funkar "under huven"..

Det jag tittar efter mest i databladen är oftast just hur analogdelen hanteras.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Det viktigaste är att lära sig hitta i databladet och förstå vad som står.

Börja med att leka lite, hitta någon "starter guide" och kör dem medföljande exemplen. Lär dig förstå vad dem gör (med hjälp av databladet, guider, google eller på något annat sätt som du gillar) och gör små modifieringar. Efter det kan du testa dig på att skriva ett program från scratch.

Försök att alltid använda databladet i första hand när problem uppstår och om du inte förstår så leta upp det på annat sätt och försök sen förstå vad databladet säger.
Problemet med databladet är att du måste ha lite hum om hur processorn fungerar innan du verkligen kan ta till dig och helt förstå vad som menas. Vilket gör att du i dagsläget troligtvis kommer förstå spec. mycket om du plöjer hela. Men när du väl har börjat förstå kommer det att bli ovärderligt när du ska göra något med pic:en.

Nu gick jag inte den vägen, men skulle troligtvis ha gjort om jag hade skaffat mig en pickit2 istället för wispen.

@Glenn
Det var så jag började, vilket resulterade i att när jag skulle gör något mer avancerat än att blinka lite leds förstod jag inget ö.h.t. och jag fick börja om.
Nu är jag visserligen tillbaka på högnivåspråken, men denna gången förstår jag hur jag ska göra det som står i databladet och varför.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Problemet med databladet är att du måste ha lite hum om hur processorn fungerar

Jo, det stämmer nog. Så det kan vara bra att kolla någon liten introduktion till PIC
arkitekturen först. Det finns också hos Microchip. Och, som jag sa, både MPLAB och
MPASM manualerna har lite introduktionsmaterial i början som kan vara lättare
att "ta in" än databladet.

Men det finns ingen som helst anledning att försöka köra utan databladet. Man
gör det bara svårare för sig och kommer sannolikt att lägga ner en del tid i onödan.

> Försök att alltid använda databladet i första hand när problem uppstår och om du
> inte förstår så leta upp det på annat sätt och försök sen förstå vad databladet säger.

Eller fråga här. Om man har gjort sin hemläxa så är det ju inget problem. Tala om vad det
är i databladet (kapitel, bild eller liknande) som är oklart bara. Vad som inte är OK är
att fråga här först, utan att kolla databladet innan...
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Alltid lika kul men folk som skall börja med PIC.

"Jag vill lära mig information som är samlad på 258 sidor men inte läsa dom"

Undrar hur många som slutar av dom som börjar ?

Sättet att lära sig är ju givetvis individuellt och olika metoder passar givetvis olika bra då.
Vissa MÅSTE nå framgång tidigt för att bli triggade att gå vidare.
Andra har läst databladen 10 ggr innan dom beslutar sig för att börja ge sig på att praktiskt göra något.

I grunden delar jag sodjans syn.
Man kan omöjligt nå framgång om man inte ens vet hur uC'n funkar och vad den innehåller för möjligheter.
För mig funkar det inte så att jag behöver veta vad som står på respektive sida i en 300 sidors manual, men har jag läst den innan så
får man en övergripande förståelse samt att man kommer ihåg att man "läst om just den saken" i manualen och kan gå tillbaka.

Sedan funderar jag på om vi inte borde nämna lite fler detaljer för dom som vill börja.
Såsom att:
- Det är jäkligt svårt (räkna med att lägga tid)
- Man i princip måste lära sig det binära talsystemet
- Man bör lära sig det hexadecimala talsystemet
Många vill börja för att man visar "coola grejor" man kan göra. Ofta är dessa inte beredda att lägga tiden, men vill skapa resultaten.
Dom lyckas aldrig :(
Om det inte ligger något i wikin om "Jag vill börja med PIC" så borde det göra det, för den här typen av poster kommer ju en gång i veckan snart
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Bra sammanfattning.

Det som jag tycker är lite bekymmersamt är själva *inställningen*.
D.v.s att det skulle vara en nackdel att man måste läsa datablad.
Det är ju precis tvärtom, halva nöjet är att kolla igenom ett
nytt datablad med en massa spännande saker... :-)
Den inställningen i sig bådar inte gott.

> Om det inte ligger något i wikin om "Jag vill börja med PIC" så borde det göra det,

Wouter van Ooijen (killen som även har konstruerat Wisp628/648) har skrivet än
sida som heter "Starting with PICmicro controllers". Den är inte uppdaterad
på flera år men själva tanken är bra och sannolikt ungefär det du menar.
http://www.voti.nl/swp/index.html
Jag har även gjort en PDF variant (som jag personligen tycker är lite mer
lättläst) : http://www.jescab.se/Starting_with_PICs.html
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Klockren.

Vi borde ha ett macro som spyr ut länken till PDF'n om orden "börja med PIC" postas i forumet i samma mening.

Dessutom gillar jag att det var en del humor med, det avdramatiserade en del och gjorde det roligare att läsa.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Vad tror du de som inte orkar läsa dokumentation säger då du hänvisar dem till en 45-sidors PDF? ;)
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

Det jag tror är största problemet är att folk inte kan "läsa" 258 sidors datablad.
Om jag börjar med en ny processor så inte sitter jag och lusläser mig igenom de x antal hundra sidorna (258 är ju i jämförelse med andra processorers datablad inte särskilt mycket).
Jag skrollar först lite snabbt igenom dem så man får ett hum om hur processorn fungerar och ungefär var i databladet informationen finns, läser förmodligen igenom översikten som brukar finnas på de första sidorna.
Sen tittar man på lite exempelkod skriven för processorn och går tillbaka till databladet och kollar vad det egentligen är som görs.
Sen börjar man pilla egen kod och då vet man ganska bra var i databladet det står om det man vill göra och om man inte minns var så vet man i alla fall vad man ska söka efter.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Sen kräver det ju lite övning att förstå datablad, även om microchip gör bra datablad rent generellt så brukar dom vara stora, vilket är bra om man är van, men det kan kanske bli lite mastigt om man är ovan.
Skriv svar