Reläer i en grenkontakt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peiman

Reläer i en grenkontakt

Inlägg av peiman »

Jag tänkte bygga reläer och styra dessa med RF i en grenkontakt,
Spec: 220V AC, 10A, styrspänning 5V DC och undrar då:
Är det något speciellt jag ska tänkta på vad gäller spänning och värmebildning (så det inte brinner upp :) )?

Vilket relä ska jag använda? fungerar denna http://www.electrokit.se/rela-kretskort ... v_40230001?
Jonas L

Re: Reläer i en grenkontakt

Inlägg av Jonas L »

Jag vill börja med att säga att jag inte tar något ansvar om du har ihjäl dig själv eller andra med mina tips (eller eldar upp något).

Du vill om möjligt bryta 2-poligt i ett grenuttag (du vet ju inte vilken som är fasen). Hur har du tänkt strömförsörja det hela? Det är nog strömförsörjningen som kommer generera mest förlusteffekt. Reläernas maximala förlusteffekt kan du enkelt beräkna med kännedom om dess spolresistans och kontaktresistans. När du har räknat ihop det där kan man kanske bedöma om det är rimligt att få in i ett grenuttag utan att det brinner upp.

Eftersom grenuttag kan placeras i uttag som är avsäkrade med 16 A skulle jag nog försökt få in en 10 A säkring, eller satt 16 A reläer.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Är du ute efter något speciellt eller varför inte köpa exempelvis Nexas färdiga RF-styrda uttag och koppla denna till en grenkontakt?
peiman

Inlägg av peiman »

Detta är bara på konceptstadiet tänkte göra lite research och se om det ens är rimligt;).

Det speciella skulle vara att jag tänkte bygga en basenhet med ett webgränssnitt som ska styra alltsammans... och att allt skulle vara "gömt" i en grenkontakt så att det inte syntes... eller kanske bygga en specialvariant.

Får väl slakta en Nexas och se vad de innehåller...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Får väl slakta en Nexas och se vad de innehåller...

Eller använda den som den är. Känns lite bakvänt att köpa en som funkar, för att ha sönder den och bygga en själv som kanske inte funkar. :wink:
Även om den inte går trasig, så förstår jag inte vittsen, men du lär dig kanske nåt på vägen.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Om du ska styra det via datorn i slutändan kanske en sådan här skulle fungera.
Länk
Skriv svar