Ljusskylt
Ljusskylt
Jag har fått i uppgift att bygga en ljusskylt med ett företagsnamn på.
Den ska helst drivas med spänningen 12V/24V då strömkällan är 1 eller 2 bilbatterier som laddas av en liten vindgenerator.
Företagsnamnet innehåller 15 tecken vi kallar för enkelhetens skull "Elektronikforum" vilket blir 15 tecken. Jag hade tänkt att jag skulle göra det lite roligare än bara koppla in dioder som lyser fast hela tiden så jag tänkte mig att man skulle ta och göra en skylt som blinkar så här:
Tänder en bokstav i taget dvs:
E
l
e
l
t
r
o
n
i
k
f
o
r
u
m
Sedan blinkar den hela texten 2 ggr dvs:
Elektronikforum
Elektronikforum
För att hela texten sedan ska lysa fast i några sekunder, för att det sedan ska börja om.
Får gärna finnas inställningsmöjligheter för hastigheten om det är möjligt.
Är duktig på att tyda kopplingsscheman samt löda men är helt lost när det gäller att konstruera eget.
Om ni tycker min idé är helt omöjlig säg till så kanske det går att förändra
Den ska helst drivas med spänningen 12V/24V då strömkällan är 1 eller 2 bilbatterier som laddas av en liten vindgenerator.
Företagsnamnet innehåller 15 tecken vi kallar för enkelhetens skull "Elektronikforum" vilket blir 15 tecken. Jag hade tänkt att jag skulle göra det lite roligare än bara koppla in dioder som lyser fast hela tiden så jag tänkte mig att man skulle ta och göra en skylt som blinkar så här:
Tänder en bokstav i taget dvs:
E
l
e
l
t
r
o
n
i
k
f
o
r
u
m
Sedan blinkar den hela texten 2 ggr dvs:
Elektronikforum
Elektronikforum
För att hela texten sedan ska lysa fast i några sekunder, för att det sedan ska börja om.
Får gärna finnas inställningsmöjligheter för hastigheten om det är möjligt.
Är duktig på att tyda kopplingsscheman samt löda men är helt lost när det gäller att konstruera eget.
Om ni tycker min idé är helt omöjlig säg till så kanske det går att förändra
Re: Ljusskylt
Det absolut första du kaske ska göra är att kolla att din uppdragsgivare
faktiskt vill ha en skylt som är "lite roligare" som står och blinkar. Om inte,
så spar du sannolikt en hel del jobb. Sen så beror lite även på i vilken
miljö denna skylt ska stå, det är inte säkert att alla som kan se skylten
också uppskattar en skylt som är "lite roligare" och blinkar, det kan
t.o.m vara helt förbjudet på vissa ställen. Utmed allmän väg, t.ex,
gäller speciella regler.
Sen så framgår det ju inte om skylten ska stå på ett skrivbord eller sitta
utmed E4'an, det blir ju lite skillnad i storlek...
faktiskt vill ha en skylt som är "lite roligare" som står och blinkar. Om inte,
så spar du sannolikt en hel del jobb. Sen så beror lite även på i vilken
miljö denna skylt ska stå, det är inte säkert att alla som kan se skylten
också uppskattar en skylt som är "lite roligare" och blinkar, det kan
t.o.m vara helt förbjudet på vissa ställen. Utmed allmän väg, t.ex,
gäller speciella regler.
Sen så framgår det ju inte om skylten ska stå på ett skrivbord eller sitta
utmed E4'an, det blir ju lite skillnad i storlek...
-
Det är en typisk uppgift för en MCU, men jag antar att du vill ha det utfört med logikkretsar.
Det blir en del kretsar i så fall. Det blir lite mindre kretsar om du tar bort de två blinkningarna.
Med en 555 som oscilator så är det inga problem att ändra hastigheten. Sedan behöver du skiftregister som har minst så många utgångar som du vill tända. Den sista fördröjningen kan du göra på flera sätt. En 555 kan vara lämplig. Vill du ha blinkningarna får man bygga på.
Försök leta reda på lämpliga kretsar själv. Du lär dig mycket om du försöker läsa datablad.
Välkommen till EF, höll jag på att glömma.
Det blir en del kretsar i så fall. Det blir lite mindre kretsar om du tar bort de två blinkningarna.
Med en 555 som oscilator så är det inga problem att ändra hastigheten. Sedan behöver du skiftregister som har minst så många utgångar som du vill tända. Den sista fördröjningen kan du göra på flera sätt. En 555 kan vara lämplig. Vill du ha blinkningarna får man bygga på.
Försök leta reda på lämpliga kretsar själv. Du lär dig mycket om du försöker läsa datablad.
Välkommen till EF, höll jag på att glömma.
Vad ska vara speciellt med den? storlek, utformning mm?
Det finns ju massor av färdiga lösningar som tex:
http://cgi.ebay.com/NEW-LED-Message-Sig ... 51918ba752
Eller är poängen att bygga själv?
Det finns ju massor av färdiga lösningar som tex:
http://cgi.ebay.com/NEW-LED-Message-Sig ... 51918ba752
Eller är poängen att bygga själv?
Ja, inget seriöst företag vill väl ha en sån på taket.
Förutom dom i Las Vegas då förståss.

Förutom dom i Las Vegas då förståss.

Tecno är närmast men ändå långt ifrån
Jag fick i uppgift att kolla om det är möjligt och se vad det ev. skulle kosta, men jag blir nog inte betygsatt för det;) Det är en skola, Energigymnasiet.
Vi har just satt upp ett vindkraftverk utanför skolan problemet är att vi inte vet vad vi ska använda energin från den till. Poängen är att bygga den själv, som lödträning.
Det kan vara så mycket som 60 personer som ska löda på den (sannolikt kommer inte ens hälften att löda men men).
Anledningen till att jag frågar er det här är att vi endast läser Ellära A på skolan så jag har ingen som helst grep om något annat än lödning, resistorer, kondensatorer och LIIIITE transistorer. Jag skulle mest troligt aldrig fixa ett kopplingsschema till det här projektet.
Skylten ska mest troligt sitta i entrén på skolan.

Jag fick i uppgift att kolla om det är möjligt och se vad det ev. skulle kosta, men jag blir nog inte betygsatt för det;) Det är en skola, Energigymnasiet.
Vi har just satt upp ett vindkraftverk utanför skolan problemet är att vi inte vet vad vi ska använda energin från den till. Poängen är att bygga den själv, som lödträning.
Det kan vara så mycket som 60 personer som ska löda på den (sannolikt kommer inte ens hälften att löda men men).
Anledningen till att jag frågar er det här är att vi endast läser Ellära A på skolan så jag har ingen som helst grep om något annat än lödning, resistorer, kondensatorer och LIIIITE transistorer. Jag skulle mest troligt aldrig fixa ett kopplingsschema till det här projektet.
Skylten ska mest troligt sitta i entrén på skolan.
-
Om du vill gå vidare med blinkningen får du göra det för att du tycker det är roligt och lärorikt. Har du inte det intresset så är det bara att koppla så att allt lyser hela tiden. Trots det kan man förbereda för att koppla in en styrning senare. Det är inte alls svårt att koppla in en styrning i efterhand. Man behöver bara se till att varje bokstav kan kopplas ifrån anslutningen till 0V på ett enkelt sätt.
Vill du gå vidare så får du hjälp här. Personligen tänker jag inte göra ett schema till dig, eftersom du då inte lär dig något på det. Men jag svarar gärna på frågor och hjälper dig om du går vidare.
Vill du gå vidare så får du hjälp här. Personligen tänker jag inte göra ett schema till dig, eftersom du då inte lär dig något på det. Men jag svarar gärna på frågor och hjälper dig om du går vidare.
Första frågan ska jag anpassa diodkretsarna efter 12 eller 24 volt vad är lämpligast om jag ska göra det blinkande
-
Det beror mera på om generatorn är avsedd att ladda 12V eller 24V batterispänning. Välj alltså den högsta tillgängliga batterispänningen för att koppla lysdioderna. Detta ger lägre strömuttag för lysdioderna.
Logikmatningen stabiliserar man till det som behövs men de drar inte många mA. Det viktiga är matningen av LED.
Logikmatningen stabiliserar man till det som behövs men de drar inte många mA. Det viktiga är matningen av LED.
Senast redigerad av Mindmapper 7 april 2010, 22:25:56, redigerad totalt 1 gång.
-
LED styr man med transistorer som ligger mellan 0V och katodsidan av LED-slingorna. Dessa transistorer väljer man så att de tål den spänning som finns i systemet. 100V skulle inte vara något problem där.
Ähh, är ändå så trög så jag fattar inte vad jag ska göra... Har någon något bättre förslag vad man kan driva med energin från vindsnurran?
En namnskylt?
Edit: En som inte blinkar å har sig. Bara namnet som lyser hela tiden. Det är inte så svårt att få till.
Eller kanske en liten propeller som blåser på en annan propeller som är kopplad till en liten generator (elmotor), som i sin tur är kopplad till en glödlampa. Då ser alla vad vinden kan göra, jo driva en glödlampa, så vi får ljus. Det är ännu lättare att göra + att dom andra kan lära sig nåt dom med.
Edit: En som inte blinkar å har sig. Bara namnet som lyser hela tiden. Det är inte så svårt att få till.
Eller kanske en liten propeller som blåser på en annan propeller som är kopplad till en liten generator (elmotor), som i sin tur är kopplad till en glödlampa. Då ser alla vad vinden kan göra, jo driva en glödlampa, så vi får ljus. Det är ännu lättare att göra + att dom andra kan lära sig nåt dom med.