Senaste kretskortet
Re: Senaste kretskortet
Förböveln Adis.
Jag följde din buildlog, och du har ju missat att löda U1
Jag följde din buildlog, och du har ju missat att löda U1

haha "glömt". Jag satt och tvekade om jag skulle löda dit en sockel istället för löda direkt. Snyggare utan sockel men bättre med.
Min förra display blev ju lite misslyckad , då jag hade spegelvänt den på kretskortet:

Nu har jag gjort en bättre variant, denna gång med gulgrön bakgrundsbelysning:

EDIT: när jag ändå håller på: Ett "datamultiplexerkort".... multiplexar en SPI-buss till åtta slavar...

Raden med gröna lysdioder är provisorisk och används vid test, men de är ganska fräcka faktiskt - man kan se vilken enhet som är adresserad för tillfället.

Nu har jag gjort en bättre variant, denna gång med gulgrön bakgrundsbelysning:

EDIT: när jag ändå håller på: Ett "datamultiplexerkort".... multiplexar en SPI-buss till åtta slavar...

Raden med gröna lysdioder är provisorisk och används vid test, men de är ganska fräcka faktiskt - man kan se vilken enhet som är adresserad för tillfället.
jesse
Underbart, både displaykortet.. Det syns ju att det är hemmagjort, alltid vackert
Sen multiplexer kortet, har du möjligen någon projekttråd eller logg om detta kort?
Skulle vilja läsa mer
Underbart, både displaykortet.. Det syns ju att det är hemmagjort, alltid vackert

Sen multiplexer kortet, har du möjligen någon projekttråd eller logg om detta kort?
Skulle vilja läsa mer

-
Så snälla förklara för mig VARFÖR du multiplexar en SPI buss, jag fattar helt enkelt inte, vore kul att lära sig något nytt 

limpan: nja... inget jag normalt skulle gjort, men detta kortet är för att jag måste modda en befintlig pryl. Egentligen räcker det ju att man t.ex. använder t.ex en tretrådig adressbuss för att välja vilken enhet man vill nå och avkoda denna i varje enhet till en "chip-select" signal. Men kriterierna är lite annorlunda här: jag vill inte ha några signaler ut på data och klocka i onödan då datan ska överföras genom galvanisk isolering och varje "låg nivå" drar ström på mottagarsidan (typ 0.5 mA per tråd) - något som helst ska undvikas. En bättre moddning vore ju att ha avkodningen på varje enhet så slipper man "multiplexern". Men då får man ordna så att ledningen kan föras vidare till nästa på något vis... Originalfunktionen var att SPI-bussen bara skulle serva en enhet, men sedan behövde jag koppla in flera....
toffie: inte mycket mer att skriva om... data in är en vanlig SPI-buss. Första byte är en aderssbyte - när den klockats in så sätts en av åtta "chip select" som också styr multiplexerkretsarna att aktivera just den in/utgången - sedan går data rakt igenom tills "chip select" går hög igen.
Displaykortet är liknande faktiskt på så vis att den använder första byten till annat och sedan skickar vidare resten till displayen: Den har bara en SPI-anslutning, men första byte styr signaler till displayen som R/S och RESET, samt de två lysdioderna och fyra olika nivåer på bakgrundsbelysning. På data ut från displayen klockas knapparnas aktuella status ut (så som det var exakt när "chip select" gick låg).
Displaykortet är faktiskt inte hemmagjort (förutom designen då): Den är etsad hos Cogra i Älvängen utanför Göteborg. Billiga kort som levereras samma dag som beställningen (Från 575:-).
toffie: inte mycket mer att skriva om... data in är en vanlig SPI-buss. Första byte är en aderssbyte - när den klockats in så sätts en av åtta "chip select" som också styr multiplexerkretsarna att aktivera just den in/utgången - sedan går data rakt igenom tills "chip select" går hög igen.
Displaykortet är liknande faktiskt på så vis att den använder första byten till annat och sedan skickar vidare resten till displayen: Den har bara en SPI-anslutning, men första byte styr signaler till displayen som R/S och RESET, samt de två lysdioderna och fyra olika nivåer på bakgrundsbelysning. På data ut från displayen klockas knapparnas aktuella status ut (så som det var exakt när "chip select" gick låg).
Displaykortet är faktiskt inte hemmagjort (förutom designen då): Den är etsad hos Cogra i Älvängen utanför Göteborg. Billiga kort som levereras samma dag som beställningen (Från 575:-).
vad jag blir avundsjuk på de caddprogram som kan göra runda hörn på ledarna. det är ju fräckt. Men om man har massa dataledare bredvid varandra, kan man lägga olika diametrar då så att de följer varandra snyggt?
Jag tycker också det är snyggt med runda hörn, men en fråga till alla er som håller på med olika CAD-program, finns det något modernt CAD som klarar att göra layouter som ser "manuella" ut? Jag menar att det inte bara klarar att gör runda hörn på ledare utan att man även kan göra "utfyllnader" på korten med mjuka former och runda hörn? (se typexempel nedan)
Det var vanligt i dom flesta förstärkare, radio, bilstereo osv. Kanske inte helt nödvändigt men jag gillar det och skulle bli glad om det gick att göra i något CAD-program. Jag gissar att dom layouter som gjordes på detta vis var ritade helt manuellt på "rutpapper" och med "gnuggisar"

Det var vanligt i dom flesta förstärkare, radio, bilstereo osv. Kanske inte helt nödvändigt men jag gillar det och skulle bli glad om det gick att göra i något CAD-program. Jag gissar att dom layouter som gjordes på detta vis var ritade helt manuellt på "rutpapper" och med "gnuggisar"

@jesse: Som Adis sa så klarar Eagle av rundade hörn och det är det program jag själv använder. Vad gäller att variera ledarbredden så går det. Dock så blir "övergångarna" inte mjuka. I övergången så blir det en tunnare ledare som kommer ut ur en halvcirkel från den föregående ledaren. Det blir alltså inte som ett penseldrag som smalnar av utan som om man bytt från en tjock tushpenna till en smal.