några frågor om förstärkare, högtalare och Watt...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rymdninja

några frågor om förstärkare, högtalare och Watt...

Inlägg av Rymdninja »

Hejsan.
Har kollat runt lite på alla dessa "gaincloner" som finns och funderat lite på det här med watt på förstärkare och högtalare och så. Och man behöver inte läsa speciellt mycket innan man upptäcker att watt på högtalare ofta används som säljargument på siba o.dyl. men i själva verket så är det andra faktorer som spelar mera roll för ljudet osv osv.

Hur som helst. Det jag undrar är vad wattmärkningen på högtalarna egentligen står för? Är det max effekt man kan skicka igenom dem?

Nästa fråga rör wattmärkning på op-förstärkare.
Den populära förstärkaren lm3886 kan leverera 68W under 4ohms belastning vid dubbel matning på +/-28v. Jaha? valka formler används här? Det skulle vara bra att veta om man har en op.amp. som inte är märkt med watt.

Så, alla audiofiler..kan nu upplysa mig?
Jag är bara ett par små komponenter ifrån att smäcka ihop en liten audio-fröstärkare bara för att testa :)

peace
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

De du ska titta efter är effekten i (W) RMS. Vilket är den ända riktiga mätmetoden för att visa sinus effekt!. Allt annat är taget ur luften eller med extremt hög dist!.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Högtalareffekt är hu mycket den tål innan den går sönder. Inte hur mycket den tål innan den låter illa.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Detta innebär att de inte räknat ut effekten efter en sinusformad signal med toppvärdet 28V, eftersom effekten då skulle ha blivit 98W RMS.

Om man antar en sinusformad spänning på 23,3V ut (toppvärde), ger det en effekt på 68W RMS.

De räknar alltså på förstärkarens effekt vid en signalamplitud på 5V under/över matningsspänningarna, och det verkar ju vara en vettig och rättvis angivelse tycker jag.

EDIT: Förtydligande
Senast redigerad av Schnegelwerfer 10 maj 2005, 11:36:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Om inte jag mins fel så är RMS = Med effektivärde!.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Japp, RMS betyder effektivvärde.

Mina beräkningar ovan räknar med effektivvärdet, dvs 23.3/sqrt(2)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Sen är det som någon antydde att så fort förstärkaren inte kan lämna toppdelen på sinusspänningen så har man fått distortion. driver du förstärkaren i botten så att den börjar ge fyrkantsppänning ut så får du ut en elektrisk effekt på över 100W, MEN - då ligger en stor del av effekten i tredje respektive femte övertonen och det låter för d-jä-ligt....
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

okej...jag tror jag hajjar lite mer.

Jag kan t.ex. räkna med gränsvärdena som op.ampen ger ut ((v+)-2) och (V-)+2) (bara för att ta ett exempel). Delar på 2 för att få amplituden, delar på roten ur 2 för att få effektivvärde, kvadrerar och delar på lasten (4 i det här fallet). Allt enligt
P = U^2/R
Så kan man väl göra?

Men en följd fråga då:
Jag antar att uteffekten begränsas av maxströmen ut på opampen också....så det är antingen formeln ovan eller samma spänning * maxströmen. Lägsta värdet av de 2 bör man gå efter...

Förstår ni vad jag menar?

Edit: glömde dela på roten ur 2...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

efter som det är sinus vi pratar så är effektivvärdet på spänningen U(rms)=U(topp)/2^-2
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

bygg den! , du lär inte bli besviken..

många "audiofiler" som byggt den slåss om vilket mod som man skall köra den i för bäst ljud, normalt eller inverterat.. jag själv har svårt att bestämma mig för vilket som är bäst :)

ta det där med "watten" med en nypa salt, normalt använder man bara en bråkdel av den uteffekten som anges (typiskt 1-5W beroende på högtalarnas känslighet), och använder man mycket effekt är det normalt i basregionerna, så se till att ha en kraftig nätdel som kan leverera ström..

ps. kolla in på www.diyaudio.com -sök på "gainclone"
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

jag ska allt bygga :)
Grejjen är bara att jag har inte en lm3886 jag har en annan krets från texas intruments (opa547 och opa549). Det är lite därför jag undrar hur man beräknar uteffekt osv...

Men det blir juh till att testa lite...
Fricke

Inlägg av Fricke »

Precis som slurry säger så måste du se till så att nätdelen orkar lämnar tillräckligt med effekt. Om du vill plocka ut t ex 2 x 60 W så räcker det inte med en nätdel på 120 W. Verkningsgraden för lm3886 ligger nånstans runt 50-60 % har jag för mig. Men det är ju bara att kolla lite i databladen och sätta sig ner och räkna.
evert2

Inlägg av evert2 »

På Peranders hemsida rekommenderas MINST 80 VA /kanal och HELST skall det vara dimensionerat 120-160VA/kanal
http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/qrp02/index.html
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

förvisso kan man ha en 120VA trafo, underföstått att man har en rejält tilltagen kondensatorbank som kan lämna strömmen istället för att trafon skall ta hand om det när musiken så kräver det.
min rekommendation (ur ekonomisk synvinkel) är en 160VA trafo och runt 20.000µF per sida i nätdelen :)
skulle du använda något utav P-A:s kort finns det utrymme för två 10.000µF kondingar på kortet.
Flog

Inlägg av Flog »

Det behövs oftast inte så högt hög effekt till högtalare. Titta bara på alla rörsteg. Dessa är specade till betydligt lägre effekt än andra. men det är kräm i dem med. ygg ett par hornhögtalare till Gainclonen sedan också så blir det mycket välljud i stugan. De är effektiva och bra.
Skriv svar