styrd plasma..

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JJ-Kustom

styrd plasma..

Inlägg av JJ-Kustom »

Nu är det hög tid att dra igång ett nytt projekt..
det var så att kompisen hade en kjellberg plasma strömkälla ståendes, så den bytte jag till mej. det är den 100amp finplasma.

men nu till det jag behöver lite hjälp med...
hade lite tur till och har en kompis som jobbar på skrot.. och de fick in en hel styrd laser maskin som skulle till stål himlen.. så jag var där och plockade hela bommen över bordet med fanuc motorer till både x y och z axel. allt är i grymt bra skick och kostade inget. fick även med alla gejdrar och kring utrustning som kan tänkas. Att jag inte tog hela maskinen var för att den var hanterad med klo.... så elskåp hade tyvärr flyttat till himlen. och delar av bordet. men har vad jag ville ha. och det var gratis.

nu till vad jag behöver för att få fart på dessa stegmotorer och vad jag ska styra det med.. är inte helt tappad men detta är lite ny värld för mej.. har en modig md 7200 med heidenhain styr sen innan. men just elektroniker kan jag inte säga att jag e.. slänger med lite bilder på motorer och vad jag hämtade...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Fräsen

Re: styrd plasma..

Inlägg av Fräsen »

"nu till vad jag behöver för att få fart på dessa stegmotorer och vad jag ska styra det med.. " det är ac servomotorer. Då behöver du typ granitdevices...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Tjusigt fynd!!
Det är borstlösa servomotorer som kräver lite mer avancerade drivare än stegmotorer.
Det var en ganska biffig motor den större så det kan vara lite svårt att hitta en drivare som matchar både i ström och spänning.
Sen kan det även vara problem med fanucs "red cap" motorer då dom tydligen inte har några hall-givare som vissa drivare behöver utan den genererar tydligen dom signalerna med encoderns hjälp på ett sätt som inte är kompatibelt med vanliga drivare.
Tidigare fanns det ett kort på http://www.skyko.com/ som kunde konvertera till "vanliga" hall-signaler men det verkar inte säljas längre, vet inte om det kommit någon ersättare för den.
Drivaren från http://www.granitedevices.fi/ ska däremot kunna klara sig utan genom att "pinga" motorn vid uppstart och sedan hålla koll på det själv.

Finns även några andra drivare ,tex http://www.cncdrive.com/whale2.htm men då är det fortfarande problemet med encoderna som ställer till det för dig.

Så utan att veta/undersöka mer så skulle jag säga att två VSD-E-160 och en VSD-XE-160 borde fungera bra, du kommer kanske inte kunna få ut riktigt max från den stora motorn men det kanske inte behövs?
JJ-Kustom

Inlägg av JJ-Kustom »

okay lite klokare blir man... tror inte jag kommer behöva köra den stora motorn fullt mer än vid transport körning. det har ju varit en laser innan men kommer ju bli plasma så det blir ju lägre skärhastigheterna nu.

mer tips tas gärna.. men om man skaffar de drivarna från granit vad med behöver jag... känner inte helt full fjädrad på detta område... laddade ner mach3 och det verkar ju vara det som gäller!

tackar för svaren!!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Wow, fint fynd!
Jag skulle också säga granite devices, bra grejor som är hyfsat enkla att konfigurera och de har bra support.

Du fick möjligtvis inte med dig några lasergrejor, linser eller likande också? Kan vara intressant!

Det ska bi intressant att följa ditt bygge!
H.O

Inlägg av H.O »

Vad jag vet är det bara Granite Devices som lirar på den här nivån (förutom de riktigt stora pojkarna då förstås). Whale2/3 och Dugong från CNCDrive som nämndes tidigare fungerar bara till borstade motorer så dom är tyvärr inte aktuella i det här fallet.

VSD-XE ger "bara" 14A kontinuerligt (20A peak) i AC-mode så du kommer inte att kunna utnyttja "hela" den stora motorn. Till de två mindre verkar det räcka med "vanliga" VSD-E som är lite billigare än -XE varianten.

Så länge motorena har en vanlig två-fas inkremental-enkoder så borde det fungerar fint med VSD-(X)E men du kan ju alltid dubbelkolla med Tero på Granite Devices. Om det sitter någon FANUC-specifik absolutenkoder eller liknande på motorerna så måste de bytas till "vanliga" enkodrar.

Förutom drivstegen behöver du en nätdel och i det här fallet kan det blir lite knöligt då de tre motorerna har olika spänning, 90, 110 och 146V. I värsta fall får du ha olika nätdelar till respektive axel men jag skulle tro att du åtminstånde kan köra de två "små" motorena på samma spänning. Spänningen på den stora motorn börjar närma sig gränsen för VSD-(X)E som är 160V.

Det är väl i princip det du måste ha. Ett break-out-kort gör inkopplingen lite enklare men är inte strikt nödvändigt. I övrigt hänger det helt på vad du tänkt "hänga på" i övrigt som THC etc.
persa

Inlägg av persa »

Fina grejer !

Första generationens Fanuc AC-motorer (andra hälften 80-talet). Det finns många firmor utomlands (bl.a. i England) som livnär sig på att sälja äldre Fanuc motorer och servon. Det är nog inget problem att hos dom hitta Fanucservon som matchar perfekt. Googla på motorbeteckningarna så får du garanterat träffar

Men sen är 10000kr-frågan hur Fanucs servon jobbar ihop med något annat än Fanucs styrsystem ???
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Och om dom 10000kr räcker för att köpa en dom...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Original servoförstärkare, var dom bortom räddning eller?
JJ-Kustom

Inlägg av JJ-Kustom »

hade det inte varit så att de hade "plockat loss" elskåpet med en stoor maskin med klo hade har tagit det... men kunde inte ens hitta det.... var förmodligen ner malt när jag kom...

var hittar jag nätdel till dem?? bra och billigt...

mvh j
H.O

Inlägg av H.O »

...bra OCH billigt.... Brukar inte gå hand i hand.

I sin enklaste form består en nätdel av en transformator, en likriktare och en kondensator. De grejerna hittar du hos de flesta leverentörer av el- och elektronik-komponenter, som t.ex ELFA och Elektrokit.

Jag föreslår att du tittar igenom Lapin's trådar angående hans bygge av nätdel till sin maskin. Jag tror att det mesta angående just nätdel är avhandlat där. Dessutom innehåller manualen till VSD-(X)E en hel del nyttig information - om du nu skall köra med dom förståss.
JJ-Kustom

Inlägg av JJ-Kustom »

nej vet att bra och billigt inte går ihop..
men om man summerar.... en vettig nätdel..
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Kanske blir det billigare att skrota servomotorerna och konvertera till mindre och nedväxlade stegisar, och helt enkelt nöja sig med betydligt lägre hastighet och styrka.
JJ-Kustom

Inlägg av JJ-Kustom »

måste ju ha en viss hastighet när jag skär.. vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.. känns som tre nya motorer och drivare till dem blir en dyrare lösning...
men får se.. har lite annat att jobba med så länge. ska hämta en 12m lång 150*150 10mm i gods balk nu i helgen.. fick den gratis! är grundmålad och färdig att såga upp. sen ska jag lämna den till en kompis som har smides företag som byggerstål hallar så ska han såga upp allt i rätt längd!Är ju inte farligt sugen på att får dra igång miller 600amps rörtråds svets och steka ihop bitarna!! Har dock lite andra projekt som jag håller på med...
Senast redigerad av JJ-Kustom 27 april 2010, 11:28:04, redigerad totalt 1 gång.
H.O

Inlägg av H.O »

För att dimensionera nätdelen och därmed ta reda på vad den kostar så behöver du klura ut hur mycket effekt du ska plocka ut ur motorerna. (Om man nu inte ska räkna på max vad dom klarar.)

Den minsta motorn tuggar i sig ~260W och den lite större ~750W så en gemensam nätedel på ~1000W borde räcka till dom. Räkna med åtminstånde 2000:- om du inte ska leta begagnade grejer.

Den stora motorn tuggar i sig 3000W, men VSD-XE begränsar strömmen till 14A vilket ger ~2000W, räkna med åtminstånde 3500:-

Detta är alltså enkelt räknat på de elektriska data som står på motorernas märksylltar. Det är möjligt att du klarar dig med betydligt mindre än så - eller så behöver du MER om du räknar med att köra motorerna i sina intermitenta effekt-områden.

Här är en mycket bra artikel angående dimensionering av nätdelat för servo-motor-drifter.
Skriv svar