POSY-A4, byggsats - cnc fräs i mdf, nu fria ritningar!
Re: POSY-A4 (byggsats - cnc fräs i mdf)
Jag tänkte kolla om det finns nått intresse för en ny omgång byggsatser?
Jag kan tänka mig ändra på en del saker om det är flera som vill ha nått annorlunda eftersom jag ändå skulle
göra om programmen nu när jag har en större maskin och kan köra allt i en omgång.
Jag kan tänka mig ändra på en del saker om det är flera som vill ha nått annorlunda eftersom jag ändå skulle
göra om programmen nu när jag har en större maskin och kan köra allt i en omgång.
Klart intresserad !
Gillar verkligen din maskin + att den passar perfekt till det jag vill göra.
Prisbild ?
Vad ingår ? Motorer elektronik ? När beräknar du leverera ?
/Lala
Gillar verkligen din maskin + att den passar perfekt till det jag vill göra.
Prisbild ?
Vad ingår ? Motorer elektronik ? När beräknar du leverera ?
/Lala
Det kommer nog vara ungefär som förut, alltså en koplett byggsats utan elektronik ca 3500:- +frakt
Är det nån som tex bara vill ha ett MDF-kit så går nog det också bra.
Sen kan man köpa stegmotorstyrning och stegmotorer från tex: http://www.jbcnc.se/
för ca 1600:-
Jag måste kolla över vad jag har hemma men det går nog att få fram en fräs på nån vecka.
Är det nån som tex bara vill ha ett MDF-kit så går nog det också bra.
Sen kan man köpa stegmotorstyrning och stegmotorer från tex: http://www.jbcnc.se/
för ca 1600:-
Jag måste kolla över vad jag har hemma men det går nog att få fram en fräs på nån vecka.
Senast redigerad av POS 13 april 2010, 15:08:00, redigerad totalt 1 gång.
Jag är intresserad, kan man få leverans till typ hösten? Har en ev husrenovering på G 

Det ska säker gå bra, men jag vill precis som förra gången jag sålde inte lova bort några innan dom finns.
Skulle man kunna special beställa 2 nya sidor till sin befintliga maskin tro?
Funderar på om man skulle "boxa" in den lite mera.
Funderar på om man skulle "boxa" in den lite mera.
Det kan du nog göra, bara jag förstår hur jag ska göra dom.
Har du en solidworks part man skulle kunna få leka med?
Annars är väl tanken att ha dagens sidor "fyrkantig". Kanske med rundade hörn i överkant för syns skull
Annars är väl tanken att ha dagens sidor "fyrkantig". Kanske med rundade hörn i överkant för syns skull

Har en DXF, duger det?
Men jag tror jag förstår vad du menar.
Men jag tror jag förstår vad du menar.
Kör idag med lösa täckskivor.
Hade varit skönt med hela sidor så man kan sätta huv på maskinen.
Hade varit skönt med hela sidor så man kan sätta huv på maskinen.
Jag har haft den tanken men den blir ganska hög för att motorn på Z ska få plats.
Beror lite på hur stor motor man har också såklart.
Duger dxf:en så rita upp hur du tänkt så kollar jag på det.
Beror lite på hur stor motor man har också såklart.
Duger dxf:en så rita upp hur du tänkt så kollar jag på det.
En förbättring till nästa version kan vara att fräsa hål rakt igenom sidorna där dom massiva stägerna sitter.
Samt borra och gänga M8 i dom massiva stängerna, då kan man dra ihop maskinen.
Sen tycker jag att HDF bitarna inte var så bra, dom glappar, på X-axeln går det ok eftersom gänstången sitter så nära.
Jag har använt ett vinkeljän som fäste för Y och Z då fick jag det nästan glappfritt.
Ikväll har jag fräst mina första kretskort med fräsen och det börjar bli bra nu.
Samt borra och gänga M8 i dom massiva stängerna, då kan man dra ihop maskinen.
Sen tycker jag att HDF bitarna inte var så bra, dom glappar, på X-axeln går det ok eftersom gänstången sitter så nära.
Jag har använt ett vinkeljän som fäste för Y och Z då fick jag det nästan glappfritt.
Ikväll har jag fräst mina första kretskort med fräsen och det börjar bli bra nu.
Vore jättekul med bilder på dina fräsningar.
Det blir nog rör i stället för massiva stänger på dom nya, då sätter man gängstång rakt igenom allt.
Du menar hållarna till muttrarna va, jo jag får hitta på nått nytt där eller göra dom tjockare.
Blast gjorde ju en fin lösning:

Det blir nog rör i stället för massiva stänger på dom nya, då sätter man gängstång rakt igenom allt.
Du menar hållarna till muttrarna va, jo jag får hitta på nått nytt där eller göra dom tjockare.
Blast gjorde ju en fin lösning:

http://www.mippen.com/sidaHigh.dxf
Min tanke är att skippa att boxa hela vägen till Z utan att låta den vara öppen.
Blir nog lite hög annars. Man skulle kunna leka med en komplett cadd med att bygga en liten låda som passar över Z...
Är mest för "stänkskydd" som jag önskar lite högre sidor.
Har själv gängad delrin bit som "mutter" och tycker det fungerar bra.
Själva infästningen borde jag gjort mer som Blast variant så kör man med sådana i kittet så blir det nog bättre.
Har fortfarande "problem" med hastigheten på maskinen.
Skall dock köpa in ett ordentligare nätagg så får vi se om det hjälper.
Har idag 24v med några enstaka ampere (gammal pc nätdel) och kändes som det blev bättre än med mitt 12 v agg.
Lite förslag på "rekommenderade" kringkomponenter som fungerar bra i denna maskin uppskattas nog utav köparna.
Min tanke är att skippa att boxa hela vägen till Z utan att låta den vara öppen.
Blir nog lite hög annars. Man skulle kunna leka med en komplett cadd med att bygga en liten låda som passar över Z...
Är mest för "stänkskydd" som jag önskar lite högre sidor.
Har själv gängad delrin bit som "mutter" och tycker det fungerar bra.
Själva infästningen borde jag gjort mer som Blast variant så kör man med sådana i kittet så blir det nog bättre.
Har fortfarande "problem" med hastigheten på maskinen.
Skall dock köpa in ett ordentligare nätagg så får vi se om det hjälper.
Har idag 24v med några enstaka ampere (gammal pc nätdel) och kändes som det blev bättre än med mitt 12 v agg.
Lite förslag på "rekommenderade" kringkomponenter som fungerar bra i denna maskin uppskattas nog utav köparna.
JB:s nya Stegmotorstyrning 32v 3A 4-Axlar borde funka mycket bra, se kan man tex kompletera med trapetsstång 10x3mm för att få upp farten ännu mera om man vill.
Dina gavlar kan jag fixa om du vill, vi kan ta detaljer i PM.
Dina gavlar kan jag fixa om du vill, vi kan ta detaljer i PM.