Säker Backup

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
elex

Säker Backup

Inlägg av elex »

Hej

Jag har en undran om vilket som är det säkraste backup systemet.
Det jag menar är hur ska man förebygga att förlora allt vid en krach? bandare, bränna ut på dvd i mellan åt eller köra program som gör backup på externa hd, Raida eller en kombination av många saker.
Vad bör man göra för att man ska vara riktigt säker?

Vill tillägga att det rör sig om att göra backup på en 120GB info och att kostnaden inte har så stor betydelse, säkerheten före ekonomin.
Om du behöver mer info om systemet bara fråga,
Vore mycket tacksam för svar

Alexander
egnarf

Inlägg av egnarf »

Jag hade kört två hårddiskar i RAID 1 på maskinen i fråga, sen en extra maskin (går bra med någon gammal och långsam) som har en massa disk i sig och gör daglig backup av den första.
Vill man vara säker mot brand och liknande och har bandbredd så det räcker så kan man ställa backupmaskinen någonannanstans.

Ang backupservern:
Man kan också använda USB-hårddiskar och "flytta" runt dem.
Dvs, du har två USB-diskar och kör raid 1. Sen har du en tredje som "reserv".
Varje dag pluggar du ut en av diskarna och pluggar in reserven. Disken du pluggade ut tar du med hem. Nästa dag så tar du nästa disk och pluggar in den du tog med dig hem.
Raid-systemet sköter synkningen mellan diskarna.

Finns ett antal andra möjligheter beroende på vad du har för krav och så.
Det som är intressant att veta är hur mycket data du har, hur mycket data som förändras per dag och hur långt tillbaka i tiden du måste kunna återskapa data från.
elex

Inlägg av elex »

Som det är idag körs det Raid 5 och två usb diskar står o kör dagligen backup, tyvärr brukar dessa usb HD strula med backupen eller kanske programmet därför känns det som man vill ha ett tredje skydd kanske ta o banda infon varannan dag?

Som svar ang datan så är det ca 120GB data från 1993-2005 som ligger där, ca 10% av detta ändras dagligen och man måste kunna komma återskapa ifrån 1993.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag funderar också lite på det där med back-up för privat bruk. Det börjar ju bli en del bilder mm. som borde backas up. CD-skivor kan man ju tyvärr inte lita på. :(

Min farsa har precis skaffat digitalkamera, och jag fasar inför den ofrånkomliga stunden då alla hans bilder försvinner i en datorkrasch!

Det kommer nog att bli en del snyftreportage i kvällspressen framöver, där familjer beklagar sig över att deras barnbilder försvunnit när datorn kraschade. Många som köper digitalkamera idag har inte tillräcklig datorvana för att förstå hur viktigt det är med back-up.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Norton Ghost är perfekt för att återställa hdd. Om du har en annan maskin så är det bara att ghosta över hela innehållet via nätverket. Det tar en liten stund, men du får förelen gentemot RAID att om någon snor datorn eller hela datorn börjar brinna eller raid-controllern löper amok så har du förtfarande allt data kvar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Om det handlar om ett företag som behöver säkerhet och så låg "downtime" som möjligt så rekommenderar jag en hårdvaruraid 5 (3-32 diskar) och en bandbackup. PM'a mig så hjälper jag dig (jobbar med sånt här dagligen).
egnarf

Inlägg av egnarf »

Om datan redan finns i datamängden så behövs ingen hierarkisk backup med många gamla band och sånt.
Jag rekomenderar då definitivt RAID1 på huvudmaskinen sen en backup på en andra maskin som gör daglig inkrementell backup, och sen en fullständig backup en gång i veckan och behåller datan i två veckor.
Då behöver du 240gb lagring för de fullständiga backuperna, sen 80gb till för de inkrementella, dvs två st 200gb diskar funkar fint.

Med det systemet är du ganska bra skyddad. Om EN disk pajjar i huvudmaskinen så är det bara att byta den disken. Om båda diskarna pajjar eller om någon råkar radera systemet så kan du återställa från backup. Backup 2v bak gör att om något går sönder så har ni 2v på er att upptäcka det och återställa innan backupen är "förstörd". Längre tid betyder bara mer disk i backupmaskinen.

Ang. fotobackup:
Som jag gör är att jag har script som dagligen gör en backup av mina bilder till min arbetsstation på jobb.
Detta är dock inte alla som kan göra.
För foto rekomenderar jag RAID1 samt skrivskyddade bilder så man inte råkar radera dem.
Dessutom backup på DVD-R, med förutsättningen att man gör backup på ALLT varje gång man gör backup på DVD och gör det tillräckligt ofta så DVDerna inte hinner gå sönder. För extra säkerhet kan man göra samma bränning flera gånger och hoppas på att minst en av skivorna klarar sig.

Tillägg: Istället för dvdr så kan man göra backup på en extern USB-disk som man gömmer någonstans efter att man gjort backup. Blir billigare om man har riktigt mycket bilder.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Säkrast är nog att köra alla systemen samtidigt... och komma ihåg att hålla listorna på vad som finns på varje media tillgängligt även efter en total krash.

Vi kör en hårddisk baserad lösning här med lösa Maxtor onetouch USB2 diskar (och en bunt fasta diskar för diffbackuper)
Man slipper problemen med bandenheter som slits och resulterar i att man inte säkert kan läsa upp banden i andra enheter. Visst HD tål inte att tappas i golvet lika väl som ett backup band.
Ett backupband på villovägara är svårare att läsa för en hemmahacker än en USB2 disk, men det betyder också att det är enklare att återläsa backuperna vid en totalkrash eftersom de inte kräver mer än en dator som har USB2 (och kan lästa EXT3 filsystemet).

Kostnaden för bandmedia är i mina ögon löjligt dyra.. det var mycket därför vi valde en diskbaserad lösning.

Vi ligger idag på ca 150Gig data, med diffbackuperna som tas varje natt, dessa växer upp till ca 7 Gig innan det är dags för fullbackup igen..
Med backupservern(en vanlig P4 körandes linux) ansluten till fileservern över Gigabit Ethernet så ligger backuptiden på ca 1Gig/minut.

Själv ser jag inte RAID som en backup lösning, mer ett sätt att få bättre uptime. Det skyddar dig inte mot inbrott,brand,översvämning.

Svårt att ge några klara råd på vad du bör göra... kan bara förklara hur vi gör och vad vi kommit fram till.

Vi kör fullbackuper en gång i veckan.. varannan vecka läggs på externa USB diskar som flyttas till brand och stöldsäker plats. varje natt körs en diffbackup (filer som ändrats sen senaster fullbackupen) Dessa hamnar på en av de interna server diskarna. Så i worst case kan vi loosa 2 veckors jobb.
egnarf

Inlägg av egnarf »

Fördelen med raid är just uptime och enkelhet ifall en disk pajjar.
Det vanligaste problemet är ju faktiskt att en disk går sönder, och då funkar raid väldigt bra och enkelt. Dessutom går det skitfort att laga.

Däremot är det, som sagts, inte tillräckligt för en fullständig lösning.
Min favorit är off-site backup med en maskin med mycket disk som står någonannanstans och gör backup över internet. Men det kostar bandbredd.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Har en kollega som hade raid och bandbackup, Raidkortet löpte amok och dödade alla fyra hårddiskarna och bandstationen ville inte fungera sen ihop med nya raidkortet.... Det löste sig till slut med att hitta en annan dator som kunde trycka in backupen på en disk och sen så snurrade det igen, men nackdelen med raid är som sagt att det inte skyddar emot brand eller trasiga raidkort. Bandbackup är lite otrevligt - många som berättar om att det kan vara svårt att återställa, även om det sägs att det skall vara sååå bra. Såg en lösning med raid och löstagbara hotswap diskar. Plocka ur en disk och lägg den i kassaskåpet - i med en ny disk och den snurrar in i systemet. Rasar det så finns alltid kassaskåpsdisken kvar.
egnarf

Inlägg av egnarf »

Din hotswap-lösning är ungefär som min (ovan) fast med "riktiga" diskar istället för med USB-diskar.
Problemet är att vissa raidkort inte låter dig stoppa in en "använd" disk igen utan massor med övertalning. De påstår att det är till för att man inte ska råka stoppa in en gammal trasig disk och pajja systemet.
Annars är det en bra lösning.
Personligen föredrar jag alltid att ha någon annan backup (disk, band, etc) på annan maskin som har lite history. Det är svårare att återskapa en fil som raderades för några dagar sen än det är att återskapa från en total diskkrasch. RAID funkar på det senare, men inte på det förra.
elex

Inlägg av elex »

Hotswap diskar lät ju bra med att man byter den varje dag lite av "band tänkandet" där. Men skulle man då som sas innan här kunna köra smma "tänkt med usb diskar, vi har ju två idag att man lägger till en till o kör enligt det då. Ska man då göra manuell backupp ex varannan dag på en av av maxtor diskarna?
egnarf

Inlägg av egnarf »

Min tanke är att du har ett backupprogram som gör sina backups på din RAID1-array av USB-diskar.
Det programmet skiter i vad du gör med diskarna.
Sen så ser du till att du alltid har en av dem hemma, och växlar dagligen.
Det gör att ifall kontoret brinner ner så har du ändå all backupdata på en disk hemma.

En enklare (och inte riktigt lika säker) variant är att dagligen plugga in en usb-disk till maskinen, göra en manuell backup av allt, och sen springa hem med disken.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Det är INTE sunt att anställda bär hem diskar med backuppad data. Detta av flera skäl, men varje företag som är någolunda rädda om sin information låter inte anställda hantera datan på det sättet. Detta vill jag bestämt avråda ifrån!
egnarf

Inlägg av egnarf »

Allt beror på företag och sånt. Funkar fint i ett litet familjeföretag med far och son eller ngt.
Dessutom var mest menat som en illustration.
Skriv svar