Ja, i helgen så har det varit både roligt och tråkigt. Trist att antennen gått sönder ute på åkern men det är tack och lov en enkel fix och jag tror vi kan få upp den om ett par veckor när snön försvunnit.
Annars har jag lött kablar på skruvplintar idag och har skruvat med 20m yagin. Det var lite kallt i switchrummet så det var inte det allra skönaste att sitta där och löda, men efter ett tag blev det lite varmare i rummet. Det blåste som tusan idag också och det är ju inte direkt vindtätt det rummet än med ett stort hål i golvet
Här är lite bilder iaf:

Trasigt 28mm rör

Antennen annars rak och fin

Trasigt. Att den gick av här var förmodligen för den slog i staglinorna till andra antenner på vägen ner.

Christer, SM2XLL hjälpte till. Som ni ser fortfarande lite snö...

Oj så skoj...

20st ledare klara, 100st kvar

Closeup

En på plats

Hål i golvet, behöver städa lite

Lite koaxer kommer in genom taket också

Box #2 klar

Niiiice

Koaxövergång

Lite rör som Christer, SM2XLL hjälpte mig skruva ihop

En skarv

2st skruvar per skarv

Blårep från 12mm röret ner till 22mm röret för att dämpa bort eventualla vibrationer. Det är rätt klassiskt att tippar (12mm rör) vibbrerar av och detta ska inte hända om antennen är helt rätt designad, men för att vara på den säkra sidan sätter jag in rep. Dock gjorde jag inte detta på top-antennen dumt nog men den har klarat sig i nästan 8 år tidigare utan problem så förhoppningsvis har jag inte så mycket vibbrationer i den *ta i trä*

3st element

Arbetsbänken i switchrummet, kanonbra. Han som ägde stället innan brukade sitta och ladda gevärspatroner i det här rummet.
Återkommer med mer bilder imorgon när det förhoppningsvis händer mer saker.