Acctank övervakning. AKA slippa gå ner i källaren

Berätta om dina pågående projekt.
Johanb

Re: Acctank övervakning. AKA slippa gå ner i källaren

Inlägg av Johanb »

Jag har då sett Tiny AVR projekt som utger sig för att fungera med 8MHz klocka. Jag har inte provat själv men det står ju på internet s det måste ju vara sant :) Jag blir kanske sugen att prova helt utan anledning nån gång :)
Sen kanske det beror lite på hur mycket mer uC ska göra samtidigt :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med tanke på att 1,5 Mbps USB är implementerat i mjukvara på AVR känns 1-wire som det borde kunna göras utan supertidskritiska delar?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kan ju bero på bristfällig kodning vad vet jag :vissla: det funkar iaf tillfredsställande och tar man i beaktning CRC så är det 100%

Slavar är alltid värre att tillverka än en master.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Synd att det är sent för det nu men annars är det praktiskt att kolla en befintlig implementation även om det är annan arkitektur och annat språk :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

JohanB:Problemet var bara att jag inte hittade EN ENDA implementation av 1-wireslav på PIC, inte en enda.

Det enda som jag hittade var koden som behövdes för att beräkna CRC. Av någon anledning fungerar ju inte den approach som är beskriven i databladet (får fel värde).

När jag så byggde det hela hade jag inte ett digitalt oscilloskop (vilket jag har nu :) ) och kurvorna är rätt långa iom att det ska kommuniceras rätt många byte innan man kommer till det väsentliga.

Grunderna tog några timmar felsökningen ett par dagar :mrgreen:

Svårigheterna bestod MEST i att komma underfund med hur jag skulle detektera RESET-pulsen alltid och oavsett var i koden jag står sen ska ju BIT:arna sparas korrekt, i rätt ordning osv osv

Sen var det ju (såklart) några fel i mastern också dessa var man ju tvungen att leta upp och rätta till även om de andra sensorerna (DS1820) godtog dessa utan problem.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Det fanns väl för nån AVR du kunde porta över :)

Jag blev tvungen att låna ett digitalt oscilloskop när jag implementerade min första master trots att jag sneglat på ett exempel. Det visade sig att jag låg ca 10% fel konsekvent på all timing. Det blev en hel del fel på resetpulsen och sen blev allt skit efter det :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har för mig att jag sett åtm 1 slav i pic med öppen källkod. men det var ett tag sedan ja letade nu så den kan va borta.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

JohanB:Jomenvisst det går ju med ett analogt, jag hade samma problem och ptjaaa nästan allt var fel i min kommunikation när jag byggde mastern ;) Felsöker gör man genom att köra pulståget om och om igen med triggpuls före varje, träligt men det går nu och gick då. Men jämfört med "oneshot" där man i stort sett bara lägger in triggerlevel lite lagomt och sen klart.... :fransman:

danielr112:Tvivlar inte på vad du säger, jag letade rätt utförligt men fann inget som var något att ha alls :?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Skulle du råka på slav i pic alt mer information om det så säg bara till. Jag stod i akt att göra en förr när jag letade men nu när jag kollade runt så hade jag inte den länken kvar och verkar inte kunna hitta den längre :doh:
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Sjukt najs projekt!

Jag funderar på vilken typ av controller din display använder? Skulle du säga att en grafisk LCD är svårkodad, även om man använder PicBasic Pro? Som jag förstått det är ju vanliga LCD med HD44780 controller väldigt lätt att använda med PicBasic Pro.

Sitter just nu och funderar på vilken LCD jag ska satsa på nämligen.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kretskort:Det är en KS0108 och ja det är betydligt svårare än en med färdigt teckensnitt tex den du angivit.

Man måste om man ska göra något grafiskt nästan göra/ladda hem en converter från tex bitmap till något läsbart format.

Displayen är vidare indelad i kolumner och rader, kolumnerna är 64 pixlar breda och min har således 3 st kolumner i början hade jag en med 2st. Vidare är det 8 st rader i varje kolumn som man i sin tur skickar datat till.

Displayen har få funktioner bla saknas "rensa skärmen" så det får man göra i kod.

Teckensnitt finns inte så alla bokstäver får man göra själv osv.

Jag gjorde ett teckensnitt som passade mig 5 tecken hög (bara siffror och några tecken.

Sammantaget så är inget egentligen svårt men det tar tid och man får tänka en och 5 gånger.

I tråden som det hela började i så står kanske lite mer om just själva displayen.
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Hej läckert projekt ett till måste ha .... att lägga i högen att börja på....
Lite info om hur 1-wire funkar http://www.maxim-ic.com/app-notes/index.mvp/id/162
Jag har några kopplade till en NSLU för mätning...kankse flytta detta till en PIC alt AVR.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag tror v-g har full koll på hur 1-wire funkar redan :wink:
Skriv svar