Ostadigt värde från DS18B20 ? [LÖST]

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Ostadigt värde från DS18B20 ?

Inlägg av Marta »

Felaktig strömmatning är ett lika diffust mått som en tuppfjät. Har Du någon uppfattning om hur många mV skräp de tåler innan mätvärdet börjar fladdra?

"Vissa sensorer är dåliga", ungefär hur stor procent trasigt är det att förvänta?

Den har varit monterad ganska drägligt skulle jag tro. Ändhylsa påkrympt och sedan det hela instuckit ett par dm i ett kopparrör som går in i vätskan som skall mätas.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

En batch jag fick runt 2006 hade 20% felaktiga sensorer. (Där definitionen på felaktiga sensorer var en avvikelse på mer än 0,3 grader från medel).

Om sanningen ska fram kollar jag inte jättemycket på bruset, men en sensor som fladdrar uppenbart i värde kasseras.

På senare år slänger jag någon promille av sensorerna pga knasiga värden.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Med felaktig menar _jag_ nästan uteslutande för låg spänning. Hittills har jag kört 7805-reglerad spänning och det verkar fungera.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Ostadigt värde från DS18B20 ? [LÖST]

Inlägg av Marta »

Nu är problemet med ostadiga värden löst. Det var strömmens kvalitet som inte alls var vad den skulle vara. Det fanns nästan hela 2V av något som inte skulle vara där med i matningsspänningen.... Var dräglig med bara kring 50mV skräp från början, men något har tydligen hänt... Fy f*n för billiga kinesiska väggvårtor. Men jag får väl skylla mig själv. Som alltid, man får vad man betalar för, aldrig mer och ofta mindre...
Skriv svar