Försöker att gravera i mässing med HM V-fräsar, 40 grader och 0,2 mm radie i spetsen 3,175 mm skaft.
Min spindel är en tryckluftsdriven slipmaskin för 6 mm slipstift. Varvtal uppmätt till 17000 rpm.
Har provat med matning 200-600 mm/min och 0,1-0,2 mm skärdjup. Är det alldeles för föriktigt?
Blir det för dålig kylning p.g.a. liten spåntjocklek? Det blir en hel del grader på sidorna.
Mätte upp frässkaftets radiella kast till 0,10 mm. Vred spindeln sakta för hand och indikerade med klocka.
Med en fräs med 6 mm skaft monterad, altså utan reduseringshylsa, fick jag 0,05 mm.
För jämförelsens skull mätte jag också på min ELU överhandsfräs utan reduseringshylsa. Den kastar
hela 0,15 mm. Är inte det väldigt mycke för en kvalitetsmasin? Vad borde man kräva för att den ska
duga för små HM fräsar?
Tacksam för kommentarer / Erik
Fördärvade HM gravyrfräsar
Re: Fördärvade HM gravyrfräsar
Mer än 0.05 för så små fräsar är mycket! Är inte maskinen stabil i övrigt dansar den säkert bara omkring därnere (fräsen).
Vad är det för mässing? Jag har kört typ 1mm djupt ~12000 rpm och 400mm/min matning. Rikligt med kylning dock.
Kan vara så att den fått sig en smäll? Kolla med lupp.
Vad är det för mässing? Jag har kört typ 1mm djupt ~12000 rpm och 400mm/min matning. Rikligt med kylning dock.
Kan vara så att den fått sig en smäll? Kolla med lupp.
Jag tror nog att maskinen får anses som stabil. Har kört en hel del i AL med gott resultat.
Vet inte vad det är för mässing. Det är i alla fall 2mm plåt.
Vad hade du för kylning?
I ett fall stannade programmet p.g.a. en falsk nödstoppssignal till Mach3. Kan fräsen bli överhettad om den står
still på samma ställe i några sekunder? I alla fall fräste den ok och lika hela vägen fram till stoppet. Efteråt i
lupp kunde jag konstatera att det gått flisor ur eggarna. Den var helt ny när jag började.
Vet inte vad det är för mässing. Det är i alla fall 2mm plåt.
Vad hade du för kylning?
I ett fall stannade programmet p.g.a. en falsk nödstoppssignal till Mach3. Kan fräsen bli överhettad om den står
still på samma ställe i några sekunder? I alla fall fräste den ok och lika hela vägen fram till stoppet. Efteråt i
lupp kunde jag konstatera att det gått flisor ur eggarna. Den var helt ny när jag började.
Det nästan garanterat kastet som dödar dina fräsar, tänk ett kast på 0.1mm på spetsen som är 0.4mm i diameter, det skulle motsvara ett kast på 4mm för en 16mm fräs. 

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det ÄR garanterat.......Det nästan garanterat kastet som dödar dina fräsar