Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Dum fråga kanske men vad gör relä kortet? Vänder riktning på motorn för back eller är det någon för laddningen?
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Tack sm2wmv. Men detta är egentligen andra försöket, eftersom det första kortet blev skrot p.g.a förgammla mönsterkortslaminat ”fotoresist”.
Wegas:
Reläerna kopplar bort Ballanserings & underspännings kretsarna till vardera cell, när huvudströmmen bryts, eller om för låg spänning detekteras.
BMSn & LVCn drar ju någon enstaka mA från varje cell, & ännu mer då något detekteras, så det vore dumt om dessa stod & brände lyse när cyklen inte används, & riskera att skrota batterierna.
Wegas:
Reläerna kopplar bort Ballanserings & underspännings kretsarna till vardera cell, när huvudströmmen bryts, eller om för låg spänning detekteras.
BMSn & LVCn drar ju någon enstaka mA från varje cell, & ännu mer då något detekteras, så det vore dumt om dessa stod & brände lyse när cyklen inte används, & riskera att skrota batterierna.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Det har visserligen inte hänt mycket sen sist, men en liten uppdatering måste jag nog bjuda er på efter alla hejaklackar.
http://se.rs-online.com hade billiga HTD remmar 80-100kr/st, så det är dom ni ser på bilden.
Sen får vi se om dom håller. För om jag har lyckats tyda Contitech datablad rätt, så ska dom inte tåla mer är 4-5KW med nuvarande kombination av kugghjul & varvtal.
Men skulle det brista så finns det värre varianter av denna HTD rem gjorda av andra material.
Frihjulslagret & dom övriga lagren damp också ner för ett tag sen. Men det roliga var att jag fick 2 paket med samma innehåll till priset av ett, så det är väll bara att tacka & ta emot.
Och slutligen så beställde jag ett magura handtag från http://www.evdrives.com/throttles.html
Men jag tyckte att 90graders vridområde, kändes alldeles förlitet & skulle ge dålig precision, så då var det dags att börja modda.
Inuti fanns en plastklack som man kunde skära bort & vipps så fick man 180graders vridområde i stället.
Men den udda trådlindade potentiometern som satt där i, var bara lindad precis så mycket som det behövdes för 90c, & därmed gav inget mer utslag när man vred mer.
Så det var bara att pilla bort den & pressa dit en vanlig potentiometer i hålet, & DaHooF fick äran att svarva till potentiometeraxeln så att den passade i kugghjulet där inne.
& innan jag skruvade ihop handtaget igen så tryckte jag dit en jädrans massa fett, så att man inte nöter sönder den tunna plasten & att man får en bättre känsla i handtaget.



http://se.rs-online.com hade billiga HTD remmar 80-100kr/st, så det är dom ni ser på bilden.
Sen får vi se om dom håller. För om jag har lyckats tyda Contitech datablad rätt, så ska dom inte tåla mer är 4-5KW med nuvarande kombination av kugghjul & varvtal.
Men skulle det brista så finns det värre varianter av denna HTD rem gjorda av andra material.
Frihjulslagret & dom övriga lagren damp också ner för ett tag sen. Men det roliga var att jag fick 2 paket med samma innehåll till priset av ett, så det är väll bara att tacka & ta emot.

Och slutligen så beställde jag ett magura handtag från http://www.evdrives.com/throttles.html
Men jag tyckte att 90graders vridområde, kändes alldeles förlitet & skulle ge dålig precision, så då var det dags att börja modda.
Inuti fanns en plastklack som man kunde skära bort & vipps så fick man 180graders vridområde i stället.
Men den udda trådlindade potentiometern som satt där i, var bara lindad precis så mycket som det behövdes för 90c, & därmed gav inget mer utslag när man vred mer.
Så det var bara att pilla bort den & pressa dit en vanlig potentiometer i hålet, & DaHooF fick äran att svarva till potentiometeraxeln så att den passade i kugghjulet där inne.
& innan jag skruvade ihop handtaget igen så tryckte jag dit en jädrans massa fett, så att man inte nöter sönder den tunna plasten & att man får en bättre känsla i handtaget.


Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Ser ju bra ut, men känns 180 grader vridning verkligen ok? Tycker det borde kännas väldigt jobbigt i alla fall i längen att röra handleden så pass mycket, men visst man har väl full gas hela tiden så det spelar mindre roll. 

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Jag har tyvärr riktigt tråkiga nyheter.
Kompisen som var verktygsmakare & som har hjälpt till med att tillverka dom större delarna till bland annat denna cykeln, avled 44år gammal förra väckan. Helt utan förvarnig pang boom, orsaken tros vara något med diabetes’en som gick galet. Och ännu värre är det ju när det är barn i skolåldern inblandade, fy fan det är riktigt hemskt.
Livet är tydligen inte så jäkla självklart…
Projektet måste ju ändå gå vidare & om inte annat så för att hedra honnom.
Så frågan är om det finns någon här som har möjligheter & är villig att hjälpa till med att tillverka dom sista delarna. ”Mot ersättning naturligtvis”
Det handlar om.
4st remhjul i 20-22mm tjock alu & dessa måste fräsas med en 4mm fräs.
I ett av remhjulen ska frihjulslagret pressas in, & då antar jag att det krävs ordentlig precision på hålet där lagret ska in i.
I ett par av dom andra remhjulen bör ett kilspår tas upp i, vilket kanske kräver special verktyg?.
Sen ska ett litet nav tillverkas i 25-35mm alu som ska hålla ett par större lager som i sin tur ska hålla den korta 30mm axeln som ska sticka ut på vardera sida om motor hållaren.
Och även denna 30mm axel måste tillverkas, med en gänga rakt in i ena sidan & eventuellt ett kilspår & så några spår för låsringar / segersäkringar.
Och slutligen ska frihjulslagret pressas på axeln också.
Henry: Jo 180grader kan vara lite i överkant. Men nu är den mekaniska spärren borta, resten kan man sjustera i mjukvaran sen!.
Kompisen som var verktygsmakare & som har hjälpt till med att tillverka dom större delarna till bland annat denna cykeln, avled 44år gammal förra väckan. Helt utan förvarnig pang boom, orsaken tros vara något med diabetes’en som gick galet. Och ännu värre är det ju när det är barn i skolåldern inblandade, fy fan det är riktigt hemskt.
Livet är tydligen inte så jäkla självklart…
Projektet måste ju ändå gå vidare & om inte annat så för att hedra honnom.
Så frågan är om det finns någon här som har möjligheter & är villig att hjälpa till med att tillverka dom sista delarna. ”Mot ersättning naturligtvis”
Det handlar om.
4st remhjul i 20-22mm tjock alu & dessa måste fräsas med en 4mm fräs.
I ett av remhjulen ska frihjulslagret pressas in, & då antar jag att det krävs ordentlig precision på hålet där lagret ska in i.
I ett par av dom andra remhjulen bör ett kilspår tas upp i, vilket kanske kräver special verktyg?.
Sen ska ett litet nav tillverkas i 25-35mm alu som ska hålla ett par större lager som i sin tur ska hålla den korta 30mm axeln som ska sticka ut på vardera sida om motor hållaren.
Och även denna 30mm axel måste tillverkas, med en gänga rakt in i ena sidan & eventuellt ett kilspår & så några spår för låsringar / segersäkringar.
Och slutligen ska frihjulslagret pressas på axeln också.
Henry: Jo 180grader kan vara lite i överkant. Men nu är den mekaniska spärren borta, resten kan man sjustera i mjukvaran sen!.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Jag beklagar sorgen! 
Jag har tyvärr inte tillgång till några maskiner, annars hade det varit kul att kunna hjälpa till.

Jag har tyvärr inte tillgång till några maskiner, annars hade det varit kul att kunna hjälpa till.
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: 1 februari 2009, 09:19:57
- Ort: Insjön
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Är väldigt nyfiken på hur länge batterierna är beräknade att hålla per laddning, har ju en cross i carporten med skuren husqvarna.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Äntligen, börjar projektet röra på sig igen efter en lång stunds vila.
Jag kom i kontakt med en annan kille från samma företag, som var villig att ta vid där det tog stopp innan.
Så idag fick jag det första remhjulet levererat, Skitsnyggt utfört & med perfekt passform!. Det tackar vi för …
Det verkar dock som att remmen har krympt något, Man får dra & slita som fan i den för att få ner alla kuggar i hjulet. Är det normalt att sådana remmar kan krympa på detta viset?.
I vilket fall som hälst så har jag satt remmen i spänn nu med tyngder, & så får vi hoppas att den sträcker ut sig till rätt längd...

Mattias Hellore:
Det beror alldeles på hur fort man vill åka.
Men ca 5mil borde inte vara några större problem om man håller sig till 30km/h med detta 20Ah packet.
Jag kom i kontakt med en annan kille från samma företag, som var villig att ta vid där det tog stopp innan.
Så idag fick jag det första remhjulet levererat, Skitsnyggt utfört & med perfekt passform!. Det tackar vi för …

Det verkar dock som att remmen har krympt något, Man får dra & slita som fan i den för att få ner alla kuggar i hjulet. Är det normalt att sådana remmar kan krympa på detta viset?.
I vilket fall som hälst så har jag satt remmen i spänn nu med tyngder, & så får vi hoppas att den sträcker ut sig till rätt längd...

Mattias Hellore:
Det beror alldeles på hur fort man vill åka.
Men ca 5mil borde inte vara några större problem om man håller sig till 30km/h med detta 20Ah packet.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Helvetes jävla kugg-generator.
Om jag lägger remmen plant & rullar kugghjulet över remmen, så klaffar kuggarna i varandra till 100%.
Men om jag lägger remmen runt kugghjulet istället, så spårar det ur.
Orsaken verkar vara att kugg-generatorn inte tar hänsyn till att avståndet mellan kuggarna på remmen minskar ju snävare radien blir.
Så vad gör man nu...
Någon här som känner till ett liknande program, som kan generera ”riktiga” HTD-remhjul?.



Om jag lägger remmen plant & rullar kugghjulet över remmen, så klaffar kuggarna i varandra till 100%.
Men om jag lägger remmen runt kugghjulet istället, så spårar det ur.
Orsaken verkar vara att kugg-generatorn inte tar hänsyn till att avståndet mellan kuggarna på remmen minskar ju snävare radien blir.
Så vad gör man nu...
Någon här som känner till ett liknande program, som kan generera ”riktiga” HTD-remhjul?.


Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Går det inte bara att minska avståndet mellan kugghålen? Prova fräs i mdf eller nåt billigt först.
Kan ledigt säga att det du råkat ut för var något jag inte alls tänkt på
Kan ledigt säga att det du råkat ut för var något jag inte alls tänkt på

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Ja, jag tänker också att det borde gå. Fräs/svarva bort en bit på diametern, och fördjupa sedan spåren så att de får samma djup som nu.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Hmm.
Fast nu är det ju inte riktigt läge att be en ”anställd” maskinförare att försöka prova sig fram.
Det är ju 3 kugghjul till som ska tillverkas.
Om jag via Mekanex sida använder deras kugg-generator så får jag ut en ritning som ser annorlunda ut, trots samma inmatade parametrar.
Och det roliga är att kugg-generatorn är en & samma & som i grund & botten kommer från solidcomponents.com.
Den röda linjen är den nya profilen jag får ut, om jag väljer parametrarna via Mekanex hemsida.
Jag får hem å provfräsa sen i någon slaskbit…
Edit… Fan det känns som att något är fel även med den nya profilen…?

Fast nu är det ju inte riktigt läge att be en ”anställd” maskinförare att försöka prova sig fram.
Det är ju 3 kugghjul till som ska tillverkas.
Om jag via Mekanex sida använder deras kugg-generator så får jag ut en ritning som ser annorlunda ut, trots samma inmatade parametrar.
Och det roliga är att kugg-generatorn är en & samma & som i grund & botten kommer från solidcomponents.com.
Den röda linjen är den nya profilen jag får ut, om jag väljer parametrarna via Mekanex hemsida.
Jag får hem å provfräsa sen i någon slaskbit…
Edit… Fan det känns som att något är fel även med den nya profilen…?

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Om det är lika många tänder på det nya kugghjulet så lär du väl få samma problem igen. Problemet är ju att kuggarna sitter för långt ifrån varandra.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Nej kuggantalet är ju rätt men när du böjer remmen så blir ju avståndet mellan kuggarna på remmen mindre precis som han säger och detta kompenserar inte programmet för eftersom det som det ser ut bara använder centrumet på urholkningarna för kuggarna och böjer hjulet efter dessa vilket ju blir fel.
--
Skriv helt enkelt bara ut ritningen på papper och böj remmen längs med och jämför så ser du om den passar eller ej på den nya ritningen.
--
Skriv helt enkelt bara ut ritningen på papper och böj remmen längs med och jämför så ser du om den passar eller ej på den nya ritningen.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Ja om man böjer remmen så minskar avståndet mellan kuggarna på remmen => avståndet mellan kuggarna på hjulet minskar => kuggarna ska sitta tätare på hjulet => fler tänder behövs på hjulet.