"Skala" FFC-kabel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cyr
Kontakt:

"Skala" FFC-kabel

Inlägg av cyr »

Jag behöver skala av isoleringen från en FFC-kabel (sån här) och löda den direkt mot ett kretskort.

Jag har testat att "tälja" lite med kniv på en annan liknande kabel, och det går om man är försiktig och har mycket tålamod... Men jag undrar om ni har några bättre idéer? Alternativt, var kan man köpa FFC-kabel i lite fler varianter än på elfa? Speciellt då en variant som är gjord för att lödas i ena änden. Kabeln ska vara 45 ledare, 0.5mm pitch.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Varför inte använda lödanslutnings kontakterna som finns att köpa till? De är rätt billiga och spar en massa problem..
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

I ena änden blir det kontakt, men i den andra finns det inte plats för det.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ante mig..

http://www.meritec.com/Pages/products/f ... older.html

http://www.axon-cable.com/pdf/HotBar.pdf

http://www.almita.com.tw/ffc.htm

Där har du en lösning.. Plockade isär en cd-spelare och där var kabeln lödd direkt på motorkretskortet. Med det var nog en kabel som var lödförberedd. Sista länken har du iaf typbeteckningarna för de olika varianterna. Inte mycket till hjälp kanske..
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

jbtvservice
Kontakt:

re

Inlägg av jbtvservice »

Är den inte lödförberedd får du ett helvete.

Janne
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

På sommarjobbet fick jag byta ut LCD:er några gånger, tror de satt fast med en sån kabel. Då hade man en liten press med värme och smälte fast den... antar att det fanns något lim på LCD:n men tänkte inte efter så noga.

/Johan
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har ett par såna där kablar från nedmontering av en mängd skrivare. Har försökt mig på att skala en, för att se ifall det går att använda till något bygge.
Skar lite lätt med en brytbladskniv på båda sidor, och sen böjde jag lätt fram och tillbaks för att knäcka plasten. sen drog kag av plasten. De flesta ledare var hela... :lol:
Man borde kunna skala med en typ av "hot jacket stripper". En liten mojäng med värmeelement och knivblad. Används t.ex för att skala ribbon i fiberkabel.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Fick ihop det till slut, blev inte så snyggt men det får duga så länge. Smälte bort isoleringen...

Bild

Ska se om jag får tag på något ordentligt till den slutgiltiga versionen, tack för länkarna!
Skriv svar