Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Nu kommer lite mer bilder

Bild
Jag står och skottar mig genom takraset. Ni ser utsticket över dörren fått sig en liten törn!

Bild
Molly, som nu är nästan helt blind var överlycklig över att få komma till Burträsk

Bild
Zeds back baby, Zeds back!

Bild
Molly apporterar i snön

Bild
Övre yagin fortfarande kvar, det är delar till en till sådan som jag svarvade på inlägget ovanför.

Bild
Dröjer ett tag innan vi kan spela upp mer grjeor i masten, fortfarande så mycket snö att man sjunker ner till låren på vissa ställen, där det inte är så soligt.

Bild
Jag drar kabel i lagårn

Bild

Bild
Fääääääärdig

Och det bästa sparar jag till sist...

ZED is REALLY Back baby!
Bild

Ja...jag ska klippa mig
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

I vanlig ordning supersnyggt och imponerande.

Jag tror förresten inte att det skall stå "Varning för hunden!" på skyltarna :D
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Nevermind the dog. Beware of owner!!!!! :tumupp:
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Så jäkla nice frisyr! Vilken frisör har du? :D
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Jag som trodde att han hade den frisyren för att han INTE har någon frisör... :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Haha, jag har frisör men han brukar jag bara gå till en gång per år, dvs vid den här tidpunkten och då tar han bort skiten :)

Idag har jag fixat in en box för att fasförskjuta signaler till antennerna för 20m i 60m masten (3st 6el yagis). Detta är för att kunna styra vertikala looben så om det t.ex. är kanonöppningar mot Östkusten på USA kan det fungera bättre att styra upp looben några grader medans mot västkusten behöver den oftast vara så låg som möjligt. Detta görs genom att koppla in kablage som drar antennerna 180 grader ur fas mot varandra och detta går att göra i fyra olika kombinationer varav 3st är användbara.

Jag fick göra 2st vinklar som jag borrade fast och monterade på själva lådan som sedan skruvades i en träplatta som sitter i skåpet. Skåpet är för övrigt det jag renoverade i vintras.

Här är skåpet innan:
Bild

Bild

Bild

Och nu lite finare:
Bild
Lite finare med Stinrew i bakgrunden :)

Bild
Hålen tilltäppta med plåt och tätat med epoxi. Fästen gjorda för att fästa skåpet i masten. Vi diskuterade idag att sätta en spännrem i undersidan på skåpet bara för att försäkra att den inte slår emot masten vid blåst.

Bild
Satte dit metalloxidvaristorer på varje relä

Bild
Fästvinkel

Bild
Monterat, med lite blodstänk på köpet

Bild
Monterat

Bild
Ett onödigt relä borttaget och byglat. Detta relä kommer användas i senare projekt istället. Dumt att låta något som kostar 300kr/st och är svåra att få tag på vara kvar i onödan.

Bild
Valde att satta input-kontakten nedåt eftersom den är kabel som är styv. Till antennerna är det bara RG-213 som lätt kan böjas runt där.

Bild
Dörren på plats

Bild
Fick igång en till openASC-box, snart är systemet redo att installeras.
morry
Kontakt:

Inlägg av morry »

:bravo: :bravo: :bravo: :bravo:
UNDERBART
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Din lilla paparazzi...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Fick för mig att bygga en hylla till 2st openASC boxar idag. Jag for in till Clas i sjön och köpte lite ek och jag hittade lite aluminiumprofil som matchar de jag har i radiorummet. Stinrew tog några snyggare bilder så när jag får dem tänkte jag uppdatera :) Här är ett smakprov taget med min mobil.

Bild

Bild
samme-93

Inlägg av samme-93 »

Ser snyggt ut även att bilden kanske inte var världsbäst kvalite på.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Dendär hade jag kunnat tänka mig att ha i finrummet... :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, radiorummet är ju mitt finaste rum :D

Fick skjuss idag från Skellefteå med SM2XLL och när vi kom fram såg jag direkt att en vertikal på 4-SQ arrayen (4st 20m höga vertikaler) var borta ute på åkern. När vi gick ut dit visade det sig vara pga renskadorna i vintras, de hade varit och gnagt på även andra linor som vi inte upptäckte då och förmodligen har någon älg nu i veckan sprungit igenom där och slitit ner den. Tack och lov dock när vi skulle bära bort vertikalen visade det sig att det befarat böjda 60mm röret var helt OK och det enda som gått av var ett 28mm rör som är enkelt att byta ut. Så det blir att resa upp den igen så fort snön försvinner och sedan blir det att ringa lappen och se till att han stängslar in min gård som han lovat.

Den fick stå orörd i 1.5 år iaf :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, i helgen så har det varit både roligt och tråkigt. Trist att antennen gått sönder ute på åkern men det är tack och lov en enkel fix och jag tror vi kan få upp den om ett par veckor när snön försvunnit.

Annars har jag lött kablar på skruvplintar idag och har skruvat med 20m yagin. Det var lite kallt i switchrummet så det var inte det allra skönaste att sitta där och löda, men efter ett tag blev det lite varmare i rummet. Det blåste som tusan idag också och det är ju inte direkt vindtätt det rummet än med ett stort hål i golvet :)

Här är lite bilder iaf:

Bild
Trasigt 28mm rör

Bild
Antennen annars rak och fin

Bild
Trasigt. Att den gick av här var förmodligen för den slog i staglinorna till andra antenner på vägen ner.

Bild
Christer, SM2XLL hjälpte till. Som ni ser fortfarande lite snö...

Bild
Oj så skoj...

Bild
20st ledare klara, 100st kvar

Bild
Closeup

Bild
En på plats

Bild
Hål i golvet, behöver städa lite

Bild
Lite koaxer kommer in genom taket också

Bild
Box #2 klar

Bild
Niiiice

Bild
Koaxövergång

Bild
Lite rör som Christer, SM2XLL hjälpte mig skruva ihop

Bild
En skarv

Bild
2st skruvar per skarv

Bild
Blårep från 12mm röret ner till 22mm röret för att dämpa bort eventualla vibrationer. Det är rätt klassiskt att tippar (12mm rör) vibbrerar av och detta ska inte hända om antennen är helt rätt designad, men för att vara på den säkra sidan sätter jag in rep. Dock gjorde jag inte detta på top-antennen dumt nog men den har klarat sig i nästan 8 år tidigare utan problem så förhoppningsvis har jag inte så mycket vibbrationer i den *ta i trä*

Bild
3st element

Bild
Arbetsbänken i switchrummet, kanonbra. Han som ägde stället innan brukade sitta och ladda gevärspatroner i det här rummet.

Bild

Återkommer med mer bilder imorgon när det förhoppningsvis händer mer saker.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag har jag gjort en hel del. Jag har fortsatt att sätta ihop 20m yagin så nu är elementen nästan färdiga. Sedan tog jag och lagade antennen som gick sönder genom att byta ut lite 28mm rör mot 31mm rör. Det blev lite struligt men gick tillslut. Efter det började jag dra kabel från radiorummet, förberedelser för att installera openASC-systemet som förhoppningsvis sätts delvis på plats till helgen. SM2XLL kom förbi på kvällen och hjälpte till lite.

Här är lite bilder
Bild
80m vertikalen ihopskruvad igen

Bild
Den lagade biten

Bild
En liten vilopaus vid tvn

Bild
Lite kabelkaos, detta ska bli bättre när alla koaxer flyttas ut till switchrummet, förhoppningsvis nästa helg.

Bild
Lite mer kabel, ni kan nog förstå varför jag ville ha en fuskvägg som gömmer lite saker :)

Bild
Lite grejor

Bild
Wireless hobby...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Lite mer bilder som stinrew tog som jag inte hunnit lägga upp. För övrigt dog Zed idag, nu dröjer det ungefär ett år innan han kommer tillbaka igen ;)

Bild
2st boxar färdiga

Bild
Bilden som visar när man konfigurerar boxen via PCn

Bild
The Zed, the creator of the openASC system

Bild
2st boxar som de kommer vara placerade i radioschaket på plats 1 och 2

Bild

Bild

Bild

Bild