Cykeldynamo laddare för usb prylar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Klorex

Re: Cykeldynamo laddare för usb prylar?

Inlägg av Klorex »

Fick pryttlarna idag och lödde ihop det i rask takt. Laddar gör den och strömmen begränsas till 5.1v.

Zenerdioden blir inte speciellt varm kanske runt 50c kondensatorerna lika så.

Billigt blev det ju också, ska bara få tag i en lite bättre dynamo samt experimentera lite med en tjockare dynamorulle för att hitta det optimala, just nu laddar den ju bra ganska tidigt vilket är lite onödigt då man inte har nån nytta av den extra ström jag får vid högre hastigheter då är det bättre att den snurrar långsammare och ger mindre motstånd.

Tack för all hjälp skulle inte klarat detta utan alla råd :bravo:
Amorphic

Inlägg av Amorphic »

Hur har det gått med bygget?
Funkar allt bra?

Har också planer på en cykelsemester i sommar och skulle behöva en laddare.
Vore väldigt tacksam ifall du kunde skriva en liten lista på de delar du beställt/använt (med art.nr och butik).
Har läst igenom allt och fattar inte riktigt allt, men det borde väl inte vara så himla svårt att bygga ihop?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är ingen dynamo.
Du får inte högre ström vid högre fart.
roadkill

Inlägg av roadkill »

Jag skulle liksom Amorphic vilja ha en lista på komponenter m. artikelnummer (gärna från samma butik).

Kan någon (Klorex?) förbarma sig över oss?

Skulle man kunna också få ett litet kopplingsschema och/el. bild på färdigt projekt där man ser komponenterna så vore det guld. =)

(tänkte bara tillägga att jag har tummen precis mitt i handen så helst vill jag ha så få och så färdiga komponenter som möjligt med så lite lödning som bara går)
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Hehe :)

Just en sådan här likriktare byggde jag när jag var liten. Faktiskt det enda kretskort jag etsat själv. Fyra dioder för likriktarbrygga, de största kondingarna jag hittade och två vanliga dioder i serie framåtriktade så jag alltid fick ca 1.4Volt över dem. Funkade utmärkt för att driva min freestyle med, slog man på dolby på freestylen försvann det lilla rippel som kondensatorerna inte förmådde ta bort :)

Ineffektivt som bara den, men som alla säger, en droppe i havet jämfört med friktionsförlusterna mot däcket. Funkade i gångfart vilket var himla bra när man fick punka på bakdäcket och fick gå flera km, man kunde iaf lyssna på musik utan att oroa sig för att batteriet tog slut.

Kretskortet satt i lådan ibak på min militärcykel som blev stulen i Gävle runt 1997 eller så :(
Skriv svar