Ansluta till trådlöst nät från router

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Ansluta till trådlöst nät från router

Inlägg av vfr »

Jag har en situation där jag har två olika platser som ska ha nätverkskoppling. På plats 1 skall finnas en vanlig enkel "bredbandsrouter" av billig modell (finns redan på några ställen). På plats 2 samma sak. Dock kan denna vara av modell Linksys WRT54 eller liknande med OpenWRT eller DD-WRT då denna ändå skall köpas in ny. På plats 2 skall sedan trådbundet nät delas ut från routern.

Då är det ju enkelt att brygga det trådbundna nätet och det trådlösa nätet på plats 2, som då ska ha förbindelse med plats 1. Frågan är då hur man väljer ett trådlöst nät att ansluta till på plats 2 och var/hur man konfar sitt WPA i den änden? Vi antar här att plats 1 är accesspunkt och plats 2 bara skall ansluta som klient.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Ansluta till trådlöst nät från router

Inlägg av mrfrenzy »

Det är inga svårigheter alls förutsatt att routern på "plats 2" kör DD-WRT eller liknande, alla inställningarna gör du i webinterfacet på DD-WRT:
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless_Bridge
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du konfigurerar väl tvåan som "repeater" skulle jag tro. Men vet inte om alla routers stödjer det.

Fast om du inte behöver trådlöst på den nya platsen är det nog enklast att bara köpa en repeater.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Tack mrfrenzy! Då ska jag ladda om en WRT med DD-WRT istället och prova.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

jag kör 4 st wrt54gl, 1 master, en som "repeater" och två som trådlöst -> trådat omvandlare. funkar super. Kör nog dd-wrt (kan vara open-wrt med..) visar hur ofta de strular :D Så det kommer funka bra :)
Skriv svar