12 paralellkopplade servon och 36meter kabel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gaggenau

12 paralellkopplade servon och 36meter kabel?

Inlägg av gaggenau »

jag håller på med ett projekt där jag har 12 servon som skall kontrolleras egentligen bara från ändläge till ändläge men samtidigt. min fundering är om det går att parallellkopplad så många servon och fortfarande få en bra kontrollerad pwm styrning. det andra problemet är spänningsmatningen. min plan var att använda någon bra standardiserad signa kabel och kontaker men tex mikrofon kabel med xlr. men kabel arean på mikrofon kabel brukar bara vara mellan 0.22mm2 och 0.30mm2 och då får jag ju massor med spänningsförlust till servot längst bort i kedjan eftersom det kommer vara 36 meter bort och det kommer gå långsamt som tusan om det det kan gå över huvudtaget. men om någon har tips på en kabel/kontakt kombination för spänning och signal så motager jag mer en gärna dessa.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: 12 paralellkopplade servon och 36meter kabel?

Inlägg av Swech »

Hur mycket drar servona då?
36 meter är inte så in i hoppsan långt ändå...

Swech
gaggenau

Inlägg av gaggenau »

har inte bestämt mig för vilka servon det blir men jag jobbar enligt hypotesen att de drar 250ma st vid 5volt. tycker jag verkar rimligt. tanken är att driva hela kalaset på ett switchat 5 volts nät agg på max 5A.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

5 volt är inte så mycket så det kan nog bli en del spänningsfall med upp till 3A ström. Jag skulle ta minst 0.75 kvmm kabel - vanlig "lampsladd m.a.o". Ett alternativ är att du matar med lite högre spänning i ena änden och reglerar i andra änden. annars kan du ha en extra tråd tillbaks med spänningsreferens till nätagget om du kan styra det med den.
gaggenau

Inlägg av gaggenau »

det är precis det som är ett av problemen men jag kanske ska använda jordad 0,75 kabel för att få den 3 ledar kabel jag behöver. samt en enkel plint lösning för att koppla ihop det. men det största problemet är ju om det går att parallel koppla så många servon på pwm styrningen eller är det kanske inget problem?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Eftersom dom flesta servon har lite olika område kanske inte alla rör sig likadant (lika långt mot ändlägen), men vi vet ju inte om det spelar någon roll för dig? En tänkbar lösning kan ju vara att "överstyra" servona med lite bredare pulser på pwm-styrningen...
triii

Inlägg av triii »

Vad ska servona göra? Det låter som ett spännande projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

gaggenau skrev:men jag kanske ska använda jordad 0,75 kabel för att få den 3 ledar kabel jag behöver.
Jag skulle nog undvikit det, att använda gröngul till anant än just skyddsjord kan leda till dumma saker när nån annan river i grejerna sen..

Annars funkar det att paralellkoppla servon rent generellt, men jag vet ingen som paralellkopplat så många :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Placera lokala "tank" kondensatorer vid varje servo. 1000-10000uF torde vara lagom och gå definitivt upp till 6V matning. Då borde det funka med rätt tunn kabel om inte servona skall jobba kontinuerligt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Driv från mitten på kedjan istället för att driva från ena ändan. Helt plötsligt får du då bara hälften så lång tunn kabel, men åt två håll. Du får mata med en kraftigare kabel fram till driver men dit fungerar det med en billig lampsladd. Vet ej om det fungerar rent placeringsmässigt men det kanske kan vara ett alternativ.
gaggenau

Inlägg av gaggenau »

Tack för tipsen!

det blir nog att driva från mitten av kedjan och jag har tänkt att de ska röra sig samtidigt och är lite fundersam på om PWMn klarar kabelängderna.

jag kan säga att jag öppna 12 olika små silos med bulgur samtidigt och servon skall helt enkel öppna eller sluta till silorna.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Du kan ju sätta en 7805 lokalt vid varje servo och kräma på 12v som matning istället.
PWM signalen kör du 5V då det inte är någon belastning på den.

Swech
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

12V -> kondensator -> 7805 -> 5V

Kanske en extra diod eller så.

12 Servon kommer ju att kunna dra ganska mycket ström.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag tror det räcker med att mata på mitten och en hyfsad kabel. Servona är väl inte så himla petiga vad det gäller spänningen så någon halvvolt hit eller dit spelar nog ingen större roll. Åtminstone kan man börja så.
xxargs

Inlägg av xxargs »

på kortare kabelsträckor och under 20 - 50 KHz så är det PWM-takten och samlade kapacitansen från både kabeln och servornas ingångar som bestämmer om PWM-drivern har problem eller inte - har dessa god drivförmåga både mot plus och jord när den skall vara hög resp låg så är det förmodligen inget problem - dock bör man försöka att köra signalerna och dess återledare("jord") vara på ett eget (helst twistat) par och strömförsörjningen på ett annat par även om jord resp återledare är ihopkopplade på servodelarna.

om jag inte har helt fel så har USB-kabel lite grövre ledare för matningströmmen och twistat par för själva signaleringen
Skriv svar