SvenW skrev:Det jag är ute efter är alltså RH-värdet _under_ tätskiktet, för att kunna indikera framtida problem.
Vitsen med att borra in under tröskeln är att komma åt utifrån utan att behöva gå genom något tätskikt.
Jag tänker mig inte att montera in sensorer permanent, utan bara att ha möjligheten att gå in och mäta. Inget tillfälligt experiment.
I tätskiktet har du ingen luftfuktighet, därmed funkar inte din ide, däremot har du en fuktkvot, vilket kan mätas på olika sätt, bla resistivt och kapacitivt.
sedan är mikroklimatet kring våta och torra termometerns sensorbubbla i slungpsykrometern
Nja, eftersom du har en konstant lufthastighet kring termometrarnas bulber, så förstörs mer eller mindre all lamminär strömning och du får turbulens kring bulben, vilket effektivt förstör ev mikroklimat.
Men noggranna termometrar är ett krav, naturligtvis, det är därför det i princip enbart funkar mde Hg (när det gäller mekaniska termometrar).
Elektroniska funkar naturligtvis.
För ett par år sedan (hmm var nog en 15-20, faktiskt) byggde jag en Assman Psykometer med två PT100 givare, vilket funkade riktigt bra.