Bygga svetsrök uttsug billigt med begagnade prylar.
Re: Bygga svetsrök uttsug billigt med begagnade prylar.
Friskluftmask? ..... jag är inne i garaget som är si sådär 40 kvm, springer som en yr höna både hit och dit och ibland in till bostaden (annan byggnad) för att hämta grejer. Har ni nått kolfilter eller är masken slangen med friskluft kopplat till nått stationärt aggregat?
Hemma i föräldranas garage byggde jag och farsan en punktsug bestående av 10m spiroslang och en gammal kupéfläkt från en renaut R5 som drivs av en slaktad bilbatteriladdare från OK. (12@6A)
Är förträffligt bra när man håller på med mindre häsovänliga grejer som lödning, målning, kolfiberslipning m.m
Det hela kopplades till en befintlig friskluftventil.
Mätte upp ungefärligt luftflöde genom röret till 9 m/s vilket ger ca 320 m³/h (area ~1 dm²).
Är förträffligt bra när man håller på med mindre häsovänliga grejer som lödning, målning, kolfiberslipning m.m
Det hela kopplades till en befintlig friskluftventil.
Mätte upp ungefärligt luftflöde genom röret till 9 m/s vilket ger ca 320 m³/h (area ~1 dm²).
Min käre far monterade en byggfläkt i garagefönstret, verkade funka fint...
Hur är det med undertryck / övertryck ? ... kallras via inluftsventiler då man suger ut eller i värsta fall inluft via springor med ett ev. undertryck som följd ...
värmeväxlare hur fungerar dom ? med tunna lameller som transformerar temperaturskillnaden - hur kunde man med utsugsröret/kanalen (spiro? billigast) värmeväxla samtidigt som man fixar ett filtrerat inlopp ? ...
vad för kretsar finns som mäter barometertryck så pass man kunde se ett ev. under/övertryck samt justera in/ut lufts fläktar ? ...
värmeväxlare hur fungerar dom ? med tunna lameller som transformerar temperaturskillnaden - hur kunde man med utsugsröret/kanalen (spiro? billigast) värmeväxla samtidigt som man fixar ett filtrerat inlopp ? ...
vad för kretsar finns som mäter barometertryck så pass man kunde se ett ev. under/övertryck samt justera in/ut lufts fläktar ? ...
För min del så spelar det ingen roll, jag öppnar enklast dörren för att få in ny luft. På vintern är det väl lite kinkigare som Jojje var inne på.
Tror jag har en fläkt, har för mig att jag ska ha en trumfläkt.... hmm.
Tror jag har en fläkt, har för mig att jag ska ha en trumfläkt.... hmm.
Senast redigerad av orvar-e 25 mars 2010, 19:04:06, redigerad totalt 1 gång.
Man kan ju slå på fläkten mens man svetsar också står man och skruvar kan den ju faktist vara av 
Jag skulle föreslå någon gammal kanal/trum/whatever fläkt som man jycklar ihop med några spiro. Alternativt en kylarfläkt från en bil som man antigen fäster på en motor eller tar en elektrisk, dock med nackdelen att det är 12v.
En plåtkapsling till fläkten kan jag nästan garantera att du är kapabel att bygga

Jag skulle föreslå någon gammal kanal/trum/whatever fläkt som man jycklar ihop med några spiro. Alternativt en kylarfläkt från en bil som man antigen fäster på en motor eller tar en elektrisk, dock med nackdelen att det är 12v.
En plåtkapsling till fläkten kan jag nästan garantera att du är kapabel att bygga

Jag fick en gammal köksfläkt från svärgubben, han vart av med skräp (som han uttryckte de) och jag slapp betala för en, så alla var nöjda.
Nu måste jag skaffa rör det blir säkert inte lika billigt.

Nu måste jag skaffa rör det blir säkert inte lika billigt.
- Mizzarrogh
Jag fick tag på en gammal kanalfläkt av metall (dock med nylonhjul enligt vad det verkar) som jag tänkt testa, har dock inte kommit så långt med projektet ännu, men har börjat på hållare i taket där den skall hänga i gummi isolerade metallband/klammer så man förhoppningsvis slipper vibrationer (finns färdiga men tänkte testa dra några varv vulktape rund anslutningsrören så att fläkten hänger fritt) (dessa kanalfläktar är visserligen rätt dyra nya och egentligen inte avsedda för svetsrök men de är både *mycket* tystare och av en helt annan kvalitet än plastfläktarna, vet dock ej om de med tiden sätter igen av svetsrök)
Normalt använder man ju kraftigare snäckfläktar av stål med yttre motor för detta för att gardera sig mot brand/överhettning och inre slitage. Men för hemmabruk funkar det kanske då det knappast blir lika hett och sotigt som det kan bli vid industrisvetsning. Slipdamm däremot fungerar de inte för, de krachar med tiden, enda som funkar för sådant är fläktar med riktigt tjockt gjutjärnsgods men det är mer om man tänkt ha den kopplad till smärgelmaskiner och liknande.
Normalt använder man ju kraftigare snäckfläktar av stål med yttre motor för detta för att gardera sig mot brand/överhettning och inre slitage. Men för hemmabruk funkar det kanske då det knappast blir lika hett och sotigt som det kan bli vid industrisvetsning. Slipdamm däremot fungerar de inte för, de krachar med tiden, enda som funkar för sådant är fläktar med riktigt tjockt gjutjärnsgods men det är mer om man tänkt ha den kopplad till smärgelmaskiner och liknande.
Det gör inte så mycket om fläkten skär efter nått år, den var ju ändå ....... GRATIS
Tänkte försöka placera fläkten så nära hålet i väggen som möjligt och så långt ifrån sugtratten som det går, då hinner de varma partiklar som kan följa med kylas av lite.

Tänkte försöka placera fläkten så nära hålet i väggen som möjligt och så långt ifrån sugtratten som det går, då hinner de varma partiklar som kan följa med kylas av lite.
Senast redigerad av orvar-e 9 april 2010, 18:12:01, redigerad totalt 1 gång.
- Mizzarrogh
Jag funderar om vanlig spiralslang typ den från byggvaruhuset för köksfläktar och liknande kunde funka för hemmabruk tro?
(använde spirorör för resten, har även införskaffat en bit flexrör av metall samt ett eget utloppventil av gjuten metall som skall sitte genom väggen tänkte jag).

(använde spirorör för resten, har även införskaffat en bit flexrör av metall samt ett eget utloppventil av gjuten metall som skall sitte genom väggen tänkte jag).
- Mizzarrogh
Visserligen brukar det inte bli särskillt varmt, men rekommenderar nog ändå att du tänker på 250 mm säkerhets regeln till brännbart material, gillas nog om inte annat bättre av försäkringsbolaget...
Edit: Gamla köksfläktar kan faktiskt vara av mycket bra kvalitet om man har tur.
Edit: Gamla köksfläktar kan faktiskt vara av mycket bra kvalitet om man har tur.