Tips på saker att bygga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Skyblue-

Tips på saker att bygga

Inlägg av Skyblue- »

Tjena, har just hittat detta forum och är väldigt förvånad över alla coola saker som ni bygger och all kunskap som ni besitter! Jag är ganska nybörjare på elektronik och har mest byggt enklare saker som Fläktkontroller m.m. har även lött enkla saker som LCDer m.m. Jag vill ha tips på saker att bygga, jag kan läsa kopplingsscheman. Så om ni har något kul man kan bygga så får ni gärna posta ett kopplingsschema här, gärna med en lista på komponenter.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Testa att koppla upp en enkel enchipsdator, det är verkligen kul att kunna! Det finns ganska många trådar om det så det är bara att läsa :)

/Johan
Skyblue-

Inlägg av Skyblue- »

Jag har kollat en del på dessa, det finns ju en mkt fin FAQ här på forumet. Men jag tänkte på lite enklare grejjer, ingen aning om vad det kan vara, bara så att man kan komma igång med att få löda lite saker så man lär sig.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Kolla om du kan få tag på den här boken
http://www.adlibris.se/shop/product.asp ... HR0ESABL26

där finns en massa småprojekt med logikkretsar

/Johan
Skyblue-

Inlägg av Skyblue- »

Tack! Jag ska kolla om jag kan låna den någonstans annars är det väl bara att köpa, den var ju inte så dyr.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Digitalteknik är nog det lättaste att komma igång att pilla med.
Gå på biblioteket och låna ett par böcker i "Elektronik för alla" -serien. Mycket grundläggande och välskrivna böcker med många labbar.

Del 1 & 2 går igenom grundläggande analogteknink, ohms lag mm.
Del 3 behandlar digitalteknik med grindar vippor mm.
Totalt finns det sex böcker i serien.

Skaffa lite blandade logikkretsar, lysdioder och ett par LED-displayer och gör några labbar ur böckerna.
Sen är du fast och det rullar bara på! :wink:
Skyblue-

Inlägg av Skyblue- »

Tack för tipset, jag har faktist lånat en del böcker om elektronik men de var inte så bra och ganska gamla, det fanns inte så mycket att låna på mitt lokala bibliotek. Jag ska nog fara in till stockholms stadsbibliotek och låna, där lär de ha mer.
Skriv svar