Projekt !

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ben

Projekt !

Inlägg av Ben »

Hej Ni Alla!
Här kommer en fråga från en klar nybörjare!
Elektronik verkar vara ett komplext kapitel och det är svårt att hitta början på linan. Min fråga riktar sig mest till hur tankegången går.

Vi tar ett larm till exempel. Om jag nu vill tillverka ett larm för sommarstugan och vill övervaka inbrott, temp, brand, fukt, etc. etc.
Men vill ha en bas enhet med olika insticks moduler så som, en modul för brand, en för temp, etc. etc.

1. Hur skulle ni starta projektet.
2. Vart skulle man i första hand söka delar, eller skulle ni tillverka själv.
3. osv. osv.
:?:
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag skulle tillverka själv, enbart för att det är roligt och lärorikt!

Däremot är blir det nog dyrare att bygga eget än att köpa färdigt tyvärr...

Om du vill ha ett modulsystem, skulle jag använda instickskort av enkel Europa-storlek som jag monterade europadon på. Ex. Schroff har en massa monteringsdetaljer, som gör att man enkelt kan bygga ihop det mekaniska i ett sådant system.

Systemet kunde t.ex. bestå av en kraft-del, en CPU-del, en larm-del med utgångar för sirener etc, samt separata sensorkort för brand, fukt , inbrott etc. I racken får man lägga in en data- och adressbuss samt kraftförsörjning.

Detta är inget litet projekt, och definitivt inget man bör kasta sig direkt in i som nybörjare.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ja, så fort man vill övervaka & logga värden, så är ju en processor ovärderlig!.
Bilderna nedan visar ett litet moderkort som jag byggt runt 68HC11, där jag har ett antal portar ut, med Data/Adress & controllbus. Sen är det bara att bygga ett expansionskort för valfri funktion & sticka i.
Givetvis så blir det en hel del programering, men när man behärskar det, så öppnas en helt ny värd!.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Precis som Schnegelwerfer skriver är det billigare att köpa sånt färdigt......fast inte alls lika lärorikt och roligt.

Vid att göra det själv kan man även anpassa till det eget exakta behovet.

Och jag håller med om att det blir en ordentlig munsbit att lägga ut med ett sånt projekt i första hugg.

Men om du vill "gå åt det hållet" måste du kanske lära dig lite tekniker först.

Man kan mycket med gates osv men när man kommer till en viss (relativt låg) komplexitet kan de flesta problemer osv lösas enklare vid att använda en omprogrammerbar µC (mikrokontroller). Då behöver man inte löda om, byta komponenter osv, man kan ändra programmet och det är en hel del enklare (oftast).

Om du vill jobba dig hen mot ett projekt i storlek med larmet kommer du alltså med viss sannolikhet att behöva klara att programmera någon form av µC i ett lämpligt språk.

Du behöver lära dig om de olika sensorer och fundera på hur och vad du vill larma osv och sedan lära mer om de biter du är osäker på.

Till "slut" kan du knyta ihop alla dessa delprojekter till ett larm och sedan lär du få blodat tand.....

men det är alltså en bit väg dit.
Ben

Inlägg av Ben »

Intressant läsning hitintills. Ni ska veta att det inte är av snålhet jag tänker bygga själv. utan helt enkelt för att jag tycker det är intressant

Som Icecap skrev
Till "slut" kan du knyta ihop alla dessa delprojekter till ett larm och sedan lär du få blodat tand.....
Intressanta bilder Fagge, kul och se att andra bygger på liknande ide.

Edit: Men det är klart, man kanske tar vatten över huvudet, Kanske...!
Senast redigerad av Ben 12 maj 2005, 16:31:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nä, att det skulle bli billigare är bara att glömma... Skissat på min blivande "ficklampa" med 5W luxeon... Den kommer att bli dyr färdig, MEN - den blir unik och precis som JAG vill ha den, sen att man kan köpa en minst lika bra produkt till halva eller en tredjedel av priset... tja.... ähh... Det är därför man kallar det en hobby... ;)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är ju så att man kan oftast själv göra samma grej billigare, bättre eller roligare samt vilken kombination därav fast på ekonomifronten är det svårt att slå dom som köpar hem grejor i 100K-pack på fingerna.....

Fast är en förlust att lära sig, ha roligt och få lite "fan vad bra, det FUNGERA ju"-upplevelser iblant till en liten slant?

Det är billigare per timme än krogen/Liseberg eller liknande ställen!

Med lite flyt kan man till och med leva på att ha roligt! (så har jag det)
Skriv svar