Transistorval
Transistorval
Jag behöver tips på en brukstransistor att bli gammal med. Ska användas som som logikswitch, inverterare osv. Jag tänker mig att något slags MOS vore lämpligt men det är ju en djungel utan dess like.
Viktigt:
-så liten som möjligt (SMD)
-billig
-strömsnål
-1.8 & 3.3v logiknivåer
Oviktigt:
-driva stora strömmar
-snabbhet
Viktigt:
-så liten som möjligt (SMD)
-billig
-strömsnål
-1.8 & 3.3v logiknivåer
Oviktigt:
-driva stora strömmar
-snabbhet
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Transistorval
Skall du ha en transistor eller logikswitch?
Logikswitch har inbyggda motstånd mm... transistor är...
en transistor
Swech
Logikswitch har inbyggda motstånd mm... transistor är...

Swech
Ja nä inte som i att switcha analoga spänningar eller så, ursäkta det aningen förvirrande ordvalet. Menar en transistor för logik, rätt ofta vill man ju bara göra en open drain-utgång när man inte har nån, invertera en signal eller sådär och då känns det onödigt att börja ta till ICar.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
En inverterare bygger du av 1 transistor + 2 motstånd.
Alt. 1 mosfet + 1 motstånd.
Kör du med transistor så kan du ha den till mycket mer kul, t.ex. styra reläer
Kör du logik så blir det endast 1 komponent men den är mer låst
Jag kränger bc817, en ytmonterad sot23.. men det går i princip med vad som helst i den storleksordningen
för det du önskar.
Swech
Alt. 1 mosfet + 1 motstånd.
Kör du med transistor så kan du ha den till mycket mer kul, t.ex. styra reläer
Kör du logik så blir det endast 1 komponent men den är mer låst
Jag kränger bc817, en ytmonterad sot23.. men det går i princip med vad som helst i den storleksordningen
för det du önskar.
Swech
-
Jag brukar använda de DTCxxxx(NPN med inbyggda motstånd, sot70 kapsel) jag köpte från swech, kan matas med 3,3 eller 5V, perfekt för att driva typ led, mindre relän, eller bara för att få öppen kollektor, dock brukar jag köra med en vanlig io-pinne(om det nu är på en µC) om jag ska ha öppen kollektor, bara att skriva till TRISB istället för PORTB/LATB eller ekvivalent.
-
- EF Sponsor
Man tacker. Strömsnålhet är den främsta prioriteringen, det var därför jag tänkte mig nån MOS men det är kanske bara att cranka upp emittermotståndet tills man är nere i nanoampere. Jag vill ju som sagt inte driva några stora strömmar, finns det någon brytpunkt för hur liten basström man kan ha på en hedli NPN och fortfarande få en användbar spänning ut?Swech skrev: Jag kränger bc817, en ytmonterad sot23.. men det går i princip med vad som helst i den storleksordningen
för det du önskar.
Swech
> finns det någon brytpunkt för hur liten basström man kan ha på en hedli NPN
> och fortfarande få en användbar spänning ut?
Frågan är lite konstig. En bipolär NPN är en ström-förstärkare. Eventuell "spänning" ut
beror mer på kringliggande komponenter. Sen så kan det vara så att det behövs
en viss min-bas-ström för att den ska börja "arbeta", om det är det du menar.
En MOSFET drar ju ingen ström alls (mer en dynamsikt under själva omslaget)
på gaten, så där är det lite skillnad. Bipolör och MOSFET jobbar ju på helt olika sätt.
> och fortfarande få en användbar spänning ut?
Frågan är lite konstig. En bipolär NPN är en ström-förstärkare. Eventuell "spänning" ut
beror mer på kringliggande komponenter. Sen så kan det vara så att det behövs
en viss min-bas-ström för att den ska börja "arbeta", om det är det du menar.
En MOSFET drar ju ingen ström alls (mer en dynamsikt under själva omslaget)
på gaten, så där är det lite skillnad. Bipolör och MOSFET jobbar ju på helt olika sätt.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Skall du köra nanoampere så är det bättre med mosfet.
Du är inte säker på att det räcker med att komma ned till mikroampere?
"rätt ofta vill man ju bara göra en open drain-utgång när man inte har nån"
Har du något exempel där du behöver en open drain och ändå vill hålla dig inom såpass små
strömmar? Jag menar, vad det än är som kräver open drain så lär den säkert käka energi så det räcker till.
Men oavsett... det du söker är isåfall en mosfet
Swech
"rätt ofta vill man ju bara göra en open drain-utgång när man inte har nån"
Har du något exempel där du behöver en open drain och ändå vill hålla dig inom såpass små
strömmar? Jag menar, vad det än är som kräver open drain så lär den säkert käka energi så det räcker till.
Swech
>Eventuell "spänning" ut beror mer på kringliggande komponenter.
Jo, den kringliggande komponenten skulle som sagt vara ett mycket stort motstånd på emittern, och spänningen över det behöver uppnå en rimlig logiknivå (typ >1V för 1.8V-logik).
>det behövs en viss min-bas-ström för att den ska börja "arbeta", om det är det du menar
Det är precis vad jag menar. Vad jag vill ha är alltså en bipolär transistor med mycket liten sådan min-bas-ström, eller en general purpose-MOSFET som i så stor utsträckning som möjligt uppfyller önskemålen i mitt ursprungliga inlägg.
Har jag uteslutit allt utrymme för missförstånd nu? :)
Jo, den kringliggande komponenten skulle som sagt vara ett mycket stort motstånd på emittern, och spänningen över det behöver uppnå en rimlig logiknivå (typ >1V för 1.8V-logik).
>det behövs en viss min-bas-ström för att den ska börja "arbeta", om det är det du menar
Det är precis vad jag menar. Vad jag vill ha är alltså en bipolär transistor med mycket liten sådan min-bas-ström, eller en general purpose-MOSFET som i så stor utsträckning som möjligt uppfyller önskemålen i mitt ursprungliga inlägg.
Har jag uteslutit allt utrymme för missförstånd nu? :)
Denna verkar soft men har ju VGS på upp till 1.5V så den känns tveksam till 1.8V-logik.thepirateboy skrev:Röstar på FDV301/303
Njaaeh, mikro räcker nog fint. Tänkte mer att om det fanns nån general purpose mosfet folk kör med så är det ju lika bra, och då inställer sig följdfrågan "vilken?". Hur små basströmmar kan man egentligen komma ner i med bipolära?Swech skrev:Skall du köra nanoampere så är det bättre med mosfet.
[...]
Den här kanske verkar schyst:
RUM003N02
http://www.rohm.com/products/databook/t ... 003n02.pdf
VGS(th) = 1V max
GS leakage = 10uA max @ 8V
RDS(on) = 1 ohm @ 1.8V
pris = $0.08 :')
Vad tror panelen, är det en vinnare?
Och: vad är grejen med dioden mellan S och D i en del mosfet-symboler, är det något slags bieffekt av hur man gör dem eller har den någon medveten funktion? Leder alla mosfetar i "backriktningen" om man slänger på typ SD = -1,2V?
RUM003N02
http://www.rohm.com/products/databook/t ... 003n02.pdf
VGS(th) = 1V max
GS leakage = 10uA max @ 8V
RDS(on) = 1 ohm @ 1.8V
pris = $0.08 :')
Vad tror panelen, är det en vinnare?
Och: vad är grejen med dioden mellan S och D i en del mosfet-symboler, är det något slags bieffekt av hur man gör dem eller har den någon medveten funktion? Leder alla mosfetar i "backriktningen" om man slänger på typ SD = -1,2V?