Okänd komponent på kretskort till diskmaskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DeeJayPA2

Re: Okänd komponent på kretskort till diskmaskin

Inlägg av DeeJayPA2 »

Så om kretskortet hade varit lackerat så hade triacen inte gett upp på grund av ventilspolen?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Jag tycker det är väldigt mycket klagande över vitvarornas dåliga kvalitet, men
hur kul är det med en maskin som fungerar 10-15år utan problem som
man aldrig får skruva i?
En bra maskin går sönder med jämna mellanrum :)

Jag gör alltid själv misstaget att köpa alldeles för bra maskiner och apparater som aldrig går sönder :(
Jag har dem 10-15år, men sen har det hänt så mycket så man vill ha en ny fast den gamla (tyvärr) fortfarande
fungerar som en klocka.

Kommer dock ihåg en gång som jag köpte en begagnad satelitmottagare som jag hade länge, men
som till slut havererade i nätdelen. Jag fixade nätdelen och passade samdidigt på att lägga till några
extra styrfunktioner, som jag saknade. Det var ren och skär lycka när den havererade... jag minns det som igår.

Jag blir avundsjuk när ni postar era fel här. Varför ska ni lyckas få fel på era maskiner och inte jag? :)
Att få känna den brända lukten, och med spänning öppna upp maskinen och mötas av tex denna synen:
Bild

Den känslan kan man leva länge på :)

Länge leve dåliga konstruktioner! ;)

Blir det kvalitet i maskinerna, så kan Gud hämta hem mig direkt ;)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jadu Danny, vår Miele tvättmasin är väl en 20 år och det är "bara" en dålig lödning på drosseln till motorn och och "inte kunna öppna luckan när trumman roterar" relät som spökat.
Diskmaskinen blev 30år så började lagren låta illa men vi fick en beg så den fick åka ut isf att byta lager.

DeeJayPA2 jag håller med, man ska inte behöva lacka kort som sitter inomhus, Det är troligen kortis i spolen som sedan orsakar så hög ström att TRIAC:en sprängs och mot det hjälper ingen lack på kortet.

Protte
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Ja, då känner du till frustrationen med att råka köpa en kvalitetsmaskin ;)
Du har iallafall haft tur att få två fel :)
Decamber

Inlägg av Decamber »

blueint, du frågade efter en bild på hela maskinen. Jag är inte hemma nu men jag ska försöka ta en bild under veckan och lägga ut om det kan vara av intresse.

Jag har mätt upp båda reläspolarna och de ligger på runt 350 ohm, så någon kortis i spolen var det tydligen inte frågan om. Det skulle vara om det blir överslag när man lägger på lite spänning, men med 12VDC känns det inte särskilt troligt. Eller?

Intressant med alla hänvisningar till problem med Electrolux. Jag som trodde de gjorde kvalitativa produkter, men se så fel man kan ha. Att Miele är ett helvete för sådana som Danny med skumma intressen är väl däremot ett känt faktum. :-)

Jag mätte på intilliggande komponenter och tror att jag hittade ett bränt motstånd. Men eftersom jag inte är någon hejare på ytmonterat får ni gärna underrätta mig om det verkligen är ett motstånd jag mätt på. :-)
Om ni återigen tittar på denna bild så ser ni en orangeaktig grej mellan den trasiga triacen och den ovanför (precis vid den ritade ramen). Det står ingenting på komponenten. Det finns flera likadana utspridda på kretskortet och mäter jag motstånd över dem får jag ett godtyckligt värde, men då har jag inte isolerat komponenten från kretsen. Mäter jag däremot på den misstänkta komponenten visas OL. Då är triacen bortlödd.
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

Jag är ingen hejare på ytmonterat heller, men om jag inte tänker fel så är den orangea saken en kondensator, dom svarta med vit text är resistorer.

Men jag kan ha fel.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Decamber skrev: Jag har mätt upp båda reläspolarna och de ligger på runt 350 ohm, så någon kortis i spolen var det tydligen inte frågan om. Det skulle vara om det blir överslag när man lägger på lite spänning, men med 12VDC känns det inte särskilt troligt. Eller?

Intressant med alla hänvisningar till problem med Electrolux. Jag som trodde de gjorde kvalitativa produkter, men se så fel man kan ha. Att Miele är ett helvete för sådana som Danny med skumma intressen är väl däremot ett känt faktum. :-)

Jag mätte på intilliggande komponenter och tror att jag hittade ett bränt motstånd. Men eftersom jag inte är någon hejare på ytmonterat får ni gärna underrätta mig om det verkligen är ett motstånd jag mätt på. :-)
Om ni återigen tittar på denna bild så ser ni en orangeaktig grej mellan den trasiga triacen och den ovanför (precis vid den ritade ramen). Det står ingenting på komponenten. Det finns flera likadana utspridda på kretskortet och mäter jag motstånd över dem får jag ett godtyckligt värde, men då har jag inte isolerat komponenten från kretsen. Mäter jag däremot på den misstänkta komponenten visas OL. Då är triacen bortlödd.

"Relä" spolarna matas nog med 230 V direkt från nätet, inte med 12 VDC (det skulle bli för dyrt)
Runt om mig finns 3 st electrolux diskmaskiner som bara fungerar så vilken kvalitet det då skulle vara på de....
Den orange cylindern är nog en diod, kan vara en 1N4148 men det står i schemat (som man inte får med maskinen), prova att mäta med diodmatätningen.

Protte
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Det är en kondensator. EDIT: Kan vara både och.
Jag har skickat med två triacar till dig, så du har en chans att göra fel :)

Innan jag hade bytt triacen så skulle jag koppla in spolen separat med en extern
12volts källa och mäta strömmen.

EDIT: Det är inte så att du mätt fel på ventilen. Drivs den med 230V så ska
motståndet ligga på ca 3,5Kohm.
Triacarna är gjorda för 230volts matning.

Jag hade dock inte chansat, utan bytt ventilen. Ventilen kan fungera ett tag för
att sen dra med sig triacen igen, och då om man har otur med fler följdfel.

---------

EF-medlemmar är svår provocerade. Trodde jag skulle få mer respons på mitt förra inlägg :)
Det är väl påskölen som satt sina avdomnade spår :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men vi har överséende med en gammal stofil som du, du har ju en TO-3 som avatar.
Men nej jag byter helst inte ut prylar, jag bara hoppas att de fungerar "forewer".
Det tog emot att kasta ut 2 st CRT TV
Vi ska snart kasta 2 st fungerande frysboxar.

Protte
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

protte:Vi kastade en fullt fungerande frysbox som var sen mor & far flyttat in, dvs c:a 30 år. Satan i gatan de var gods i den tippar på att bara locket vägde som en komplett modern frysbox :?

Dock lär den ju dratt ström nog att försörja en extra reaktor med arbete :vissla:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Morsan har en som börjat sitt 52:a år men det är inte för varmt i källaren ändå.

Protte
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Prototypen, Märke? :D
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tror det är en Philco

Protte
Decamber

Inlägg av Decamber »

Danny skrev:Innan jag hade bytt triacen så skulle jag koppla in spolen separat med en extern
12volts källa och mäta strömmen.

EDIT: Det är inte så att du mätt fel på ventilen. Drivs den med 230V så ska
motståndet ligga på ca 3,5Kohm.
Triacarna är gjorda för 230volts matning.

Jag hade dock inte chansat, utan bytt ventilen. Ventilen kan fungera ett tag för
att sen dra med sig triacen igen, och då om man har otur med fler följdfel.
Jag dubbelkollade och har inte mätt fel. ~350 ohm stämmer med databladet för respektive relä. Mätte även upp strömmen vilket gav 29,45 mA för det "lilla" reläet (vars kortsida är parallellt med kretskortets långsida) och 32,7 mA för det stora.

Spolarna matas med 12VDC (står tryckt på reläerna samt i datablad). Ni benämner komponenten "ventil" och sätter ordet relä inom citattecken vilket får mig att undra: pratar vi om samma komponent? :-)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vi skriver om helt olika saker, från den sprängda komponenten så går det en trådbygel direkt ut på kantkontakten. Och troligen till inloppsventilen som sitter bakpå maskinen.
Det ena relät som sitter på kortet styr värmen, inte inloppsventilen.
Det andra relät styr.... styr.. ja vem vet (mest)

Titta på bild 3 o 4 i första inlägget.

Protte
Skriv svar