Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Henry »

Ah du menar förstås med samma omkrets ja då är jag med, tänkte att du även skulle ändra storleken på kugghjulet för då gör det ju ingen skillnad, så det är helt rätt.

Tycker dock att väldigt många borde uppmärksammat detta och nämnt det för dem så de skulle fixat detta, men det verkar visst inte så?
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Nu vet jag förstås inte hur programmet fungerar, men om man väljer en viss radie så kanske antalet kuggar inte går jämt ut och avrundning sker?
bearing

Inlägg av bearing »

Antagligen anger man bara ett kuggantal och så får man en (felaktig) ritning.

Ritningen från Mekanex har ju längre tandspår, vilket gör att, om totala felet för alla tandspår blir är mindre än marginalen på ett tandspår, kommer det funka. Men då kommer remmen istället konstant "slira" lite, vilket borde innebära förluster.

Prova att ta kontakt med dom som ligger bakom kugghjulsgeneratorn och se om dom förstår vad som blivit fel.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag var först inne på Henrys linje & hoppades på det.
Men utskriftstestet visar att även den nya profilen med smalare kuggar, inte klaffar rätt.
Så det är nog som Rocky_AL säger…

Shit, nu börjar det bli svettigt, någonstans där ute måste ju finnas programvara för sådanthär…

Edit….

Ja visst är det så bearing.
Man bara anger antalet kuggar, eller rättare sagt man kan bara välja någon av redan förutbestämda antal kuggar. Typ 36,38,40,44,48,56,64….
Kuggbrädden verkar inte ändra sig med hjul storleken, mätte & jämförde på en generedad 26 & 56taggare.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Rocky_AL: Inte alls omöjligt och precis så blir det om programmet inte tar hänsyn till detta för det kan ju bli en och en halv kugge tex eller vad som helst om det inte passar perfekt. Då skulle det annars egentligen bara gå att skapa storlekar med vissa specifika mått men det verkar som alla går i princip och det skapar ju just då kanske sådana här problem.

Så antingen samma storlek men annat antal kuggar eller samma antal kuggar men annan storlek för att kompensera för remmen, det ena eller det andra. Sedan skall kuggarna dessutom sitta lite tätare beroende på omkrets och avstånd mellan kuggarna på använd rem inte bara ha fler kuggar.
bearing

Inlägg av bearing »

Men om ni klickar på länkarna ser ni ju att man inte anger något diametermått. Man anger bara antalet kuggar, samt data som har med remsystemet att göra.

Kanske påverkar någon av inställningarna om kugghjulet blir utformat att driva en rem, eller rulla på en rem? och att det i Fagges fall blivit fel?
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Det borde väl gå att fixa en egen cad manuellt. Räkna ditt nuvarande hjuls gropar, dvs hjulet har X antal gropar där remmen ska gå i. Sen tar man vilket cad-program som helst och skapar en X-hörning, då får man en någorlunda rund figur med X antal linjer. I varje punkt som två linjer möts lägger man en borrpunkt/ett hål.
När man har denna X-hörning med X borrpunkter så kan man sedan öka/minska X-hörningens radie tills den passar ok med remmen.

Hoppas det inte är allt för svårt att förstå vad jag menar :D
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

https://sdp-si.com/eStore/ Där kan du välja Pulleys-> metal pulleys och rätt delning osv... Då kan du få fram en ritning i valfritt format. Deras ritningar stämmer inte till hundra procent, men remmen går i iaf. Har själv bråkat med HTD remmar och kom fram till att centrumet för radien i botten ska ligga 2.1mm under delningsdiametern (P.D). Osäker på om det var just 2.1, men med det måttet kan man gå vidare genom att kolla i tabellerna. 1.5mm i bottenradie, 0.5mm i toppradie.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Tror jag fattar Rocky_AL.
Hittar dock ingen funktions knapp för X-hörning, i Bobcad-cam som jag använder…

Jag blir fan CP på det här.
Jag skrev ut ett ex från sidan du nämnde Fräsen & ett ifrån tracepartsonline.
Sen la jag mitt remhjul uppepå papprerna & det är fan samma stuk på alla ritningar. Det enda som skiljer är att vissa har lite snällare radier på ”tänderna”. Men det spelar ju ingen roll då avstånden inte är rätt & remmen börjar klättra över.
Samtidigt så känns det ju helt galet om alla kugg-generatorer jag stött på hitintills skulle vara fel programmerade...?

Fräsen: Om jag inte hittar en smidigare lösning, så får du hemskt gärna guida mig sen, hur en sådan omskalning skulle gå till.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Låter ju konstigt att alla modeller sviker din rem. Jag gissar på att du har HTD rem med 5mm delning. Sträck ut remmen på ett plant underlag och kolla mellan så många kuggar du kan och beräkna delningen. Definitionen är på tex 5m att det ska vara 5mm mellan varje kugg i utsträckt tillstånd. Kan vara att du hittat någon udda rem, dock känns det orimligt.

Jag fräste ut i frigolit ett 72kuggs hjul, genom Bobcam och DXF, från https://sdp-si.com/eStore/ och den delningen stämde väl.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag valde en HTD 8M just bara för att det skulle vara enkelt att fräsa fram ett kugghjul med en 4mm fräs. Det är ju svårt att hitta mindre fräspinnar som kan fräsa i så tjocka material.

Å Jo visst stämmer det att det är 8mm mellan kuggarna. Jag har en till rem som är kortare, & den beter sig likadant. Så måndags ex kan vi nog utesluta.

Bild
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Det var skumt... Jag har kört på 5M, med svårighet att hitta fräsar för profilen... Det är därför jag nu letar efter 3mm fräsar.

Kan bara säga att 5M profilerna stämt med remmen från min tidigare nämnda länk. Även om bottenradien har varit tvådelad med TVÅ olika radier och centrum. Vet inte varför de gjort så, troligtvis dåligt ritat eller så är det för att djävlas. Men det skiljer bara några få hundradelar på radien men en tiondel på radiecentrumet. Så jag vette fan.

OM du har tillgång till bra CAD-program så skriv ut, från min länk, 1:1 och syfta med remmen. Stämmer inte det så kan bara gudarna hjälpa dig.

För att kolla igen på remmen, mät mellan tio kuggar så noga det går, vilket egentligen är bortkastat när dina båda remmar ändå beter sig lika illa. Du har säkert gjort det men ändå...

Sitter inte här med CAD-programmet, annars kunde jag ritat en åt dig, ifall jag visste kuggdelningen. Men du kan ju kanske skriva det ifall det inte blir någon snabb lösning på detta.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Intressant problem :humm:

Vad jag tänker är att man bestämmer antalet kuggar och storleken på dem, sen får diametern anpassa sig efter det. Det måste blir fel om man bestämmer diametern först och försöker anpassa antalet kuggar till den. Detta borde ju gå att lösa med vanlig mattematik?

Vad jag inte kan förstå är varför kuggavståndet skulle ändras med diametern? Avståndet mellan remmens kuggar vid remmens "bas" (kugghjulets diam yttre) borde vara konstant medan förståss remmens kuggars "toppar" kommer närmare varann ju mer den böjs, - men groparnas lägsta "dal" (inre diam) på kugghjulet kommer ju automatiskt närmare varandra vid minskad diameter. Om så inte vore fallet skulle urfräsningen inte hamna vinkelrätt mot ytterkanten.

Kanske är det så att böjningspunkten på remmen ligger utanför kuggarnas "bas" så att insidan av basen pressas ihop (så att hela kuggarna verkligen kommer närmare varandra) medan yttersidan töjs ut? Men då känns det inte som någon exakt vetenskap längre.

Skulle man kunna använda en kamaxelrem med tillhörande kugghjul från i bilskrot och mäta på dem?

Mvh
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Jag tror jag har fått en uppenbarelse och ser vad som har gått fel. Blir svårt att förklara det bara...

Troligen har programmet ritat ut kuggarna i en cirkulär bana baserad på urtagens bas (inre diam) och då har kuggarnas "toppar" spretat ut. Istället skulle programmet vald att basera cirkeln på kuggarnas toppar och därmed pressa ihop urtagens bas. Jag visualiserar detta genom att tänka mig att jag lindar en kuggrem med kuggarna utåt runt en cylinder, då spretar kuggarna isär och avståndet blir för stort. Om man istället vänder kuggremmen så kuggarna hamnar inåt kommer kuggarna vikas in mot varandra när man lindar den runt en cylinder och avståndet blir rätt.

Att detta kugghjul fungerar när kuggremmen ligger platt tror jag beror på att endast en kugge är i ingrepp i taget och den lilla avståndsskillnaden mellan två kuggar märks inte förrän skillnaden adderas till ett flertal kuggar.

OK, ingen lösning på problemet kanske men jag tror detta handlar om skillnaden mellan inre- och yttre diam på kugghjulets kuggar.

Mvh
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Då borde man väl i så fall bara kunna göra ett nytt kugghjul med kompenserad diameter? Dvs använda samma generator men ändra diametern?
Skriv svar