Varför sjunker spänningen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Chrille skrev:Jag provade med den kylflänsen som Schnegelwerfer nämnde, artikelnummer 75-612-36 från Elfa, och då känns det som temperaturen kommer ner en bit men det går bara att hålla kvar fingrarna på kylflänsen två till tre sekunder innan man bränner sig. Jag provar med att sätta dit en lite tjockare plåtbit istället, t.ex. ett plattjärn eller liknande för jag tycker nog allt att den är lite väl varm men det kanske bara är jag som oroar mig i onödan.
Det var lite märkligt, den borde inte bli så varm. Det kan ju vara så att det utvecklas med effekt än 1,75W i spänningsregulatorn. Du kan ju mäta inspänningen till regulatorn när du belastar den fullt, så får du ju ut den exakta effekten.

Det är även viktigt att få bra värmeöverföring till kylflänsen. Det finns särskilt värmeledande klet att smeta på, och även särskilda mellanlägg som för över värme bra.

Det vore lite intressant att att veta inspänningen till regulatorn.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Men allt över 55-60 grader bränner till i fingrarna om man håller kvar. Och får du ner tempen till cirka eller strax under 100 grader på en 7805 så duger det bra. Järn är inget bra material till kylfläns då det har en hög termisk resistans - flänsen kommer att kännas kallare kanske, men 7805án går varmare.. Alu eller koppar eller silver om du vill slösa pengar, men andra meterial är inte lämpliga till kylflänsar.

Schnegelwerfers kylfläns duger utmärkt! Man får helt enkelt acceptera en viss värme om man inte vill slösa med för stora, tunga och dyra kylare. Just spänningsregulatorer håller länge även om de är lite varma, men som sagt - försök hålla dig under 100 grader så slipper du lukt och har bra marginal om kylflänsen blir smutsig med åren och livslängden är fortfarande skaplig.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Det är 17,7V innan spänningsregulatorn vid belastning och 19,7V utan belastning. Det verkar som att spänningen har ökat en aning nu när jag har byglat säkringarna för innan har jag för mig att den låg på runt 17V innan spänningsregulatorn utan belastning. Är kanske det som MadModder säger att det blir ett spänningsfall över säkringarna.

Nej järn var kanske inte det smartaste valet, ska se om jag kan fixa en tjock bit aluminium annars kör jag med den kylflänsen jag har nu.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Ok, det förklarar ju varför spänningsregulatorn blev varm.

Effekten i spänningsregulatorn är ju (17,7-5)*0,25 = 3,2W

Med kylflänsen jag föreslog borde temperaturen på spänningsregulatorn bli runt 80 grader i rumstemperatur.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Ja det verkar mer rimligt.
Skriv svar